|
VÝROBA, ÚDRŽBA A OPRAVA HOBOJE
Jenešová, Ivana ; Sequardtová, Liběna (vedoucí práce) ; Mihule, Jiří (oponent)
První kapitola stručně popisuje výrobu a stavbu hoboje (konkrétně ve firmě ?Gebrüder Mönnig - Oscar Adler & Co. Holzblasinstrumentenbau GmbH Markneukirchen?).
Druhá kapitola se věnuje základní údržbě nástroje.
Třetí kapitola pojednává o prasklinách ve dřevě nástroje, proč vznikají, jaké následky může prasklina mít, a jak můžeme nástroj ochránit. Zabývá se také otázkou používání oleje.
Čtvrtá kapitola popisuje příčiny kondenzace vody v tónových otvorech.
Pátá kapitola pojednává o seřizování mechaniky hoboje s automatickým a poloautomatickým systémem a poskytuje stručný přehled funkcí jednotlivých šroubků.
Šestá kapitola se věnuje menším opravám, jako je výměna korků nebo čištění oktávových ventilů.
V poslední sedmé kapitole je poskytnuto pár rad ohledně výběru nového nástroje, a jak se o něj starat.
|
|
Problematika hobojového strojku
Lužná, Kateřina ; Brožková, Jana (vedoucí práce) ; Mihule, Jiří (oponent) ; Sequardtová, Liběna (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá pojednáním o celkovém problému hobojových strojků a snaží se zachytit jejich strukturu.
Nejprve se zaměřuje na historické počátky a problematiku strojků v 17. století. Další kapitola je věnována ruční výrobě strojků, pracovnímu postupu, potřebnému materiálu a v neposlední řadě i nářadí. V této kapitole se na závěr zabýváme strojovou výrobou současné německé společnosti Reeds ´n Stuff.
Dalším důležitým artiklem v této práci je produkování tónu, související s dechem, nátiskem a artikulací. Následně jsou zde popsány jednotlivé styly hobojových strojků a v závěrečné kapitole najdeme jednotlivé postupy a názory slavných hobojistů, jako byli Jiří Tancibudek a František Hanták a je Heinz Holliger.
|
|
Pavel Haas a jeho suita pro hoboj
Sejkora, Jiří ; Sequardtová, Liběna (vedoucí práce) ; Mihule, Jiří (oponent) ; Brožková, Jana (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o životě a díle Pavla Haase, českého
skladatele první poloviny 20. století. Druhá část poukazuje na okolnosti, za
jakých bylo napsáno mimořádné dílo ? Suita pro hoboj a klavír. Na tuto Suitu je
pohlíženo z muzikologického a ne interpretačního hlediska. Práce se snaží
prokázat prvořadý záměr autora napsat skladbu pro tenor a orchestr. Skladbu,
kterou autor zamýšlel jako obžalobu nacismu. Toto tvrzení dokazují například
útržky textu v originální partituře. Závěrečná část je věnována rozhovoru
s Annou Hanusovou-Flachovou, mimořádnou ženou, která byla s Pavlem Haasem
v koncentračním táboře v Terezíně a toto dílo premiérovala se svým mužem ?
hobojistou Vítězslavem Hanusem.
|
|
Jaroslav Pelikán
Halamová, Markéta ; Mihule, Jiří (vedoucí práce) ; Brožková, Jana (oponent) ; Sequardtová, Liběna (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá životem a tvorbou současného českého hudebního skladatele Jaroslava Pelikána. Hlavním cílem této práce byla sonda do osobního a tvůrčího života autora, který se do jisté míry snaží oprostit od avantgardních směrů hudby konce 20. století a hledá své osobité vyjadřovací prostředky. Tyto vlivy jsme analyzovali na vybraných skladbách pro hoboj.
|
|
Barokní hoboj
Melkusová, Hana ; Mihule, Jiří (vedoucí práce) ; Sequardtová, Liběna (oponent) ; Brožková, Jana (oponent)
V této práci, která se věnuje baroknímu hoboji, naleznete nejen historii hoboje, ale také jeho dobové zařazení, mezi nějž určitě patří ladění, vzhled nástroje, výroba barokního hoboje a způsob výroby hobojových strojků. Jelikož barokní hoboj hodně lidí zaměňuje za hoboj d´amoure, práce hledí projasnit, co je barokní hoboj a jedna z jejích kapitol je věnovaná rozdílům těchto dvou nástrojů. Protože se spousta současných hobojistů navrací k původním nástrojům a barokní hoboj oživují, je v této práci vložena kapitola o výrobě hoboje v dnešní době.
