|
Kresba rodiny u dětí mladšího školního věku
KLEPLOVÁ, Pavla
Diplomová práce je zaměřena na diagnostickou metodu kresby začarované rodiny u dětí na 1. stupni ZŠ. Teoretická část popisuje obecně období mladšího školního věku,rodinné prostředí dítěte a možnosti jejího fungování, vývoj kresby dětí mladšího školního věku a metodu kresby začarované rodiny. Praktická část diplomové práce analyzuje soubor 57 dětských kreseb, s cílem popisu nejčastějších symbolů, do nichž jsou jednotliví členové rodiny začarování.
|
|
Využití barevné modifikace Warteggova kresebného testu u dětí s vývojovými poruchami
SAMKOVÁ, Dominika
Bakalářská práce se zabývá barevnou modifikací Warteggova kresebného testu u dětí s Aspergerovým syndromem. Teoretická část je zaměřena na problematiku dětské kresby, její vývoj a použití v projektivních metodách a v diagnostice. Dále je v teoretické části zobrazena problematika Aspergerova syndromu a jeho diagnostiky. Důležitou součástí je také charakteristika Warteggova kresebného testu. Empirická část je zaměřená na specifické projevy dětí s Aspergerovým syndromem do Warteggova kresebného testu. Bakalářská práce se snažila zjistit, jak se Aspergerův syndrom promítne do Warteggova kresebného testu a zda-lije možné tuto projektivní metodu u tohoto postižení vůbec použít.
|
|
Percepce seniorů adolescenty (DP je součástí širšího projektu)
KRŠKOVÁ, Michaela
Tato diplomová práce se snaží nastínit pohled současných adolescentů na staré osoby. Zaměřuje se především na postoje a názory, které utvářejí obraz seniora v dnešní společnosti. V teoretické části, kterou tvoří čtyři kapitoly, se nacházejí základní pojmy prohlubující všeobecné povědomí o dané problematice. V první části se objevují důležité pojmy, kterými jsou: adolescence, stáří a percepce. Další dvě kapitoly již zahrnují hlubší charakteristiku obou vývojových období - adolescenci a stáří. Ty popisují fyzické i psychické aspekty a tendence, které jsou pro obě dvě etapy typické (vztah jedince k sobě samému, adaptace na stáří, životní spokojenost a vitalita v seniorském věku). Zároveň je zde pozornost zaměřena na proces socializace, který umožňuje širší začlenění adolescentů do společenského života. Této oblasti se bezprostředně dotýká sféra sociálních vztahů zahrnující jak dospívající, tak i seniory. Tyto vztahy se odehrávají převážně v rodině, mezi příbuznými, kamarády či vrstevníky, a postupem času se jejich intenzita různě mění. Důležitým a dnes hodně diskutovaným tématem je diskriminace starých lidí, která tvoří závěrečný bod. Poslední kapitola se zabývá významem dětské kresby a sleduje prvky, které tento význam utvářejí (barvy, velikost postavy, kvalita čáry). Součástí tohoto oddílu je výzkum vnímání starých lidí dětmi, který byl proveden v USA. Praktická část přibližuje výtvarné zpracování seniorů žáky 8. tříd, které je následně doplněno o informace plynoucí z dotazníkového šetření. Závěr patří vzájemnému porovnání výsledků z obou zkoumání.
|
|
Percepce seniorů dětmi
KADLECOVÁ, Jaroslava
Anotace V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy: stáří, senior, dětství, děti a věk, dále jsou zde popsány psychopatologické problémy fyzické i psychické. Je zde poukázáno na to, že se stářím jsou nejčastěji spojovány pojmy typu ztráta či úbytek. Avšak důraz je kladen na to, že stáří není nemoc a je třeba se v něm adaptovat, přestože je to období mnoha těžkých ztrát. Dále je v teoretické části popsán dnešní i dřívější přístup společnosti ke stáří, znevýhodnění lidí v důchodovém věku, jejich diskriminace v masmédiích a z toho vyplývající strach ze stáří. V kapitole {\clqq}percepce seniorů rodinou`` jsou vysvětleny pojmy nukleární a rozšířená rodina, jaký je rozdíl mezi přístupem k seniorům v rodině dnešní a v rodině v minulosti. Dále jsou popsány problémy týkající se dnešních rodin, mj. nedostatek fyzického kontaktu se starými lidmi. A vztahy mezi seniory a dětmi. Kapitola {\clqq}vztahy mezi dětmi a prarodiči`` se zabývá jak pozitivním přínosem, který je viditelný v dostatku času, předávání tradic, zprostředkovávání minulosti či předávání zkušeností, tak i negativním vlivem, jako je bojkotování rodičovské autority, nepravdivá stylizace nebo celkový nezájem o vnoučata. Kapitola {\clqq}dětská kresba`` byla do práce zařazena z důvodu využití v praktické části, neboť dětská kresba značně usnadňuje vyjadřování pocitů a vztahů dítěte k okolí. Dále byly zmíněny některé z dostupných výzkumů na stejné či podobné téma. Praktická část zkoumala výtvarné vyjádření a verbalizaci vztahů dětí ke starým lidem. Tázáno bylo celkem dvacet devět žáků navštěvujících druhou a devátou třídu základní školy. Zkoumány byly dětské kresby a odpovědi v nestandardizovaných dotaznících. Osoby na obrázcích jsou většinou zasazeny do prostředí, převážně jde o přírodu. Senioři jsou na nich spíše pasivní. Znázorněné jsou typické atributy nejčastěji hůl. Dotazník obsahoval otevřené, uzavřené i škálové otázky. Odpovědi jsou zpracovány v grafech v příloze č.2.
