|
Požadavky současných systémů vstřikování u vznětových motorů na paliva a motorové oleje
Drda, Tomáš
Bakalářská práce Požadavky současných systémů vstřikování u vznětových motorů na paliva a motorové oleje pojednává o způsobech tvorby směsi a rozdělení vstřikovacích systémů u vznětových motorů. Dále se zabývá členěním paliv a parametry motorové nafty jako paliva pro vznětové motory. V souvislosti s tématem práce pojednává o emisích ze spalování motorové nafty, stejně tak o požadavcích kladených na moderní motorové oleje.
|
|
Stanovení teplotních závislostí motocyklových olejů
Ondrášek, Petr
Tato diplomová práce se zabývá stanovením teplotních závislostí motocyklových olejů. Literární přehled obsahuje poznatky z mechaniky tekutin, informace o dělení, využití, vhodném výběru a analýze maziv včetně jejich výroby a historického vývoje. Další kapitola se zabývá recyklací maziv včetně legislativních nároků potřebných k uvedení na trh. Nechybí ani kapitola o mazacím okruhu motocyklů. Součástí praktické části jsou bližší specifikace použitých vzorků olejů, včetně technických parametrů motocyklů, ze kterých byly odebrány. Data potřebná k vyhodnocení byla získána na základě měření pomocí rotačního viskozimetru DV2T a přístroje na měření hustoty Densito 30 PX. Takto získané hodnoty byly graficky vyhodnoceny pomocí programu Microsoft Excel 2010 za aplikace vhodného matematického modelu.
|
|
Degradace motorového oleje ve vznětovém motoru užitkového automobilu
Bílík, Jan
Tato diplomová práce pojednává o degradaci motorového oleje ve vznětovém motoru užitkového automobilu. První část přibližuje základní problematiku vědního oboru, který se zabývá zjišťování aktuálního stavu motoru pomocí informací získaných z analýzy ma-ziva a základními vlastnostmi maziv. V další kapitole je nastíněno rozdělení olejů, jejich výroba a příčiny a způsoby samotné degradace. Samotná kapitola je věnována také ma-zací soustavě a její funkci. Experimentální část se již zabývá samotným stanovením degradace motorového ole-je. Je zde popsán postup odběru jednotlivých vzorků a metody pro stanovení zkouma-ných veličin. Dále jsou zpracovány již samotné výsledky, které jsou vyobrazeny v přehledných grafech, kde byly hodnoty proloženy lineární regresní funkcí a stanoveny koeficienty determinace R2. Na závěr je provedeno shrnutí a diskuze všech zjištěných výsledků.
|
|
Měření hustoty provozních kapalin
Gross, Petr
Cílem mojí bakalářské práce bylo získat a nastudovat informace o měření hustoty, provozních kapalinách a metodách měření. Zaměřil jsem se na změny hustoty v závislosti na teplotě u vybraných provozních kapalin – zimní směs do ostřikovačů, brzdová kapalina, chladící kapalina, motorový olej a převodový olej. U těchto kapalin jsem sledoval změnu hustoty při teplotě 5°C, 22°C a 40°C.
|
|
Provozní degradace motorového oleje v zemědělské technice
Řezníček, Ladislav
Diplomová práce je zaměřena na popis a zjišťování provozní degradace motorového oleje v zemědělské technice. V první části je úvod do problematiky maziv. Dále je zpracován přehled rozdělení motorových olejů podle složení a popsána viskozita. V dalších kapitolách se práce věnuje popisu a problematice mazání spalovacích motorů a blíže vysvětluje příčiny vniku otěrových částic v motorech. Experimentální část práce se zabývá zkoumáním motorového oleje používaného v traktoru Zetor. Vzorky olejů byly odebírány v intervalu 50 motohodin. Nejprve jsou popsány metody a přístroje, podle kterých byly u vzorků zjišťovány jednotlivé parametry. A dále jsou zpracovány konečné výsledky, které jsou zobrazeny v grafech a z těchto hodnot byly následně stanoveny koeficienty determinace R2. Bylo odebráno celkem osm vzorků motorového oleje Madit M7 ADS III. Z toho bylo sedm vzorků odebráno z olejové nádrže traktoru a jeden vzorek byl nový. U těchto vzorků se zjišťovalo chemické složení a množství otěrových částic obsažených v oleji. Dále byla změřena hustota a dynamická viskozita. Na základě těchto dvou parametrů se dopočítala kinematická viskozita. Ze všech těchto výsledků byl určen stav degradace daného motorového oleje.
|
| |
| |
|
Reologický profil motorového oleje používaného ve čtyřdobých pístových motorech
Kumbár, Vojtěch
Tato disertační práce popisuje reologické a tokové chování motorového oleje používaného ve čtyřdobých pístových motorech. K experimentům byly vybrány motorové oleje používané v motocyklech, v automobilech a v zemědělské technice. Byly odebírány vzorky upotřebeného motorového oleje, které byly dále analyzovány. Měřena byla časová závislost dynamické viskozity a smykového napětí motorového oleje, smykové napětí v závislosti na smykové rychlosti motorového oleje, teplotní závislost hustoty motorového oleje a teplotní závislost dynamické a kinematické viskozity motorového oleje. K zjištění stavu degradace motorového oleje byly naměřené výsledky upotřebeného motorového oleje porovnány s naměřenými výsledky nepoužitého (nového) motorového oleje stejné značky a specifikace. K naměřeným výsledkům byly následně sestaveny matematické modely. Mezi naměřenými a vypočtenými hodnotami byly zjišťovány a hodnoceny korelační koeficienty a koeficienty determinace. Vytvořené matematické modely mohou sloužit k predikci chování motorových olejů a kapalin podobných vlastností.
|
|
Teplotní závislosti různě viskózních automobilových motorových olejů
Piták, Jan
Tato diplomová práce je zaměřena na stanovení teplotní závislosti různě viskózních automobilových motorových olejů. V první části diplomové práce jsou popsány jednotlivé funkce, vlastnosti a složení motorových olejů, se kterými je možno se setkat v automobilovém průmyslu. Experimentální část diplomové práce se zabývá teplotní závislostí různě viskózních motorových olejů nepoužitých a jedním olejem použitým, který má stejné specifikace jako jeden z nových olejů. Čtyři oleje jsou označeny jako syntetické a jeden jako minerální. K měření viskozity byl použit digitální rotační viskozimetr Brookfield DV2T LV a k měření hustoty digitální hustoměr Densito 30 PX. Podle očekávání hodnoty smykového napětí, dynamické viskozity, kinematické viskozity a hustoty s rostoucí teplotou klesaly. Teplotní závislost byla modelována pomocí exponenciální funkce, u které byly následně sledovány koeficienty determinace R2.
|
|
Stanovení teplotní závislosti automobilových motorových olejů stejné viskozitní třídy
Korbička, Jiří
Diplomová práce se zabývá motorovými oleji se stejnou viskozitní třídou 5W-30. Sledováno bylo pět vzorků nového oleje a dva vzorky upotřebeného motorového oleje stejné specifikace. Byly porovnávány jejich fyzikální a mechanické vlastnosti v závislosti na teplotě. V první části je popsána výroba motorových olejů a jejich klasifikace. V dalších kapitolách jsou popsány jejich funkce a vlastnosti. Poslední částí práce je potom popsání metodiky, samotné měření, grafické a statistické zpracování dat, porovnání výsledků a stanovení závěrů.
|