Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Modelování adheze plastického maziva v kontaktu kola a kolejnice
Kuchař, Tomáš ; Voltr, Petr (oponent) ; Kvarda, Daniel (vedoucí práce)
V současné době existují snahy o optimalizaci součinitele adheze v kontaktu kola a kolejnice pro snížení opotřebení, hluku a spotřebované energie. V rámci těchto snah vznikl projekt pro vytvoření digitálního dvojčete pro trať Brno–Adamov, který řeší firma ŠKODA TRANSPORTATION, a.s., Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity v Pardubicích a Ústav Konstruování VUT FSI v Brně. V této diplomové práci byla v rámci tohoto projektu řešena problematika retentivity plastického maziva, což je vzdálenost nebo čas, po který je mazivo schopné efektivně mazat kontakt a držet tak součinitel adheze na požadované úrovni. Hlavním cílem práce bylo vytvořit model, popisující vliv klimatických podmínek a provozních parametrů na retentivitu. Plastické mazivo bylo studováno na komerčním zařízení Mini-Traction Machine (MTM) v konfiguraci kulička – disk. Studovaným plastickým mazivem bylo BECHEM EcoRail 2009, které se skládá z bentonitového zpevňovadla a syntetického esteru jako základového oleje. Byly zjišťovány vlivy teploty, vzdušné vlhkosti, zatížení, skluzu, rychlosti a množství maziva na retentivitu. Bylo zjištěno, že zvýšení zatížení a skluzu způsobilo pokles retentivity a částečně bylo možné tyto vlivy popsat pomocí absorbované energie mazivem. Zvyšující rychlost způsobila pokles retentivity vyjádřenou v čase, avšak nárůst retentivity vyjádřenou ve skluzové vzdálenosti nebo počtu cyklů. Zvyšující množství maziva způsobilo lineární nárůst retentivity. Nárůst teploty způsobil lineární nárůst retentivity, avšak pouze pokud teplota byla v provozním rozsahu maziva. Vzdušná vlhkost měla vliv pouze, pokud docházelo ke kondenzaci, a to takový, že nastal nárůst retentivity. V modelu byly využity bezrozměrné parametry, díky kterým by mělo být možné model přenést i do reálného měřítka. Do modelu nebylo zahrnováno ulpívání maziva na kolejnici a redistribuce do dalších dvojkolí. Model byl následně ověřen pomocí traťového tribometru a bylo ukázáno, že predikce modelem odpovídá naměřeným výsledkům.
Koncentrace složek plastického maziva v EHD kontaktu a jeho okolí
Palán, Miroslav ; Čermák, Jan (oponent) ; Košťál, David (vedoucí práce)
Diplomová práce byla zaměřena na studium vlivu velikosti částice zpevňovadla a rychlosti na procentuální zastoupení složek plastického maziva (zpevňovadlo a základový olej) v kontaktu a jeho blízkém okolí. Kalibrační snímky byly pořizovány na modulu sandwich a experimenty probíhaly v konfiguraci ball-on-disk. Zastoupení jednotlivých složek v plastickém mazivu bylo zkoumáno pomocí fluorescenční mikroskopie umožňující separátní pozorování jednotlivých složek. Výsledky ukázaly že velikost částice zpevňovadla zásadně ovlivní jeho koncentraci v kontaktu a jeho blízkém okolí. Čím větší částice se v mazivu nachází tím větší je jeho zastoupení v kontaktu. Práce dále ukazuje vliv změny rychlosti na změnu koncentrace jednotlivých složek a spojitost přechodové rychlosti s jejich zastoupením. Práce přináší nový pohled na chování plastických maziv a poskytuje cenné poznatky pro vývoj a optimalizaci plastických maziv pro různé aplikace.
