| |
| |
|
Hodnotový svět současné mládeže
ŠLOSSAROVÁ, Lucie
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou hodnot, konkrétně pohledem na hodnoty středoškolských studentů v porovnání se studenty vysokých škol. Cílem této práce je zjištění, k jakým hodnotám se hlásí respondenti v rozmezí cca 15 ? 18 let věku a studenti prezenčních forem vysokoškolského studia, a to s důrazem na postižení proměn jejich hodnocení významu klíčových hodnot v různých životních etapách. Teoretická část se věnuje problematice hodnot, hodnotových systémů a postojů současné české mládeže. Dále autorka provede analýzu a komparaci současných poznatků a výzkumů, zaměřujících se na problematiku hodnot mládeže. V praktické části práce jsou porovnány rozdíly, které vyjadřují respondenti v názorech na hodnoty, a to v období středoškolského studia a ve fázi života, kdy se člověk na prahu dospělosti věnuje studiu na vysoké škole. Cílem praktické části práce je porovnat vliv generových aspektů na podobu hodnotového žebříčku mládeže.
|
|
Aspekty kvality života u rodičů předškolních dětí na Jindřichohradecku.
URBÁNKOVÁ, Markéta
Tato bakalářská práce je zaměřena na posouzení různých aspektů kvality života u rodičů předškolních dětí na Jindřichohradecku. Pomocí dotazníkového šetření se snaží prozkoumat a analyzovat kvalitu života rodičů z jejich subjektivního pohledu, na základě jejich hodnocení spokojenosti v různých oblastech života. V první polovině se práce zaměřuje na definování pojmu, jako je rodina, funkce rodiny, zajímá se o specifika rodiny současnosti. Uvádí vývojové etapy dítěte, zabývá se především předškolním obdobím. V teoretické části také rozebírá problematiku kvality života, její pojetí, historii a hlediska měření. V praktické části práce vymezuje cíle průzkumu, určuje výzkumné předpoklady, popisuje výzkumné šetření a poskytuje výsledky průzkumu a jejich hodnocení. Výsledky průzkumu naznačují určité trendy, které se objevují v českých rodinách a nalézají rozdílné vnímání spokojenosti u mužů a žen v konkrétních oblastech.
|
|
Hodnoty současné mládeže
ROSSMANNOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce se skládá ze dvou částí a zabývá se problematikou hodnotové orientace současné mládeže. Teoretická část se věnuje hodnotám jako takovým, jejich druhům a definicím. Dále pak je zaměřena na charakteristiku mládeže po její psychické i tělesné stránce a zmapování socializace a hodnot současné mládeže. Praktická část se věnuje objasnění výsledku výzkumného šetření, které bylo provedeno dotazníkovou formou na určitém vzorku dnešní mládeže. Cílem tohoto šetření bylo zjištění, k jakým hodnotám se hlásí respondenti cca 15 ? 18 let věku a studenti prezenčních forem vysokoškolského studia a to s důrazem na postižení proměn jejich hodnocení významu klíčových hodnot v různých životních etapách.
|
|
Analýza kvality života u pubescentů a adolescentů s ohledem na cirkadiánní a diurální rytmy v dětských domovech v Jihočeském kraji.
VLKOVÁ, Alena
Ve své diplomové práci se zabývámkvalitou života s ohledem na cirkadiánní a diurální rytmy u dětí v dětských domovech v Jihočeském kraji. V teoretické části práce se věnuji pubescentnímu a adolescentnímu věku dítěte, biorytmům, spánku, kvalitě života dětí, popisuji zde i problematiku hodnotové orientace, rodiny a ústavní výchovu. Hlavní částí práce bylo dotazníkové šetření -Dotazník cirkadiánní typologie CIT Harada, Krejčí (2010). Respondenti jsou rozděleni na pubescenty (10-14 let) a adolescenty (15-19 let).Výzkum jsem aplikovala v dětských domovech v Písku, Volyni, Radeníně, Žíchovci, Korytě, Boršově nad Vltavou, Homolích a ve Zvíkovském Podhradí. Sběr dat probíhal v období od února 2012 až do října téhož roku. Závěrem práce bylo statistické vyhodnocení dat z dotazníků od 118 probandů obojího pohlaví.
