Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv atraktivity kontextu slovní úlohy na úspěšnost a řešení žáků
Havlíčková, Radka ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent) ; Hošpesová, Alena (oponent)
Disertační práce obrací pozornost k problematice matematických slovních úloh a k žákům mladšího školního věku. Zkušenosti z praxe i výzkumy zabývající se obtížemi žáků s řešením slovních úloh stále hlasitěji upozorňují na to, že rozdíly v úspěšnosti žáků při řešení slovní úlohy nejsou dány pouze rozdílnou kvalitou kognitivních charakteristik žáků, ale že důležitou roli sehrávají také motivační faktory. V disertační práci jsem se proto zaměřila na kontext slovní úlohy jako na potenciální zdroj situačního zaujetí žáků, které může krátkodobě či trvale kvalitu kognitivních funkcí ovlivnit. Využila jsem přitom svého zapojení do širšího kvantitativně orientovaného výzkumu zaměřeného na proměnné ovlivňující obtížnost slovní úlohy a na jeho metodologickém půdorysu zkoumala, jaký vliv mohou mít různé typy kontextů slovních úloh na řešitelský proces a jeho úspěšnost. Sledovaným aspektem kontextu byla atraktivita - zjišťovala jsem, zda jsou žáci úspěšnější v řešení slovních úloh s prvky pohádky, science fiction či humoru, nebo v úlohách s neutrálním kontextem. Žáci 3. až 6. ročníku základní školy (n = 2 092) byli na základě zjištěné latentní schopnosti rozděleni do dvou výkonově srovnatelných skupin, z nichž každé byla předložena jedna z variant téže slovní úlohy - s atraktivním nebo neutrálním kontextem. Pro...
Využití hudební výchovy v hodinách matematiky na 1. stupni ZŠ aneb Pane učiteli, zazpíváme si
Jánošková, Zuzana ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Havlíčková, Radka (oponent)
Práce se zabývá možností propojení výuky matematiky s hudbou. Teoretická část se zaměřuje na vztah matematiky a hudby, motivaci žáků, teorii mnohačetné inteligence a také na to, zda může hudba přispívat k rozvoji matematického myšlení. Praktická část přináší 5 příprav vyučovacích hodin, kde je hlavní téma hudební výchova a několik dalších možností, jak využít hudební výchovu v rámci jiného matematického tématu. KLÍČOVÁ SLOVA Hudba v matematice, rytmus v matematice, hudební nástroje v matematice, motivace, slovní úlohy, rovnice, mezipředmětové vztahy, Gardnerova teorie mnohačetné inteligence.
Využití Evropského jazykového portfolia pro rozvoj dovedností hodnocení a sebehodnocení u žáků ZŠ
Havlíčková, Radka
Diplomová práce řeší otázky hodnocení a sebehodnocení žáků základní školy. Je zaměřena na využití Evropského jazykového portfolia jako prostředku pro rozvoj dovednosti sebehodnocení u žáků. Teoretická část obsahuje pojmy s touto problematikou spojené. Praktická část poskytuje návod na zavedení a práci s EJP. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Slovní úlohy s více řešeními a jejich místo na 1. stupni ZŠ
Švihnosová, Kristýna ; Havlíčková, Radka (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku slovních úloh s více řešeními, kterým není v odborné literatuře věnována systematická pozornost. Těžištěm práce je pozorování, jak se slovní úlohou s více řešeními pracují žáci a učitelé 1. stupně ZŠ. Teoretická část se soustředí na typologii slovních úloh, fáze jejich řešení a řešitelské strategie. Dále je navržena klasifikace slovních úloh dle počtu řešení a typologie slovních úloh s více řešeními. Významnou část tvoří cíle, s jakými tento typ úlohy může být ve vyučování matematice zadáván a které se mění v závislosti na učiteli a jeho přístupu k výuce. Práce se také věnuje základní charakteristice vyučovacích stylů. Zvolený kvalitativní výzkum metodou pozorování a dotazníku umožňuje popsat práci učitelů se slovní úlohou s více řešeními a identifikovat prvky vyučovacích stylů, konkrétně transmisivního a konstruktivistického, které se v jednání učitelů projevují. Doplňkovou metodou je zvolena analýza vybraných učebnic z hlediska přítomnosti slovních úloh s více řešeními, která odhaluje, zda se takové úlohy v učebnicích vyskytují a s jakými úlohami učitelé a žáci mohou mít zkušenost. Výzkum ukázal, že vyučovací styl učitele se při práci se slovní úlohou s více řešeními projevuje v jeho instrukcích, ve formulaci otázek, kterými žáky usměrňuje, a v jeho...
