|
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc v Jihočeském kraji
VODÁKOVÁ, Zuzana
Abstrakt Bakalářská práce se zabývá zařízením pro děti vyžadující okamžitou pomoc (dále ZDVOP) v Jihočeském kraji. Jejím hlavním cílem je identifikovat silné a slabé stránky organizace poskytující okamžitou pomoc dětem v Jihočeském kraji ze strany zaměstnanců těchto organizací a dílčím cílem je popsat, jaké jsou činnosti sociálního pracovníka v zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části se zabývám vývojem a vymezením pojmu ZDVOP, definicemi zanedbávání a týrání, jakožto jednou z příčin umístění dítěte do ZDVOP a identifikací rozdílu mezi těmito definicemi, dále nenahraditelností rodiny pro dítě, vztahem mezi zaměstnancem zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a dítětem, potřebou systémových změn v České Republice v souladu s touto problematikou, postupem při umísťování dětí do ZDVOP, náhradní rodinnou péčí a jejími formami, psychickou deprivací u dítěte a popisem zařízení poskytujících okamžitou pomoc v Jihočeském kraji, kde jsou dvě tato zařízení a to Dětské centrum Jihočeského kraje ve Strakonicích (dále je DCJK Strakonice) a Dětský domov, ZŠ, Školní jídelna a školní družina Volyně (dále ZDVOP Volyně), jejíž součástí je také ZDVOP. V Jihočeském kraji do roku 2015 působilo zařízení pro děti, které potřebují okamžitou pomoc fond ohrožených dětí Klokánek (dále jen FOD Klokánek), jehož činnost byla ukončena, ale nadále působí v ostatních krajích a v teoretické i praktické části práce mu proto také věnuji pozornost. Teoretická část je základem pro praktickou část, která následuje a v níž byla v souladu s hlavním cílem bakalářské práce zvolena hlavní výzkumná otázka, která zní:" Jaké existují silné a slabé stránky těchto zařízení z pohledu odborných pracovníků zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc?." Pro zodpovězení hlavní výzkumné otázky byl vytvořen výzkumný nástroj v podobě 18 otázek, které tvořily hlavní část polostrukturovaného rozhovoru. S ohledy na cíl práce byl zvolen kvalitativní výzkum, který je přínosem pro hlubší prozkoumání dané problematiky. Byla stanovena metoda dotazování s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří 5 komunikačních partnerů, kteří byli záměrně vybráni dle stanoveného kritéria. Kritériem byl záměrný výběr odborných pracovníků pracujících v zařízení déle než 6 měsíců. S pracovníky byl proveden rozhovor cílený na zjištění silných a slabých stránek těchto zařízení. Závěry bakalářské práce budou moci přispět k povědomí širší veřejnosti o zařízeních tohoto typu a činnostech sociálních pracovníků v těchto zařízeních. Zhodnocení silných a slabých stránek poslouží ke zkvalitnění vhledu do této problematiky týkající se možnosti umístění děti, které z nějakého důvodu potřebují poskytnout náhradní domov či přechodnou péči a vypíchnutí silných stránek a uvědomění si slabých stránek zařízení ze strany zaměstnanců zároveň ukazuje, co je pro dítě v nelehké situaci důležité a nepostradatelné. Pro děti je výchova v rodině nenahraditelná, ale bohužel ne vždy prostředím, ve kterém dítě dostává pocit bezpečí. Výběr zařízení či péče, kde dítě bude dočasně trávit čas a kde získá odstup od nelehké situace, ve které se nacházelo je tedy velmi zodpovědným a nelehkým úkolem, který je nepřípustné brát na lehkou váhu všemi účastníky, kteří se na zvolení nejvhodnějšího místa pro dítě mohou podílet.
|
|
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
VODÁKOVÁ, Zuzana
Bakalářská práce se zabývá zařízeními pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Hlavním cílem je identifikovat silné a slabé stránky organizace poskytující okamžitou pomoc dětem ze strany zaměstnanců těchto organizací. Teoretická část je základem pro praktickou část, která následuje a v níž byla v souladu s hlavním cílem bakalářské práce zvolena hlavní výzkumná otázka, která zní: "Jaké existují silné a slabé stránky těchto zařízení z pohledu odborných pracovníků zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc?." Pro zodpovězení hlavní výzkumné otázky bylo vytvořeno 24 základních otázek. Otázky byly pokládány v polostrukturovaných rozhovorech vybraným komunikačním partnerům ze zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. S ohledy na cíl práce byl zvolen kvalitativní výzkum, který je přínosem pro hlubší prozkoumání dané problematiky. Dále byla stanovena metoda dotazování s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří 3 komunikační partnery, kteří byli záměrně vybráni dle stanoveného kritéria. Kritériem byl záměrný výběr odborných pracovníků pracujících v zařízení déle než 6 měsíců. Konkrétně byl tedy rozhovor proveden s řediteli třech zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. S komunikačními partnery (dále jen KP) byl proveden rozhovor cílený na zjištění pozitiv a úskalí provázejících zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a zjištění silných a slabých stránek. Silné a slabé stránky Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc byly formulovány do metody strategické analýzy SWOT, která zároveň ukazuje příležitosti a ohrožení těchto zařízení. Mřížka SWOT je zakreslená ve výsledcích práce a ukazuje silné a slabé stránky, příležitosti a ohrožení pro všechny významné oblasti těchto zařízení (oblast organizace jako takové, oblast péče o děti a oblast péče o rodinu). Závěry bakalářské práce budou moci přispět k povědomí širší veřejnosti o zařízeních tohoto typu. Zhodnocení silných a slabých stránek poslouží ke zkvalitnění vhledu do této problematiky týkající se možnosti umístění děti, které z nějakého důvodu potřebují poskytnout náhradní domov či přechodnou péči. Vypíchnutí silných stránek a uvědomění si slabých stránek zařízení ze strany zaměstnanců zároveň ukazuje, co je pro dítě v nelehké situaci důležité a nepostradatelné. Pro děti je výchova v rodině nenahraditelná, ale bohužel ne vždy prostředím, ve kterém je dítě v bezpečí.
|