Distribuce plastického maziva ve valivém ložisku
Hynek, Jakub ; Čermák, Jan (oponent) ; Šperka, Petr (vedoucí práce)
Práce se zabývá problematiku distribuce plastického maziva ve valivém ložisku. U takto mazaných ložisek dochází často k problému hladovění, kdy kontaktní oblast není dostatečně zásobována mazivem, což vede k selhání ložiska. Obecně se tedy jedná se o velmi komplexní a obsáhlé téma. Konkrétně bylo řešeno popsání vlivu vybraných parametrů na distribuci plastického maziva ve valivém ložisku. Vyhodnocení probíhalo na kontaktních površích vnitřního a vnějšího kroužku a kuličkách ložiska. Vyhodnocována byly průměrná tloušťka filmu ve vybraných oblastech v místě kontaktu a před ním. Metodou pro pozorování byla fluorescenční mikroskopie. V práci jsou popsány vlivy procentuální náplně ložiska mazivem, frekvence otáčení, materiálu a konstrukce klece na distribuci a rozložení maziva na površích ložiska. Výsledkem jsou informace o rozložení maziva na drahách a kuličkách ložiska a jejich blízkém okolí. Bylo ukázáno, že použitý nový experimentální přístup, umožňuje hodnotit množství maziva dostupného pro mazání ložiska v reálné konfiguraci.
Studium chování plastického maziva v hladovějícím elastohydrodynamicky mazaném kontaktu
Kuňák, Jiří ; Hartl, Martin (oponent) ; Svoboda, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je experimentální studií plastických maziv v hladovějícím elastohydrodynamicky mazaném (EHD) kontaktu. Tloušťka mazacího filmu je měřena pomocí experimentálního tribometru ložiskového kontaktu s využitím optické interferometrie a vysokorychlostní kamery. Experiment je zaměřen na studium vlivu počtu valivých elementů a porovnání výsledků získaných na jednokontaktním tribometru a na modelu reálného ložiska.
Návrh systému pro testování valivých ložisek s proměnnými parametry mazání
Škoviera, Jozef ; Čermák, Jan (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Predložená diplomová práca sa zaoberá návrhom systému pre testovanie valivých ložísk, ktorý umožňuje zmeny parametrov mazania (napr. zmena domazávacieho intervalu). V práci sa čitateľ najskôr oboznámi z významom mazania valivých ložísk, z možnosťami prívodu maziva do ložiska (konkrétne zamerané na prívod plastického maziva) a možnosťami riadenia dávkovania. Následne je v práci popísaný súčasný stav experimentálnych staníc pre testovanie valivých ložísk, ktorými disponuje Ústav konstruování. V závere prehľadu súčasného stavu poznania je taktiež spomenutá možnosť urýchlenia únavových testov. V ďalšej časti práce autor popisuje vlastné riešenie. Výsledkom sú konštrukčné úpravy experimentálnej stanice (pre možnosť domazávania plastickým mazivom), vytvorenie platformy pre riadenie mazania a vytvorenie základného programu. Súčasťou práce sú taktiež overovacie experimenty a výkresová dokumentácia.
Study of Correlation between Grease Film Formations and Mechanical Losses on Various Surfaces
Sakai, Kazumi ; Glovnea, Romeo (oponent) ; Gonçalves, David (oponent) ; Křupka, Ivan (vedoucí práce)
In this dissertation thesis, radial ball bearing torque tendency was evaluated with Li type greases, considering base oil and thickener dependence. Analyses of the reason why each grease formulation provides the different bearing torque were conducted considering comprehensive grease properties, such as rheological parameter and thickener structure and friction and film thickness behaviors of EHL films. Observation of EHL film thickness measured by colorimetric interferometry has enabled detailed insight into the behavior of grease within smooth and dented surfaces. Investigating grease film thickness behaviors on non-smooth surfaces and discussing the influence on the bearing torque were novel approaches in this field. It was found that the film thickness behaviors seem to have a relationship with bearing torque at low rotation speeds and the yield stress and traction behaviors correlated with the bearing torque values at high rotation speed conditions. It was observed that the grease thickener entrainments to the contact areas influence on the film thickness at low speed and track pattern formations at the downstream of the contact areas, and starvation behaviors. The reason of the thickener entrainments exists on the chemical structure of thickeners. The high polarity of the hydroxyl group of the thickener promotes the entrainments to the contact surfaces. On the dented surfaces, the grease with the highest polarity showed the frequent entrainments to the dent areas. The obtained findings could be significant knowledge for the development of advanced greases featuring energy-saving performance of machine parts.
