|
Historický film a historiografie
Poláček, Vít ; Dodova, Borjana (vedoucí práce) ; MRAVCOVÁ, Marie (oponent)
Bílá Stuha Michala Hanekeho, Nevěstinec Bertranda Bonella, Dívka s perlou Petera Webbera nebo Johanka v zajetí Philippa Ramose jsou evropské artové filmy, které by šlo zahrnout do žánru historického filmu. Pro vlastní originální konstruování reality se ale na rozdíl od filmů s podobnou tématikou řazených k mainstreamu inspirují v proměnách, kterými za poslední půlstoletí prošla (nejen evropská) historiografie. Kromě konkrétních příkladů a analýzy těchto filmů se diplomová práce zabývá i diváckou recepcí filmů popisujících historické události nebo postavy a ochotou diváků uvěřit předkládanému obrazu.
|
|
Stáří v českém filmu po roce 89
Jestřábová, Iva ; RYŠAVÝ, Martin (vedoucí práce) ; MRAVCOVÁ, Marie (oponent)
ABSTRAKT
Ústředním tématem diplomové práce je analýza způsobu zobrazování stáří a atributů s ním spojených v současném českém filmu ve srovnání s nejnovějšími sociologickými výzkumy zabývající se českými seniory. Práce si klade za cíl zjistit, zdali způsob prezentace seniorů ve filmech koresponduje s realitou a pokud ne, tak proč tomu tak je. Dále se zabývá otázkami, jako jsou specifika současné generace českých seniorů, jejich ekonomické, sociální, ale i rodinné situace a způsoby, jakými jsou tyto aspekty reflektovány ve filmu. Dotýká se i všeobecnějších otázek, jako je stáří a gender, osamělost či svoboda a v neposlední řadě analyzuje způsoby, jakým se českým filmařům daří převést na plátno téma paměti a vzpomínání, které se stářím nerozlučně souvisí.
|
|
In the Campion Cut
Nedvědová, Kristina ; DUFEK, Jiří (vedoucí práce) ; MRAVCOVÁ, Marie (oponent)
V bakalářské práci se chci zabývat zdravě feministickým pohledem na autorskou tvorbu režisérky, která otevřeně přiznává ženské touhy, ale zároveň se stále jedná o erotiku a ne porno. Chci popsat autorčin styl, který dle mého názoru, krásně vyvažuje poetičnost ženského vnímání světa, stejně tak jako jeho ?temnější? vzrušující, často opomíjenou stránku.
|
|
Věčný svit neposkvrněné mysli Charlieho Kaufmana analýza filmu
Taubrová, Eva ; BERNARD, Jan (vedoucí práce) ; MRAVCOVÁ, Marie (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou scénáristy a režiséra, Charlieho Kaufmana, konkrétně jeho filmem Věčný svit neposkvrněné mysli. V prvním oddíle jsou analyzovány narativní strategie a další důležité formální složky filmu z dramaturgické perspektivy, tedy, zkoumá, jak je film zkonstruován. Ve druhém oddíle se tato práce zabývá možnými interpretacemi ústředních témat, zkoumá, toto dílo v jeho širším kontextu.
|
| |
|
Pravdivé legendy Jánošík a Báthory
Lévyová, Lívia ; VAJCHR, Marek (vedoucí práce) ; MRAVCOVÁ, Marie (oponent)
Práca skúma dve časovo blízke súčasné spracovania legendárnych tém, ktoré majú ambíciu stať sa stredoeurópskym veľkofilmom. Zameriava sa na ich zaradenie do globálneho kontextu. Zároveň ich analyzuje i ako jednotlivé diela, ktoré nesú mnoho spoločných i odlišných znakov.
|
| |
|
Atom Egoyan's Films
Šperkerová, Magdaléna ; Dufek, Jiří (vedoucí práce) ; Mravcová, Marie (oponent)
Diplomová práca sa zaoberá filmovou tvorbou kanadského režiséra Atoma Egoyana. Obsahuje podrobnejší prehľad jeho filmografie rozdelenej na niekoľko období. Pozornosť je venovaná hlavne celovečerným filmom, ale i dôležitým krátkometrážnym filmom. Okrajovo sa venuje televíznej tvorbe. Samostatnou tematikou je arménska etnicita. Opakujúcimi sa témami v tvorbe Atoma Egoyana sú vplyv komunikačných technológií na ľudské vzťahy, odcudzenie, dysfunkčná rodina, identita jedinca a pod. Rozbor jednotlivých filmov sa sústredí na spôsob narácie, štruktúru, typické tvorivé znaky a štýl, a predovšetkým na charaktery. Dramaturgická analýza je orientovaná hlavne na psychologické a sociologické aspekty.
|
|
Téma drog v českém filmu
Mikulková, Anna ; Dufek, Jiří (vedoucí práce) ; Mravcová, Marie (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám českým filmem s drogovou tematikou. Porovnávám tvůrčí přístup jednotlivých autorů, který se týká především zpracování hlavních postav. Práce obsahuje analýzu několika najznámějších českých filmů. V začátku nahlížím do historie drogové problematiky v Čechách a dále se věnuji jednotlivým filmovým dílům. Porovnávám mezi sebou použití humoru. Způsob využití i jeho funkci v příběhu. Zamýšlím se nad vývojem, vnitřním příběhem postav. Filmy jsem zařadila jak populární, tak méně známe a hledám jejich rozdíly i určitého společného jmenovatele. Z nekomerčních filmů jsem vybrala film začínajícího autora, nízkorozpočtový film a známý díl ještě známějšího televizního seriálu. Celá diplomová práce ukončena stručným souhrnem.
|
|
Lars von Trier a jeho (nejen Americká) trilogie
Dusová, Tereza ; Ulver, Stanislav (vedoucí práce) ; Mravcová, Marie (oponent)
Diplomová práce je věnována Trierovým filmovým trilogiím a vývoji Trierova přístupu k filmované látce. Přičemž na počátku stojí fascinace obrazem a na druhém konci fascinace příběhem a postavami, při upozadění vnějších prvků. V jednotlivých kapitolách se zabývám Trierovým konceptuálním přístupem k filmované látce, výběrem témat, typem Trierova hrdiny (později hrdinky), stavbou Trierových scénářů a v neposlední řadě způsobem jejich realizace a filmy samotnými. Stěžejní je přitom část věnovaná neúplné Americké trilogii, tedy filmům Dogville a Manderlay.
|