|
Práce s literárním textem metodami dramatické výchovy s 5-7letými dětmi
Krajíčková, Veronika ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na práci s literárním textem metodami dramatické výchovy. Cílem práce je zjistit možnosti a specifika využití těchto metod při práci s 5-7letými dětmi a nabídnout lekce dramatické výchovy. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část práce se zabývá vývojovými zvláštnostmi a potřebami 5-7letých dětí, důležitostí hry a rolí literatury v životě dítěte, dramatickou výchovou, výběrem literárního textu a jeho využitím v dramatické výchově. Praktická část nabízí šest lekcí dramatické výchovy. Tyto lekce jsou zrealizované v mateřské škole a v 1. a 2. ročníku základní školy. Součástí praktické části jsou reflexe lekcí s jednotlivými skupinami dětí a jejich vzájemné porovnání. Praktická část také obsahuje návrhy dalších tří lekcí. Lekce jsou inspirované různými žánry dětské literatury. Z výsledků vyplývá, že u takto starých dětí jsou nejúčinnější především tyto techniky: jednoduchá pantomima, asociační kruh, alej, škála postojů, živé obrazy. Zadávané činnosti musí mít jasně stanovená srozumitelná pravidla. Vhodné je konkrétně přidělovat role a poskytnout nebo navrhnout dětem popisy znázorňovaných situací.
|
|
Práce s literárním textem metodami dramatické výchovy s 5-7letými dětmi
Krajíčková, Veronika ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na práci s literárním textem metodami dramatické výchovy. Cílem práce je zjistit možnosti a specifika využití těchto metod při práci s 5-7letými dětmi a nabídnout lekce dramatické výchovy. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část práce se zabývá vývojovými zvláštnostmi a potřebami 5-7letých dětí, důležitostí hry a rolí literatury v životě dítěte, dramatickou výchovou, výběrem literárního textu a jeho využitím v dramatické výchově. Praktická část nabízí šest lekcí dramatické výchovy. Tyto lekce jsou zrealizované v mateřské škole a v 1. a 2. ročníku základní školy. Součástí praktické části jsou reflexe lekcí s jednotlivými skupinami dětí a jejich vzájemné porovnání. Praktická část také obsahuje návrhy dalších tří lekcí. Lekce jsou inspirované různými žánry dětské literatury. Z výsledků vyplývá, že u takto starých dětí jsou nejúčinnější především tyto techniky: jednoduchá pantomima, asociační kruh, alej, škála postojů, živé obrazy. Zadávané činnosti musí mít jasně stanovená srozumitelná pravidla. Vhodné je konkrétně přidělovat role a poskytnout nebo navrhnout dětem popisy znázorňovaných situací.
|