|
|
Způsob provedení barevné modifikace Warteggova testu v podání dětí mladšího školního věku
VAŇKOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá deskripcí způsobu vyplňování Warteggova testu (WZT) dětmi mladšího školního věku, konkrétně žáky prvních a pátých tříd. V teoretické části je podán výklad, prostřednictvím odborné literatury, o vývojové psychologii mladšího školního věku, testových metodách, včetně projektivních a grafických projektivních metod. Dále pak o specifikách diagnostiky dětí, dětské kresbě a jejím využití v psychologii, barvě a o základních informacích WZT. Empirická část je zaměřena na zpracování WZT dětmi prvních a pátých tříd, včetně rozdílů mezi jejich pojetím.
|
|
Využití barevné modifikace Warteggova kresebného testu u dětí žijících mimo vlastní rodinu
ŠUSTOVÁ, Tereza
Bakalářská práce se zabývá deskripcí typických projevů dětí z dětských domovů v barevné modifikaci Warteggova kresebného testu. Teoretická část práce byla zpracována analýzou odborné literatury. Poskytuje informace o projektivních metodách a jejich užití, o dětské kresbě, rodině, emočním vývoji v mladším školním věku, neadekvátní péči o dítě. Dále jsou uvedeny kapitoly poskytující náhled na náhradní rodinnou péči a ústavní výchovu. Cílem teoretické části je charakteristika Warteggova kresebného testu, jeho barevné modifikace a cílové skupiny. V empirické části nalezneme analýzu kreseb dětí žijících v dětských domovech, které byly získány barevnou modifikací Warteggova kresebného testu. V práci nalezneme popis jednotlivých znaků z obsahového a formálního hlediska a analýzu jednotlivých polí. Cílem práce je deskripce charakteristických znaků barevné modifikace Warteggova kresebného testu u dětí žijících mimo vlastní rodinu.
|
|
Využití barevné modifikace Warteggova kresebného testu u adolescentů
HRUDKOVÁ, Monika
Bakalářská práce se zabývá kresebnou produkcí adolescentů v barevné modifikaci Warteggova kresebného testu. Teoretická část na základě analýzy odborné literatury podává informace o projektivních metodách, podrobněji o grafických projektivních technikách. Jádrem je bližší seznámení se s Warteggovým kresebným testem a jeho barevnou modifikací. Zároveň se věnuje dětské kresbě, vývojovému období adolescence a jeho specifikům. Empirická část si klade za cíl najít a popsat typické prvky vyskytující se ve zpracování barevné modifikace WZT adolescenty. Metodou je kvalitativní analýza získaných kreseb z hlediska obsahu i formy.
|
|
Preference barev u dětí předškolního věku
JINDROVÁ, Michaela
Tato práce se zabývá tím, jaké barvy předškolní děti spontánně volí pro svůj výtvarný projev. V teoretické části je charakterizován rozvoj výtvarných dovedností v průběhu předškolního věku a základní významy barev (zejména z pohledu psychologického, ale též v jiných kontextech). Výzkumná studie popisuje, jaké barvy děti spontánně nejčastěji volí ve věku cca 3 až 4 let pro své výtvarné projevy. Cílem práce je mimo jiné postihnout, zda lze vysledovat u dětí tohoto věku inklinaci k volbě určité barvě (či barev).
|
|
Percepce seniorů dětmi mladšího školního věku (10 - 12 let)
KARPÍŠKOVÁ, Michaela
Diplomová práce se zabývá vztahy mezi dětmi a seniory. Práce je zaměřena na vnímání seniorů dětmi mladšího školního věku. Teoretická část je věnována charakteristice dětí mladšího školního věku a dětským vztahům. Je zde přiblíženo téma seniorů a jejich postavení ve společnosti. Dále jsou popisovány vztahy mezi dětmi a seniory, zejména pak vztahy mezi prarodiči a vnoučaty. Nedílnou součástí diplomové práce je dětská kresba, pomocí níž děti vyjadřovaly své vztahy ke starým lidem v praktické části diplomové práce. Z tohoto důvodu je dětské kresbě věnována poslední kapitola teoretické části. V praktické části je zkoumáno, jaký pohled mají na seniory děti ve věku 10 ? 12 let. Pomocí výkresů a dotazníků bylo vyhodnoceno, jaké atributy a vlastnosti děti starým lidem přisuzují.
|
|
ODRAZ DOWNOVA SYNDROMU V KRESBĚ KLIENTŮ
KLOZOVÁ, Lucie
Problematika Downova syndromu je u nás stále aktuální. S touto vrozenou genetickou anomálií se u nás rodí přibližně 70 dětí ročně, což je asi jedno dítě s Downovým syndromem na 1500 živě narozených dětí. Downův syndrom provází řada typických příznaků ve zjevu, náchylnosti k určitým nemocem a vždy je přítomna mentální retardace různého stupně. Rozhodla jsem se v této práci věnovat porovnání kresby lidí s Downovým syndromem a dětí mladšího školního věku.
|