Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 58 záznamů.  začátekpředchozí49 - 58  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analýza pohybové výchovy na základních a středních školách z hlediska fyzioterapie
MAŤÁKOVÁ, Kateřina
Nedostatek pohybu je dominantou současného životního stylu. Má za následek řadu civilizačních onemocnění a u školní mládeže se podílí především na poruchách držení těla. Právě obtíže pohybového aparátu jsou v příčinách dlouhodobého sledování lékařem na třetím místě, hned za alergickým onemocněním a smyslovými vadami. Bakalářská práce Analýza pohybové výchovy na základních a středních školách z hlediska fyzioterapie se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na informace o životním stylu, na to jaký vliv má pravidelná pohybová aktivita na naše tělo a kterým onemocněním se díky pohybu můžeme vyhnout, případně je zmírnit. Dále je zde kapitola věnující se anatomii dětského pohybového systému, posturální funkci, ontogenezi motoriky, základním pohybovým schopnostem v dětském věku a psychologickým faktorům sportovní činnosti dítěte. V praktické části jsou prezentovány dosažené výsledky. Ke zpracování byla použita kvalitativní a kvantitativní výzkumná strategie. Sběr dat probíhal testováním 18 žáků základní a střední školy a analýzou školních vzdělávacích programů 9 základních a 12 středních škol v Mladé Boleslavi. Výzkum probíhal na jaře roku 2012. Cílem práce bylo zjistit, zda koncepce hodin tělesné výchovy na základních a středních školách je vyhovující a dostačující k udržení určité úrovně pohyblivosti a obratnosti. Byly stanoveny tři hypotézy. Hypotéza H1 předpokládala, že tělesná výchova na základních školách je zařazena do výuky pouze 2 krát týdně. Tato hypotéza byla potvrzena. Také hypotéza H2, která předpokládala, že tělesná výchova na středních školách je zařazena do výuky pouze 2 krát týdně, byla potvrzena. Naopak hypotéza H3, kde bylo předpokládáno, že základní školy dostatečně nerozvíjí mimoškolní tělovýchovné a sportovní aktivity, nebyla na základě zjištěných údajů potvrzena. Jako nejčastěji oslabená svalová skupina se ukázaly břišní svaly, vzpřimovače páteře v bedrech a hýžďové svaly. Pokud bych měla zhodnotit, která věková skupina je na tom nejlépe z hlediska zkrácených a oslabených svalů, tak jednoznačně studentky prvního ročníku střední školy. V souvislosti se získanými výsledky by bylo vhodné věnovat konceptu školní tělesné výchovy a mimoškolním pohybovým aktivitám větší pozornost. Klást důraz na pohybové aktivity o přestávkách a zařadit protahovací cviky i do běžného vyučování. Zvlášť ve věkové kategorii 7 až 11 let, kdy dochází k největšímu nárůstu vadného držení těla.
Vliv včasné edukace rodičů na vadné držení těla u dětí (předškolního, školního věku)
BENADOVÁ, Martina
Bakalářská práce se zabývá včasnou edukací rodičů na vadné držení těla u dětí (předškolního, školního věku). Práce má část teoretickou a praktickou. Teoretická část popisuje edukaci rodičů, vadné držení těla a jeho typy, terapii a prevenci. Vzhledem ke změně životního stylu, dětí s vadným držením těla přibývá. Je důležité vést rodiče a děti k prevenci tohoto onemocnění a nejvhodnější je začít co nejdříve. Druhá část práce se zabývá výzkumem. Výzkum proběhl formou dotazníků, pomocí kterých bylo zjišťováno, jak jsou rodiče edukováni o stavu svého dítěte a jaké je jejich zapojení do terapie. To je i cíl práce. Získané výsledky byly vyhodnoceny grafy. Dále byl porovnán rozdíl odpovědí na stejnou otázku v dotaznících na rehabilitačních pracovištích a v ordinacích u praktických lékařů pro děti a dorost. Výsledky ukázaly velmi dobrou informovanost rodičů o problematice vadného držení těla. Z výzkumu též vyplývá, že ve značné většině se rodiče zapojují do terapie svého dítěte a cvičí s ním i doma.