Vliv stárnutí plastického maziva na jeho chování v blízkém okolí elastohydrodynamického kontaktu
Navrátil, Marek ; Dzimko, Marián (oponent) ; Košťál, David (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce je popsat rozdíly v chování plastického maziva podle stáří. Pro pozorování maziva v okolí kontaktu po zastavení je použita optická fluorescence, což umožňuje měřit tloušťku maziva i v případě nesouvislé, přerušené vrstvy maziva. Zkoumána jsou nová plastická maziva a jejich protějšky stárnuté v ložiscích. Jedno mazivo bylo stárnuto plánovanou dobu 1 000 hodin, ale u zbývajících dvou byl provoz ukončen předčasně po přibližně 900 hodinách. Bylo prozkoumáno několik potenciálních projevů stáří ovlivňujících během provozu mazivo a byla nalezena korelace mezi chováním maziva a jeho kontaminací. Míra kontaminace byla v pozorovaných vzorcích identifikována jako hlavní příčina nedostatku maziva v kontaktu, což je jedna z příčin selhání mazivového filmu. Výsledky přispívají k porozumění komplexní problematiky mazání plastickými mazivy, jež není uspokojivě popsáno.
Přehled typů plastických maziv
Mauer, Jindřich ; Ficza, Ildikó (oponent) ; Košťál, David (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce poskytuje základní rozdělení plastických maziv dle různých hledisek, která se používají k mazání různých součástí. První část bakalářské práce se zabývá složením plastických maziv. Následující část popisuje výrobu plastických maziv. Další část obsahuje rozdělení plastických maziv z hlediska jejich složení. Následující část se zaměřuje na rozdělení plastických maziv z hlediska použití v praxi. Poslední část bakalářské práce se zabírá transmisní elektronovou mikroskopií, díky této metodě je možné zkoumat strukturu plastických maziv.
Konstrukce adaptivního stírače kapaliny
Novotný, Antonín ; Nečas, David (oponent) ; Košťál, David (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá konstrukčním návrhem adaptivního stírače kapaliny, který je doplňkem laboratorního zařízení. Laboratorní zařízení slouží ke studiu tloušťky mazací vrstvy a třecí síly v kontaktu. Účelem adaptivního stírače je odstranění maximálního množství kapaliny z pohybujícího se rovinného disku nebo vytvoření rovnoměrného filmu ve valivé dráze po celém obvodu disku. Mezi nejvíce ovlivnitelné vlastnosti se řadí geometrie stěrky, rovnoměrné přitlačení a kopírování házení disku. Práce obsahuje konstrukční zprávu, výkresy součástí, výkresy sestavy a 3D model.
Experimentální pozorování migrace plastického maziva v simulátoru valivého ložiska
Palán, Miroslav ; Okál, Michal (oponent) ; Košťál, David (vedoucí práce)
Bakalářská práce využívá možnost fluorescenční mikroskopie k separátnímu pozorování složek plastického maziva v simulátoru valivého ložiska. Simulátor ložiska je v konfiguraci ball-on-disk, kde se místo disku použil tvrzený skleněný vnější kroužek. Ten v tomto provedení umožnuje nahlédnutí do jinak nepřístupných míst ocelového ložiska. Pozorováním jednotlivých složek plastického maziva, pomocí speciálních umělých fluorescenčních barviv přidaných do struktury, se docílilo poznání, že lze touto metodou fluorescenční mikroskopie pozorovat plastická maziva, kde toto tvrzení zkoumané vzorky prokázaly.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.