|
Levicový posun v LA a jeho kulturní a historické souvislosti na příkladu Bolívie
Novák, Ondřej ; Kochan, Jan (vedoucí práce) ; Jeníčková, Martina (oponent)
V letech 2005 a 2006 se Latinská Amerika ocitla v historicky bezprecedentní situaci. Ve dvanácti státech regionu proběhly prezidentské volby a v řadě z nich také volby parlamentní. V drtivé většině států došlo k vítězství levice, což je jistě výsledek, který nutí k zamyšlení. Předmětem a cílem této bakalářské práce je proto analýza některých vybraných faktorů, které mohly k levicovému posunu přispět. Práce je orientována především na minulost, snaží se zpracovat historické a kulturní aspekty zkoumaných faktorů a zasazovat je do kontextu současného vývoje v Latinské Americe. Přestože se primárně zabývá reprezentativním příkladem Bolívie, analyzované faktory vztahuje také na region jako celek. Tomu odpovídá jejich dělení na vnitřní a vnější, přičemž práce se více zaměřuje na vnitřní faktory. Zároveň se zde objevuje stručná charakteristika politiky současné bolivijské vlády v čele s prezidentem Evo Moralesem, která je do jisté míry odrazem zkoumaných historických a kulturních skutečností.
|
| |
|
Multikulturalismus v mezinárodních vztazích. Případová studie: Francie a Velká Británie
Karstová, Jana ; Lehmannová, Zuzana (vedoucí práce) ; Jeníčková, Martina (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu multikulturalismu ve Francii a ve Velké Británii. Tyto dvě srovnávané země mají k multikulturalismu velmi odlišný, v některých záležitostech opačný přístup. Práce se zabývá přístupem těchto dvou zemí a jejich rozdíly. V první části práce je obecná charakteristika koncepce multikulturalismu, v druhé je analýza každé ze zkoumaných zemí. Analýza je zaměřena jak na historické tradice a hodnoty ovlivňující přístup k multikulturalismu, tak na současnou situaci, každodenní život v těchto zemích ovlivňovaný multikulturalismem a na vývoj do budoucnosti. Třetí část práce je věnována multikulturalismu ve vzdělávací praxi a školství, protože školství je jednou z nejdůležitějších oblastí pro začleňování imigrantů do většinové společnosti. Tři srovnávací studie se věnují výuce jazyků ve školách ve Francii a ve Velké Británii, předmětu občanské výchovy a jeho osnovám ve školách v zemích a politickému rozhodování a jeho prioritám se zaměřením na vzdělávací systém.
|
|
Úloha kultury v zahraniční politice Venezuely
Majdičová, Lenka ; Lehmannová, Zuzana (vedoucí práce) ; Jeníčková, Martina (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o vlivu kultury na zahraniční politiku Venezuely, o tom, jak se socio-kulturní determinanty promítají do tvorby a ideologického základu zahraniční politiky a jejímu prosazování na mezinárodní scéně. Práce je tematicky členěna do dvou částí - první část je věnována charakteristice venezuelské národní kultury obecně na základě výzkumů Hofstedeho a Ingleharta a partikulárně na vybraných fenoménech jako caudillismus, populismus či kult Simona Bolívara. Druhá část se poté zabývá politicko-ekonomickým vývojem převážně s 2. polovině 20. století, kdy je důraz kladen na odraz vnitropolitického dění na zahraniční politiku Venezuely, jež zaznamenalo významnou změnu v souvislosti se zvolením Huga Cháveze prezidentem.
|
|
Integrační procesy v Latinské Americe
Jeníčková, Martina ; Lehmannová, Zuzana (vedoucí práce) ; Kochan, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá integračními procesy v Latinské Americe s důrazem na období od začátku 90. let 20. století, kdy dochází k oživení integračních snah. Zkoumá souvislosti mezi ekonomickou, politickou a kulturní dimenzí integrace. Poukazuje na určitý posun v charakteru integrace od 90. let minulého století a také na některé nové trendy. V první části stanovuje východiska k problematice. V druhé části zkoumá integraci ze subregionálního hlediska. V třetí části se zabývá celoregionálními iniciativami. Práce rovněž naznačuje vliv USA na latinskoamerickou integraci.
|