|
Výkon specializace perioperační sestry a její vliv na životosprávu sester
ROUŠALOVÁ, Vladana
Přestože ošetřovatelství je důležité a náročné, jeho společenská prestiž není příliš vysoká. O práci sester na operačním sále se téměř nehovoří. Vyžaduje se od nich maximální připravenost, soustředění, neustálé doplňování vědomostí a dovedností, emocionální stabilita, ale i schopnosti technické. Na operačních sálech se neustále setkáváme s novou, ale i starší přístrojovou technikou. Od perioperačních sester se vyžaduje její bezchybné ovládání, kterým přispívá ke zdárnému průběhu operačních výkonů. Perioperační sestra, která se připravuje k asistenci u operačního výkonu, musí znát postup a průběh operačního zákroku, také si musí připravit a spočítat všechny potřebné pomůcky, nástroje a mulový materiál. Perioperační sestra asistuje lékařům,ale i pomáhá při příjezdu pacienta na operační sál překonat jeho strach z operačního výkonu i neznámého prostředí. Tyto všechny činnosti vedou k zajištění kvalitní ošetřovatelské péče na operačním sále. Operační výkon je týmovou prací, setkávají se zde specialisté více oborů. Sestry mimo svých odborných znalostí musí dobře ovládat i komunikační dovednosti. Jednak pomáhají pacientům při komunikaci s lékařem, především však musí správně koordinovat mezioborovou péči. Je to nezbytné pro zdárný a hladký průběh operačního výkonu. Komunikační dovednosti ovlivňují pracovní vztahy i atmosféru pracoviště. Sestry neustále pečují o zdraví ostatních spoluobčanů. Aby svou profesi vykonávaly bezchybně a kvalitně, musí být samy zdravé, odpočaté a připravené. Proto jsme se výzkumným šetřením zaměřili na to, jak výkon profese perioperačních sester ovlivňuje jejich životosprávu, jak sestry relaxují a neprojevuje-li se u nich syndrom vyhoření.
|
|
Neurotické poruchy u dětí v raném školním věku
ZÍKOVÁ, Lucie
Práce se zabývá problematikou neurotických poruch, které mohou vlivem různých příčin postihnout děti v rizikovém období raného školního věku. Teoretická část vymezuje základní pojmy a jejich charakteristiku (neurotická porucha, historie pojmu, raný školní věk, neurotické projevy - příznaky u dětí: tiky, poruchy spánku, somatické stesky, poruchy příjmu potravy, vyměšování, přizpůsobení, úzkostné, obsedantně-kompulzivní, poruchy komunikace a řeči, dětská hysterie, smutky a deprese, sebevražedné tendence a chování). Dále popisuje řadu vnitřních a vnějších faktorů, které se mohou podílet na vzniku neurotických potíží u dětí, a případné následky. Závěr této části je věnován léčbě pomocí psychoterapie, psychofarmakoterapie, event. pomocí relaxace. Tyto terapeutické postupy jsou zakončené preventivními aspekty a radami, jak s neurotickými dětmi komunikovat. Praktická část obsahuje čtyři kazuistiky neurotických dětí, které vedou k porozumění popisovaného problému na konkrétním případě. Zároveň poukazuje na to, že u třech případů jsou poruchy způsobené dysfunkčím rodinným prostředím.
|
| |
|
Analýza relaxačních jevů v tokamaku CASTOR vyvolaných nabíjením okrajového plazmatu hluboce vnořenou elektrodou
Brotánková, Jana ; Stöckel, Jan ; Hron, Martin ; Štěpán, Michal ; Peterka, Matěj ; Horáček, Jan ; Ďuran, Ivan ; Spolaore, M. ; Peleman, P.
Transport plazmatu je jeden z hlavních předmětů studia výzkumu termonukleární fúze. V tokamaku CASTOR můžeme během speciálních režimů při hlubokém nabíjení okrajového plazmatu pozorovat relaxační jevy, odpovídající vytvoření a hroucení transportní bariéry. Několik polí sond nám umožňuje detailně popsat tyto jevy.
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |