|
Základní školy na Českobudějovicku a jejich činnost ve zdravotně sociální oblasti
PLCHOVÁ, Eliška
V současné době je škola chápána jako společenská instituce, jejíž tradiční funkcí je umožňovat vzdělání žákům příslušných věkových skupin. Pojetí a funkce školy se mění se změnami společenských potřeb. Postupně se do osnov škol ve větší míře dostává zdravotní výchova, která se prolíná vyučovacími předměty a nejrůznějšími aktivitami školy. Současně se škola stala místem socializace žáků podporujícím jejich osobnostní a sociální rozvoj a připravujícím je na život osobní, pracovní a občanský. Tyto dvě oblasti ? zdravotní a sociální ? jsou v činnostech školy nezastupitelné a vzájemně se doplňují. Cílem mé bakalářské práce je popsat činnost ve zdravotně sociální oblasti na prvním stupni základních škol Českobudějovicka. Zjistit na vybraném vzorku školních metodiků prevence, jaké mají prostředky, možnosti, cíle a vize do budoucna v dané oblasti, které preventivní programy podporují. Dále s kým spolupracují a zda-li je potřeba nějaké změny, které jim brání v realizaci. V teoretické části jsem se věnovala zdravotním a sociálním aktivitám, které mohou základní školy realizovat. Dále jsme se zaměřila na nástroje školní prevence, jakým způsobem lze danou problematiku zprostředkovat a začlenit do výuky. V poslední kapitole jsem se zabývala zajišťováním poradenských služeb ve škole, blíže byla specifikována funkce a činnost školního metodika prevence. V rámci mé bakalářské práce bylo provedeno výzkumného šetření, které bylo uskutečněno prostřednictvím polořízeného rozhovoru s metodiky školní prevence na 7 vybraných školách. Konkrétně se jednalo o Základní školu Trhové Sviny, Borovany, Nové Hrady, Nedabyle. V Českých Budějovicicích byly vybrány následující školy: Základní škola Vl. Rady - Madé, Matice školské a Kubatova. Výsledky výzkumu jsou rozpracovány do 2 kategorií, a to na zdravotní a sociální činnosti školy. Tyto kategorie jsou dále vyhodnoceny do 4 shodných podskupin. První podskupina souhrnně popisuje činnosti škol ve výše zmíněných oblastech, druhá oblast se zaměřuje na způsob realizace zdravotních aktivit ve školách, třetí okruh se zabývá spoluprací s organizacemi a školami, posledním okruhem jsou plány a vize do budoucna. V rámci bakalářské práce byly stanoveny 3 výzkumné otázky. ? Preferují základní školy zdravotní činnost před činností v sociální oblasti? ? Upřednostňují základní školy spolupráci s organizacemi při realizaci preventivních programů, před vlastní činností? ? Tvoří a podporují základní školy společné akce žáků a jejich rodičů? Výsledky mé bakalářské práce mohou být využity pro další výzkumné šetření v dané oblasti. Věřím, že má bakalářská práce se stane zdrojem informací pro základní školy v oblasti zdravotně sociální. Doufám, že výsledná data využijí odborníci pracující se žáky na prvním stupni pro realizace dalších aktivit v dané problematice.
|