|
Ernest Hemingway's Fiesta, Francis Scott Fitzgerald's The Great Gatsby and the Development of Femininity and Masculinity in the 1920s
KREJZLOVÁ, Anna
Cílem této diplomové práce je analýza postav z amerických románů The Great Gatsby (1925) Francise Scotta Fitzgeralda a Fiesta (1926) Ernesta Hemingwaye, s hlavním zaměřením na ženské postavy. Nejdříve se práce pokusí popsat historicky kontext obou děl, který je, mimo jiné, důležitý i pro porozumění analyzovaných postav. V rámci teorie se zmíní o událostech, které se staly v Americe roku 1920, poté se pokusí přiblížit problematiku takzvané Ztracené generace, probere změny v životě žen, které úzce souvisí s termínem "New Woman", a na konci této teoretické části popíše události a osobnosti, které se staly inspirací pro ženské postavy pro oba romány. Dále následuje samotná analýza ženských postav na základě několika témat: postavení ve společnosti, peníze, vzhled, morálka, vztahy a moc. Práce se také zaměří na problematiku maskulinity od 19. po začátek 20. století, která se stane výchozí pro analýzu mužských postav.
|
|
Násilí, manipulace a ohrožená hrdinka v románech Lolita V. Nabokova a The Collector Johna Fowlese
KREJZLOVÁ, Anna
Tato bakalářská práce se zabývá dvěma postmoderními romány: The Collector (1963) britského romanopisce Johna R. Fowlese a Lolita (1955) amerického spisovatele Vladimira V. Nabokova. Nejdříve se práce zaměří na souhrnný přehled životních zkušeností obou autorů a postmoderních tendencí v jejich dílech, mimo to poskytne i stručný popis samotného postmoderního hnutí. Dále popíše hlavní rysy gotického románu, uvede jeho zakladatele a charakteristiku hrdinek. V souvislosti s gotickou tradicí přiblíží také dílo Edgara A. Poe s důrazem na jeho postavy zločinců a manipulátorů. Pozornost bude věnována porovnání předchozích anti-hrdinů a hrdinek se současnými postavami z románů The Collector a Lolita. Následuje krátké shrnutí obou děl, a poté se práce zaměří na srovnávací analýzu zahrnující vybraná témata: prostředí a jeho funkce, ztráta svobody, komunikace a úloha vypravěče, otázka svědomí a ztráta identity.
|