Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc v Jihočeském kraji
VODÁKOVÁ, Zuzana
Abstrakt Bakalářská práce se zabývá zařízením pro děti vyžadující okamžitou pomoc (dále ZDVOP) v Jihočeském kraji. Jejím hlavním cílem je identifikovat silné a slabé stránky organizace poskytující okamžitou pomoc dětem v Jihočeském kraji ze strany zaměstnanců těchto organizací a dílčím cílem je popsat, jaké jsou činnosti sociálního pracovníka v zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části se zabývám vývojem a vymezením pojmu ZDVOP, definicemi zanedbávání a týrání, jakožto jednou z příčin umístění dítěte do ZDVOP a identifikací rozdílu mezi těmito definicemi, dále nenahraditelností rodiny pro dítě, vztahem mezi zaměstnancem zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a dítětem, potřebou systémových změn v České Republice v souladu s touto problematikou, postupem při umísťování dětí do ZDVOP, náhradní rodinnou péčí a jejími formami, psychickou deprivací u dítěte a popisem zařízení poskytujících okamžitou pomoc v Jihočeském kraji, kde jsou dvě tato zařízení a to Dětské centrum Jihočeského kraje ve Strakonicích (dále je DCJK Strakonice) a Dětský domov, ZŠ, Školní jídelna a školní družina Volyně (dále ZDVOP Volyně), jejíž součástí je také ZDVOP. V Jihočeském kraji do roku 2015 působilo zařízení pro děti, které potřebují okamžitou pomoc fond ohrožených dětí Klokánek (dále jen FOD Klokánek), jehož činnost byla ukončena, ale nadále působí v ostatních krajích a v teoretické i praktické části práce mu proto také věnuji pozornost. Teoretická část je základem pro praktickou část, která následuje a v níž byla v souladu s hlavním cílem bakalářské práce zvolena hlavní výzkumná otázka, která zní:" Jaké existují silné a slabé stránky těchto zařízení z pohledu odborných pracovníků zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc?." Pro zodpovězení hlavní výzkumné otázky byl vytvořen výzkumný nástroj v podobě 18 otázek, které tvořily hlavní část polostrukturovaného rozhovoru. S ohledy na cíl práce byl zvolen kvalitativní výzkum, který je přínosem pro hlubší prozkoumání dané problematiky. Byla stanovena metoda dotazování s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří 5 komunikačních partnerů, kteří byli záměrně vybráni dle stanoveného kritéria. Kritériem byl záměrný výběr odborných pracovníků pracujících v zařízení déle než 6 měsíců. S pracovníky byl proveden rozhovor cílený na zjištění silných a slabých stránek těchto zařízení. Závěry bakalářské práce budou moci přispět k povědomí širší veřejnosti o zařízeních tohoto typu a činnostech sociálních pracovníků v těchto zařízeních. Zhodnocení silných a slabých stránek poslouží ke zkvalitnění vhledu do této problematiky týkající se možnosti umístění děti, které z nějakého důvodu potřebují poskytnout náhradní domov či přechodnou péči a vypíchnutí silných stránek a uvědomění si slabých stránek zařízení ze strany zaměstnanců zároveň ukazuje, co je pro dítě v nelehké situaci důležité a nepostradatelné. Pro děti je výchova v rodině nenahraditelná, ale bohužel ne vždy prostředím, ve kterém dítě dostává pocit bezpečí. Výběr zařízení či péče, kde dítě bude dočasně trávit čas a kde získá odstup od nelehké situace, ve které se nacházelo je tedy velmi zodpovědným a nelehkým úkolem, který je nepřípustné brát na lehkou váhu všemi účastníky, kteří se na zvolení nejvhodnějšího místa pro dítě mohou podílet.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
VODÁKOVÁ, Zuzana
Bakalářská práce se zabývá zařízeními pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Hlavním cílem je identifikovat silné a slabé stránky organizace poskytující okamžitou pomoc dětem ze strany zaměstnanců těchto organizací. Teoretická část je základem pro praktickou část, která následuje a v níž byla v souladu s hlavním cílem bakalářské práce zvolena hlavní výzkumná otázka, která zní: "Jaké existují silné a slabé stránky těchto zařízení z pohledu odborných pracovníků zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc?." Pro zodpovězení hlavní výzkumné otázky bylo vytvořeno 24 základních otázek. Otázky byly pokládány v polostrukturovaných rozhovorech vybraným komunikačním partnerům ze zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. S ohledy na cíl práce byl zvolen kvalitativní výzkum, který je přínosem pro hlubší prozkoumání dané problematiky. Dále byla stanovena metoda dotazování s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří 3 komunikační partnery, kteří byli záměrně vybráni dle stanoveného kritéria. Kritériem byl záměrný výběr odborných pracovníků pracujících v zařízení déle než 6 měsíců. Konkrétně byl tedy rozhovor proveden s řediteli třech zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. S komunikačními partnery (dále jen KP) byl proveden rozhovor cílený na zjištění pozitiv a úskalí provázejících zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a zjištění silných a slabých stránek. Silné a slabé stránky Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc byly formulovány do metody strategické analýzy SWOT, která zároveň ukazuje příležitosti a ohrožení těchto zařízení. Mřížka SWOT je zakreslená ve výsledcích práce a ukazuje silné a slabé stránky, příležitosti a ohrožení pro všechny významné oblasti těchto zařízení (oblast organizace jako takové, oblast péče o děti a oblast péče o rodinu). Závěry bakalářské práce budou moci přispět k povědomí širší veřejnosti o zařízeních tohoto typu. Zhodnocení silných a slabých stránek poslouží ke zkvalitnění vhledu do této problematiky týkající se možnosti umístění děti, které z nějakého důvodu potřebují poskytnout náhradní domov či přechodnou péči. Vypíchnutí silných stránek a uvědomění si slabých stránek zařízení ze strany zaměstnanců zároveň ukazuje, co je pro dítě v nelehké situaci důležité a nepostradatelné. Pro děti je výchova v rodině nenahraditelná, ale bohužel ne vždy prostředím, ve kterém je dítě v bezpečí.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.