|
|
Pedagogové hobojové třídy AMU Ladislav Skuhrovský, František Hanták, Jiří Mihule
Wichterlová, Dana ; Mihule, Jiří (vedoucí práce) ; Sequardtová, Liběna (oponent) ; Brožková, Jana (oponent)
Práce se zabývá třemi významnými pedagogy hobojové hry,představiteli tří různých generací od počátku 20.století až do současnosti.Každému přísluší jedna kapitola,která mapuje všechny důležité etapy života,umělecký vývoj a jejich přínos.V případě F.Hantáka a J.Mihule dopňuje kapitoly přehled nahrávek,na kterých se podíleli a které se mi při sbírání dokumentů podařilo dohledat.
|
|
Oboe in compositions by Slovak composers in 20th century
Neuszerová, Eva ; Mihule, Jiří (vedoucí práce) ; Brožková, Jana (oponent) ; Sequardtová, Liběna (oponent)
Cieľom mojej bakalárskej práce ?Hoboj v tvorbe slovenských skladateľov 20. storočia? bolo vytvoriť akýsi prehľad či chronologické usporiadanie slovenských skladieb 20. storočia pre hoboj.
Moja práca sa skladá z troch hlavných častí. Prvú tvorí stručný prehľad hudobného života na Slovensku v 20. storočí (po roku 1918 a po roku 1945). V ďalšej časti sa v abecednom poradí nachádza zoznam a stručný životopis skladateľov, v ktorých tvorbe sa objavujú skladby pre hoboj. Pod životopismi skladateľov sú vždy umiestnené názvy skladieb pre hoboj, ktoré autor skomponoval. Tretiu ? ťažiskovú časť tvoria samotné skladby pre hoboj ? ich popis, charakteristika či poznatky ku ktorým som dospela pri ich ?analýze?.
Dúfam, že moja práca by v budúcnosti mohla poslúžiť čitateľom, najmä hobojistom zorientovať sa v tejto oblasti a snáď by mohla inšpirovať k zaradeniu niektorých skladieb do svojho koncertného repertoáru.
|
|
Tvorba francouzských autorů pro hoboj po roce 1850
Souček, Jan ; Brožková, Jana (vedoucí práce) ; Mihule, Jiří (oponent) ; Sequardtová, Liběna (oponent)
Tato práce se věnuje skladatelům francouzské národnosti jejichž činnost spadá alespoň zčásti do období od 2. poloviny 19. století do poloviny 20. století, tedy přibližně do let 1850 ? 1950. Jsou zde zařazeni i autoři narození počátkem 20. století, kteří výše uvedené časové období překračují. Práce popisuje jejich hobojový repertoár: sólové, koncertní a komorní skladby a významné party v symfonických a operních dílech. Zaměřuje se na problematiku jejich obtížnosti, užití a interpretace. Práce obsahuje fotografie skladatelských osobností a několik notových příkladů.
|
| |
|
Alexandrovův soubor písní a tanců
Vaňková, Marie ; Sequardtová, Liběna (vedoucí práce) ; Mihule, Jiří (oponent)
Má bakalářská práce nese název Alexandrovův soubor písní a tanců a je doplněna podtitulem "Fenomén ruské interpretační hudby".
Práce je věnována celosvětově známému armádnímu uměleckému souboru a jednotlivé kapitoly se zaměřují na složky ansámblu, jeho historii a uměleckou činnost. Podstatnou částí jsou také kapitoly věnované významným osobnostem, které stanuly v jeho čele- Alexandru Vasiljeviči a Borisovi Alexandroviči Alexandrovovým.
Cílem mé práce bylo zachytit, jak se soubor ve své osmdesátileté historii měnil a vyvíjel a jakými změnami v tomto časovém úseku prošel repertoár, sestava souboru i jeho funkce v rámci ruské kulturní scény.
|