Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití metod výuky v ošetřovatelské praxi se zaměřením na prevenci civilizačních chorob
DUBOVÁ, Marie
Civilizační choroby jsou ty, které v daném čase provázejí danou společnost. Nejlepší ?léčbou? civilizačních chorob je jejich prevence, kterou lze dosáhnout v ošetřovatelské praxi s využitím vhodné metody výuky. Mezi skupinu civilizačních chorob patří i zubní kaz. Nejnovější studie dokazují významné snížení hygieny dutiny ústní u dětské populace. Výsledkem je zvýšení kazivosti zubů, která má neblahý dopad na trvalý chrup. Prevence u dětí by měla obsahovat uvědomění si za své zdraví a naučit efektivní čištění zubů ve spolupráci s rodiči dětí. Role všeobecné sestry v primární prevenci orálního zdraví dětí a mládeže je nezastupitelná, zahrnuje výchovné činnosti. Tato diplomová práce je zaměřena na využití vhodné metody výuky v ošetřovatelské praxi v prevenci civilizační choroby, zubního kazu. Cílem této práce bylo zhodnotit efekt preventivního programu ?Zdravý zoubek? u dětí mateřských škol a 1. stupně základních škol ve znalostech a dovednostech v prevenci zubního kazu, u rodičů dětí proškolených programem. K naplnění cílů práce jsme využili techniku metodologické triangulace, která umožnila zkoumat daný jev různými metodami. Dotazník pro rodiče a pro děti, rozhovory s dětmi a přímé pozorování dětí, při čistění zubů. Dotazník pro rodiče a pro děti byl složen z 6 uzavřených otázek, které se týkaly problematiky prevence zubního kazu. Dotazníky byly anonymní a byly sestaveny pouze pro účely této práce. Dětem byly dotazníky distribuovány s písemným souhlasem rodičů. Do výzkumného souboru pro kvantitativní šetření rodičů byli zařazeni rodiče dětí mateřských škol a základních škol z Jindřichova Hradce. Celkem bylo rozdáno 130 dotazníků, vráceno bylo 128 (98%) vyplněných dotazníků, vyřazeny nebyly žádné. Do výzkumného souboru pro kvantitativní šetření dětí byli zařazeni děti mateřských škol a 1. stupně základních škol z Jindřichova Hradce. Celkem bylo dotazováno se souhlasem rodičů 24 dětí z mateřské školy a 108 dětí z 1. stupně základních škol. Pro zpracování bylo celkem zařazeno 132 (100%) dotazníků. Výsledky jsme vyhodnotili pomocí grafů programem Microsoft Excel. Pro ověření hypotéz, jsme použili test nezávislosti chí-kvadrát pro kontingenční tabulku. Pro semistrukturované rozhovory s dětmi bylo vytvořeno schéma otázek. Ústředním tématem rozhovoru byl zubní kaz a jeho prevence. Rozhovor s dětmi byl proveden s písemným souhlasem rodiče a byl anonymní. Přímé pozorování dětí, při čistění zubů se týkalo způsobu a pořadí čištění zubů. Bylo zaznamenáno do záznamového archu, s fotodokumentací se souhlasem rodiče respondenta. Výzkumný soubor pro kvalitativní šetření tvořilo 10 dětí. 5 dětí z mateřské školy v Jindřichově Hradci a 5 dětí z 1. stupně základní školy v Jindřichově Hradci. Získaná data byla zpracována do diagramů ve SmartArtu a tabulek pomocí programu Microsoft Office Word 2007. Výsledky výzkumného šetření pomohly zjistit hloubku znalostí a dovedností v prevenci zubního kazu u dětí. Ukázaly pozitivní vliv využití vhodné metody výuky v efektivitě preventivního programu v ošetřovatelské praxi. Přispěly ke zlepšení úrovně dentálního zdraví u dětské populace.
Úloha sestry v prevenci onemocnění prostaty
DUBOVÁ, Marie
Anotace Název mé bakalářské práce je {\clqq}Úloha sestry v prevenci onemocnění prostaty``, cílem práce je zjistit jakou roli hraje sestra ve včasné diagnostice nádorového onemocnění prostaty. Významnou úlohu v oblasti prevence hraje sestra, která si může povšimnout příznaků, jež jsou prvním projevem nádorového onemocnění. Sestra je také schopná vhodně a přístupnou formou poskytnout pacientovi potřebné informace o rizikových faktorech vzniku nádoru. V této práci byla použita metoda kvantitativního šetření formou dotazníku pro pacienty a kvalitativního šetření formou rozhovoru se sestrami. Šetření bylo provedeno u sester pracujících v ordinacích praktických lékařů a u pacientů těchto ordinací, v Jindřichově Hradci. Šetření bylo anonymního charakteru. Po sběru dat byl vyhotoven závěr podle stanovených hypotéz a výzkumných otázek. Po vyhodnocení výsledků výzkum ukázal, zda se zvolené hypotézy potvrdily či ne. A také nám dal odpovědi na výzkumné otázky. Hypotéza 1: Sestry využívají obecné zásady edukace se částečně potvrdila. Hypotéza 2: Muži mají nedostatek informací, které se týkají včasné diagnostiky onemocnění prostaty, se nepotvrdila. Hypotéza 3: Mladší muži mají méně informací než starší muži, se potvrdila. Na výzkumnou otázku: Jakým způsobem sestry provádějí edukaci? Odpověď zněla, pomocí informačních brožur, verbálně a pomocí internetu. Jaké nejčastější problémy vidí sestra v edukaci pacientů při onemocnění prostaty? Nejčastěji se jedná o ostych pacientů, intimitu problému. Sestra má významnou roli v prevenci, proto je důležité, aby ona sama měla dostatek informací o této problematice. Výsledky šetření pomohly zjistit hloubku znalostí a poskytly materiály k edukaci.

Viz též: podobná jména autorů
4 DUBOVÁ, Michaela
2 Dubová, Magdaléna
5 Dubová, Markéta
4 Dubová, Michaela
1 Dubová, Monika
2 Dubová, Mária
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.