Vadné držení těla u dětí v mateřské škole (výskyt a možnosti prevence)
PLCHOVÁ, Jana
Tato práce poskytuje informace o stavu pohybového aparátu a má upozornit na možný výskyt vadného držení těla již u předškolních dětí. V teoretické části jsou uvedeny: obecný a tělesný vývoj, vady pohybového aparátu a pohybové aktivity. V praktické části jsou zpracovány výsledky hodnocení držení těla a pohybové aktivity, které děti vykonávají v mateřské škole a v rodině.
Zjišťování výskytu vadného držení těla předškolních dětí v Mateřské škole v Horažďovicích
PETRUSOVÁ, Lenka
Bakalářská práce se zabývá vadným držením těla předškolních dětí ve věkové skupině 5 - 7 let v Mateřské škole v Horažďovicích. Práce má část teoretickou a praktickou. Teoretická část popisuje pohybový systém, správné a vadné držení těla, typy vadného držení těla. Dětí s vadným držením těla bohužel přibývá a již první známky svalové nerovnováhy můžeme najít u předškolních dětí. Vadné držení těla je závažné onemocnění, které s sebou nese řadu zdravotních následků. Je důležité vést děti k prevenci tohoto onemocnění a nejvhodnější je začít právě v předškolním věku. Druhá část se zabývá výzkumem skupiny dětí a následným zjištěním výskytu vadného držení těla. To je v podstatě i cíl práce.
Vadné držení těla u dětí, žáků základních škol
VODIČKOVÁ, Šárka
Onemocnění pohybového aparátu, mezi které řadíme i vadné držení těla, patří v současné době k nejčastějším chronickým neinfekčním onemocněním. Tato problematika se netýká pouze dospělých, ale čím dál častěji se objevuje již v dětském věku. Dle poznatků z roku 2001 prevalence obtíží pohybového aparátu dospělých v České Republice se pohybuje od 16 % do 30 %, častější výskyt je zaznamenán u žen. Obtíže pohybového aparátu dětí, které vyžadují dlouhodobé sledování lékařem zaujímají 16 %. Výskyt vadného držení těla V ČR byl zaznamenán u 30% dětí mladšího školního věku. Bolesti v zádech uvádělo 50 % dotazovaných ve věku 13-15let. Změna životního stylu, ať už generace dospělých, ale především dětí a mládeže, kterou připisujeme dnešní uspěchané době, má nepříznivý vliv na pohybovou soustavu člověka. Tato diplomová práce je zaměřená na výskyt vadného držení těla u žáku základních škol ve věku 11 až 15 let. Teoretická část shrnuje poznatky o pohybovém systému člověka, správném i vadném držení těla, dále přináší informace o používaných metodách diagnostikování vadného držení těla, o zásadách vyšetřování a na závěr se dotýká možností prevence. Praktická část diplomové práce soustřeďuje a analyzuje data získaná dotazníkovou metodou. Dotazníky byly rozdány na základních školách v malých městech Sedlčany a Příbram a v hlavním městě Praha. Cílem práce je zmapovat oblast zdravého životnímu stylu dětí, zejména jak jsou vedeny k pohybovým aktivitám ve škole i ve volném čase. Správná forma a pestrost pohybu, jako prevence onemocnění pohybového aparátu, je v dětském věku důležitá. Dále se zaměřit na rizikové faktory vedoucí ke vzniku vadného držení těla, mezi které patří hmotnost a dlouhodobé jednostranné zatížení páteře dítěte. Tyto informace zpracovat a využít při potvrzení či vyvrácení stanovených hypotéz. Ukázalo se, že děti jsou vedeni k pohybovým aktivitám nejen ve škole, formou tělesné výchovy, ale i svými rodiči, při navštěvování sportovních kroužků (fotbal, hokej, taneční kroužek, kanoistika) a trávení volného času sportem (jízda na kole, posilovna, plavání). Výzkum dále odhalil, že zatímco sportu děti věnují v průměru okolo 6 hodin týdně, sledováním televize a počítačovými hrami stráví v průměru 20 hodin týdně!