|
|
Návrh volnočasového projektu pro děti středního školního věku se zaměřením na ekologickou výchovu a výchovu k hodnotám
MATLACHOVÁ, Petra
Práce se zabývá návrhem projektu pro děti středního školního věku. Teoretická část charakterizuje děti středního školního věku. Dále popisuje morální myšlení a vnímání hodnot z pohledu dějin. Další kapitoly se věnují výchově k hodnotám a ekologické etice. Praktická část obsahuje didaktický návrh projektu. V návrhu jsou aktivity, které podporují ekologické vědomí a s ním spojený hodnotový žebříček jedince. Základní myšlenka celého projektu je ztotožnění s přírodou jako se sebou samým. Dále jsou použity nedirektivní metody morální výchovy, které pomáhají jedinci uvědomit si zodpovědnost za své chování na Zemi.
|
|
Vliv médií na hodnotový svět současné mládeže
KAPLAN, Nikola
Zvolené téma pojednává o aktuální situaci hodnotové orientace současné mládeže a v širších souvislostech rozebírá vliv médií na hodnotový svět současné mládeže. Autorka nejprve analyzuje teoretická východiska a základní pojmy týkající se této problematiky. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí: praktické a teoretické. Teoretické pojednání je dále rozděleno na kapitoly zabývající se mládeží, životním stylem a fenoménem volného času současné mládeže; další kapitola se zabývá jednotlivými médii a jejich působením a poslední kapitola je zaměřena na hodnotový systém současné mládeže. Praktickou část tvoří dotazník zachycující hodnoty a volnočasové aktivity současné mládeže a dále jejich vztah k jednotlivým médiím. Hlavním cílem diplomové práce je zjistit, zda média ovlivňují a formují hodnotový svět současné mládeže.
|
|
Vztah hodnot a politiky v kontextu pojmu občanského náboženství
KLEČATSKÁ, Linda
Práce s zabývá vztahem hodnot a politiky v západních společnostech Evropy a USA. Poukazuje na postavení a roli náboženství ve společnosti a srovnává současné sekularizační tendence v západní Evropě s rolí tradice v americké společnosti, determinované občanským náboženstvím. Text mapuje vliv osvícenství na formování demokratických států, období totalit ve 20. století a sekularizaci i desekularizaci v poledních desetiletích. Analyzuje diskusi o roli hodnot a občanské společnosti v sekularizované Evropě. Popisuje význam náboženství pro americké občany a jeho prostoupení celým společensko-kulturním životem.
|
|
Kvalita života u dětí v domovech pro děti ve věku od 10 - 18 let v Jihočeském kraji
BLÁHOVÁ, Věra
V bakalářské práci se pojednává o kvalitě života dětí ve věku 10 až 18 let v dětských domovech. K úkolům patřilo zjistit, jak děti v domovech nahlížejí na svoje zdraví, jak se zde cítí a co prožívají. Ústředními body práce tedy jsou: dítě, kvalita života a zdraví, rodina a potřeby. V teoretické části je charakterizováno dětské období ohraničené věkem 10 až 18 let, vymezen pojem rodina a typy dětských domovů. S tímto tématem souvisí pojem zdraví a kvalita života. Přiblíženy jsou potřeby a hodnoty, které jsou pro děti důležité. Praktická část se zabývá zpracováním výsledků z dotazníku z pěti zkoumaných dětských domovů, prostřednictvím standardizovaného dotazníku ComQOL 1997 - přeloženého do češtiny a upraveného pro české prostředí. Cílová skupina - pubescentní dívky a chlapci ve věku 10-14 let, adolescentní dívky a chlapci ve věku 15-18 let z vybraných dětských domovů: Dětský domov Zvíkovské Podhradí, Dětský domov Písek, Soukromý dětský domov Zbytniny - Koryto 32 s.r.o., Prachatice, Dětský domov a Školní jídelna, Boršov nad Vltavou, Dětský diagnostický ústav, dětský domov se školou, středisko výchovné péče, ZŠ a školní jídelna Homole. Cílem práce je zjistit, jaké mají děti v životě nejdůležitější hodnoty a jak se cítí zdravé. Z výzkumu vyplynulo, že pubescentní a adolescentní dívky (95 %) a pubescentní a adolescentní chlapci (90 %) preferují jako nejdůležitější hodnotu rodinu. Adolescenti se celkově cítí zdravěji (dívky 100% a chlapci 95%) než pubescenti (dívky 71% a chlapci 92%). Výsledky jsou zajímavou sondou do života dětí v ústavní výchově v Jihočeském kraji a ráda bych pokračovala ve výzkumu ve své diplomové práci.
|