Výhody a úskalí rozvoje předmatematické gramotnosti v lesní mateřské škole
Šmejkalová, Petra ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Havlíčková, Radka (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou možností rozvoje předmatematické gramotnosti v lesní mateřské škole. Předkládá návrh Školního vzdělávacího programu s tímto změřením jako výstup teoretické části. V návrhu Školního vzdělávacího programu předmatematické gramotnosti ve specifickém prostředí se soustřeďuje především na rozvoj manipulativních a pohybových schopností spojených s orientací v prostoru a vlastním tělním schématu dítěte. V praktické části ověřuje vhodnost vybraných aktivit ve specifickém prostředí lesa a okolí mateřské školy. Práce je psána na bázi akčního výzkumu kombinovaného s prvky kvalitativního výzkumu. Práce přináší nový pohled na problematiku přípravy dítěte na školní matematiku.
Korekční procesy u strukturovaných celků
Kašová, Štěpánka ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Havlíčková, Radka (oponent)
Hlavními cíly diplomové práce Korek ní procesy u strukturovaných celk je zjistit, zda a za jakých podmínek je dít v posledním roce p edškolního vzd lávání schopné identifikovat chybu ve strukturovaném celku a zda je schopné identifikované chyby opravit. K napln ní cíl bylo použito kvalitativního výzkumu, do kterého bylo vybráno 30 d tí ze dvou edškolních t íd. Do výzkumu bylo za azeno p t aktivit zam ených na r zné typy strukturovaných celk , ale i na rozdílné korek ní procesy. Sledované jevy byly zaznamenány do tabulek a graf , které jsou sou ástí práce nebo uvedeny v p íloze. Ze série vytvo ených úkol , pozorování d tí p i práci a následné evidenci dat a jejich analýzy vyplynulo, že dít v posledním roce p edškolního vzd lávání nemají s identifikací a korekcí chyb zkušenosti a že istupují k ešení úkol r znými zp soby.
Analýza kritických míst při řešení slovních úloh pro žáky I. stupně
Chudík, Jan ; Havlíčková, Radka (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent)
Cílem této práce je seznámit čtenáře s kritickými místy při řešení slovních úloh v matematice na 1. stupni základní školy a na konkrétních úlohách se pokusit o analýzu jednotlivých řešitelských strategií. Především jde o snahu odhalit potíže žáků a získání informací o řešitelském procesu pomocí písemného záznamu řešení a následných hloubkových rozhovorů. Teoretická část rozdělena do šesti kapitol, které pojednávají o vymezení termínu slovní úlohy, o jednotlivých oblastech, které mohou ovlivňovat úspěšnost řešení slovních úloh a také o dílčích procesech. Praktická část pak obsahuje rozbor jednotlivých žákovských řešení, který je doplněn o analýzu a popis jevů, které se v řešeních jednotlivých žáků vyskytly a způsoby gradované dopomoci ze strany učitele. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úloha, žákovská řešení, analýza rozhovorů, otázky, řešitelský proces
Konstrukce mnohoúhelníků s využitím didaktické pomůcky
Průšová, Adéla ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Havlíčková, Radka (oponent)
Tato práce se zabývá konstrukcí mnohoúhelníků s využitím pomůcky geoboard na prvním stupni základních škol. Provedla jsem analýzu tří řad učebnic, abych zjistila, jakou a zda vůbec poskytují možnost mechanické práce s tvorbou mnohoúhelníků. Na základě nastudování odborné literatury zabývající se výukou matematiky, konkrétně geometrie, na základní škole, jsem vytvořila šablony, které se dají použít při práci s geoboardem. Šablony byly v praxi řešeny žáky ve třech ročnících, díky čemuž jsem mohla vyhodnotit jejich funkčnost. Následně byly provedeny korektury zadání šablon chybně zadaných tak, aby nebyly nikterak zavádějící či matoucí. Dále jsem popsala tři fáze zavádění práce s geoboardem, které jsem sama prováděla, a které jsou detailně zapsány v jednotlivých protokolech. Vyvodila jsem didaktický potenciál práce s geoboardem a teoretické nástrahy, které vyplývají z jeho používání.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 26 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.