Důsledky jednostranné zátěže pohybového aparátu volejbalistů a možnosti jejich terapie
CHALUPOVÁ, Andrea
Jednostranné zatížení volejbalistů vede ke vzniku patokineziologických změn pohybového aparátu. Úkolem bakalářské práce bylo zjistit, zda u volejbalistů vznikají z důvodu jednostranného přetížení poruchy pohybového aparátu. A jestli je možné sestavit jednotný kompenzační soubor cvičení pro terapii. Cílem teoretické části bylo zjistit jaké funkční poruchy tělesného aparátu vznikají při jednostranné zátěži volejbalistů, které svalové dysbalance je doprovázejí a jakými fyzioterapeutickými postupy je možné je ovlivnit. Cílem praktické části bylo na základě získaných teoretických poznatků sestavit soubor kompenzačních cvičení jako návrh terapie, který byl využit v rámci kasuistik. V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum s technikami rozhovoru a pozorování, s vytvořením dvou kasuistik náhodně vybraných profesionálních hráčů volejbalu. Vyšetření probandů potvrdilo jednostranné zatížení pohybového aparátu s projevem v insuficienci hlubokého stabilizačního systému a obrazem funkční poruchy v oblasti ramenního kloubu. Byly sestaveny 2 individuální terapeutické plány. Zaměřené na aktivaci HSS s prvky stabilizace lopatky. U obou probandů prováděné v charakteru specifické pohybové aktivity volejbalistů. Výstupní vyšetření ukázalo objektivní zlepšení funkce stabilizačního systému postury u jednoho z mužů. Aktivace hlubokého stabilizačního systému se stabilizací ramenního kloubu v rámci specifických pohybových činností volejbalistů se jeví jako vhodný základ kompenzačních cvičení v prevenci jednostranného zatížení pohybového aparátu. Terapie vyžaduje individuální přístup. Pro další zkoumání této problematiky navrhuji měření svalové aktivity pomocí elektromyografie. Zacílení na koaktivaci stabilizátorů ramenního kloubu v rámci specifické pohybové aktivity volejbalistů.
Tenis jako jednostranná zátěž organismu z pohledu fyzioterapie
SOUČEK, Vojtěch
V bakalářské práci na téma {\clqq}Tenis jako jednostranná zátěž z pohledu fyzioterapie`` popisujeme nejen anatomii a funkci osy těla, souhru svalových skupin, princip narušení pohybových stereotypů, dopad těchto poruch na tělo, ale i techniku základních tenisových úderů a svaly zapojující se právě do pohybů při hře tenisu. Studium výše zmíněné teorie a tréninkových plánů hráčů nám umožnilo vytvořit sérii kompenzačních cviků, která je popsána v metodické části práce společně s výsledky vyšetření a testování. Cílem práce bylo vytvořit takový intervenční program, který bude účinný a nenáročný a tím pádem se bude bez problémů dát začlenit do přípravy hráčů. Ve výsledkové části byly zaznamenány vstupní a výstupný hodnoty experimentální a kontrolní skupiny. Závěr pak přinesl fakt, že i při cvičení kompenzačních cviků, stále převyšuje jednostranná zátěž, a proto si její kompenzace žádá individuální přístup a intenzivnější nasazení.
Cvičení pilates a jeho účinky na pohybový aparát
GLIEROVÁ, Jaroslava
V dnešní době, rapidně stoupá počet fyzioterapeutů a jejich klientů, kteří objevují Pilates, formu body-mind cvičení, které má pozitivní vliv v rehabilitaci poranění (Wilson, 2005). Principy metody Pilates se shodují s některými fyzioterapeutickými koncepty a metodami (např. Mensendieck, Feldenkrais) Aplikace cvičení Pilates je rozšířené zejména mezi fyzioterapeuty v zemích USA. U nás je praktikován v rámci fitness. Tato práce pojednává o propojení principů Pilates s fyzioterapeutickými metodami, jejich aplikaci v praxi a potvrzení pozitivního účinku na změnu držení těla. Teoretická část se zabývá rozborem dosavadních poznatků o cvičení Pilates. Definuje cvičení Pilates, shrnuje poznatky z historie cvičení, zmiňuje se o základních principech a jejich principelním propojení. Principy dýchání a {\clqq}střed`` popisuje se snahou o vyložení problematiky z odborného pohledu a nakonec se zabývá problematikou vadného držení těla. Praktická část předkládá zásobník cviků použitelný v prevenci vadného držení těla, jako důvodu vertebrogenních obtíží. Pro účely empirické části byla použita kvantitativní strategie. Pro potvrzení účinku cvičení Pilates na změnu držení těla, rozvoje hrudní páteře do flexe a extenze byla použita Ottova zkouška. Výsledky byly statisticky vyhodnoceny párovým t-testem. VÝSLEDKY: potvrdily pozitivní vliv Pilates na držení těla.
Využití balančních ploch ve fyzioterapii
KROČÁKOVÁ, Lada
Již od dětství, tedy v období, kdy se lidský organismus vyvíjí, se každý sebemenší špatný návyk odrazí v celkové stavbě těla do dalšího života. Tělo funguje jako jeden celek a prto jedna složka ovlivňuje druhou. Oslabení jedné skupiny se promítne na druhé a tím si vytvoříme vadné držení těla. Oslabení se¨netýká jen velkých svalových skupin, ale velmi často bývá postižen i hluboký stabilizační systém, špatně zapojené břišní svalstvo, svaly pánevního dna a jiné stabilizační složky těla. Jedna z možností terapie u vadného držení těla je cvičení na balančních plochách. Pro tuto bakalářskou práci jsem vybrala metodu kvalitativního výzkumu prováděné formou kazuistiky. Kazuistika zahrnuje vyšetření a terapii. Pro porovnání účinosti cvičení jsem udělala vstupní a výstupní kineziologický rozbor. Na základě vstupního vyšetření jsem navrhla cviky na balančních plochách individuálně pro každého pacienta.
Výskyt vadného držení těla u žáků základních škol v okrese Příbram
WALENKOVÁ, Veronika
Příčiny vzniku poruch pohybového aparátu, které v dnešní době postihují nemalou část dospělé populace a vedou k vadnému držení těla, je třeba hledat již v dětství. U dětí mladšího i staršího školního věku došlo v posledních desetiletích k enormnímu nárůstu vadného držení těla, což je ve většině případů následek špatného životního stylu. Svou roli zde hraje nedostatek pohybové aktivity, nevhodný režim školní práce, nevyhovující školní nábytek či těžké aktovky, které děti denně nosí na zádech. Dalším aspektem, který může vést k vadnému držení těla u dětí je i poměrně vysoký počet dětí, které mají ploché nohy. Nevhodný životní styl a jednostrannost moderního způsobu života vede též ke vzniku obezity a tím i k omezení pohybu u dětí. Ve své práci jsem se zaměřila na vadné držení těla u žáků základních škol v okrese Příbram. Sledovanou skupinou byly děti ve věku 8-15 let, navštěvující 3. ? 9. ročníky základní školy. Cílem mé diplomové práce bylo posouzení četnosti výskytu vadného držení těla u žáků základních škol v souvislosti s jejich životním stylem a pohybovou aktivitou, dále zmonitorování rizikových faktorů vzniku vadného držení těla u těchto dětí a zmapování souvislosti výskytu vadného držení těla u dětí základních škol s výskytem plochých nohou u dětí. Ve vztahu ke stanoveným cílům jsem určila tři hypotézy, ve kterých před-pokládám, že u dětí s nesprávným životním stylem a nedostatečnou pohybovou aktivitou, dochází častěji k výskytu vadného držení těla, dále také, že u dětí, na které působí více rizikových faktorů, dochází častěji k poruchám pohybového aparátu a vadnému držení těla a děti s výskytem plochých nohou mají častěji sklon k vadnému držení těla. Pro svou práci jsem zvolila metodiku kvantitativní deskriptivní studie formou dotazníků. Výzkum byl prováděn ve dvou odlišně směrovaných školách, jedna ze škol je zaměřena na matematiku a informatiku a realizuje program Škola podporující zdraví (Základní škola Jiráskovy sady Příbram), druhá na sport, konkrétně volejbal (Základní škola pod Svatou Horou Příbram). Shodnými dotazníky jsem oslovila celkem 340 dětí z obou škol. Dotazník byl anonymní a otázky v něm byly směrovány především na posouzení životního stylu těchto dětí. Celkem obsahoval 37 otázek, zaměřených na dodržování zásad zdravého životního stylu, pohybovou aktivitu, využívání volného času, školní nábytek, režim školní práce a výskyt vadného držení těla. Návratnost vyplněných dotazníků činila 85,3%, což je dohromady 290 dotazníků z obou sledovaných škol. Na základě výsledků z vyplněných dotazníků jsem srovnala obě zkoumané skupiny žáků z hlediska jejich postojů k dodržování zásad zdravého životního stylu a výskytu vadného držení těla.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 58 záznamů.   začátekpředchozí49 - 58  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.