Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 140 záznamů.  začátekpředchozí126 - 135další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vztah dětí k jazykovému vzdělávání
BOHOŇKOVÁ, Tereza
Diplomová práce "Vztah dětí k jazykovému vzdělávání" pojednává o vztahu žáků k učení se cizím jazykům na vybraných Jihočeských základních školách. Teoretická část se zabývá pojetím výuky cizích jazyků na 1. stupni základních škol v České Republice, účastníky výukového procesu a motivací v jazykovém vzdělávání a osvojováním cizích jazyků v mateřských školách. Praktická část se věnuje dotazníkovému průzkumu, který zjišťuje vztah žáků k učení cizích jazyků a jejich postoje k významu znalosti cizího jazyka. Dotazníky byly určeny pro žáky z 5. tříd na deseti základních školách v Jižních Čechách.
Integrace žáků s tělesným postižením v rámci primárního vzdělávání na prvním stupni ZŠ v okresech České Budějovice a Prachatice
NĚMCOVÁ, Hana
Téma bakalářské práce se týká integrace žáků s tělesným postižením na prvním stupni základních škol v okresech České Budějovice a Prachatice. Teoretická část bakalářské práce se zabývá vymezením základních pojmů týkajících se integrace, legislativou upravující integrované vzdělávání a v neposlední řadě faktory a prostředky, které ovlivňují úspěšnost integračního procesu. Hlavním cílem praktické části bakalářské práce bylo zjistit připravenost základních škol z výzkumného vzorku na integraci žáků s tělesným postižením. Součástí cíle bylo zjistit, jaké jsou postoje pedagogických pracovníků ohledně integrace. Pro naplnění cíle jsem si stanovila tři výzkumné otázky. První výzkumná otázka se týkala toho, jak jsou školy připraveny na integraci žáků s tělesným postižením, respektive zda jsou na školách odstraněny architektonické bariéry a zbudovány bezbariérové přístupy. Druhá výzkumná otázka se týkala zkušeností základních škol s integrací žáků s tělesným postižením. Třetí výzkumná otázka se týkala názoru pedagogických pracovníků na inkluzi.V bakalářské práci byla použita strategie kvalitativního výzkumu. Celkem bylo osloveno 22 základních škol, s výzkumem souhlasilo 8 škol. Výzkum byl realizován formou strukturovaného rozhovoru s řediteli škol, popřípadě jejich zástupci, třídními učiteli nebo výchovnými poradci. Záleželo na tom, na koho jsem byla po oslovení vedení příslušné školy odkázána. Na školách, kde žáka s tělesným postižením neintegrují, byla zjišťována informovanost pedagogických pracovníků ohledně integračního procesu. Na školách, kde v současné době integrují žáky s tělesným postižením, byly zjišťovány zkušenosti škol s integrací.Uskutečněný výzkum ukázal, že z celkového počtu 8 dotazovaných základních škol, má zkušenost s integrací žáků se zdravotním postižením 7 škol. Z těchto 7 škol mají 3 školy zkušenost s integrací žáků s tělesným postižením, z toho 2 školy integrují žáky na prvním stupni. Žádná ze škol, na které se v současné době nevzdělává žák s tělesným postižením, není připravena na integraci žáka s tímto druhem postižení. Na školách nejsou odstraněny architektonické bariéry. Co se týče informovanosti ohledně procesu integrace žáků s tělesným postižením, uskutečněný výzkum ukázal, že informovanost pedagogických pracovníků ohledně této problematiky není dostatečná. Školy, které již mají zkušenost s integrací žáků s tělesným postižením na prvním stupni, hodnotí finanční zajištění integrace jako nedostatečné. Obě školy využívají možnost spolupráce se speciálně pedagogickým centrem a podmínky vzdělávání pro tyto žáky byly upraveny. Obě školy využívají při integraci podpůrná opatření. Žáci se vzdělávají podle individuálních vzdělávacích plánů, školy pro ně zajistily funkci asistenta pedagoga, pořídily didaktické a kompenzační pomůcky. Na jedné z těchto dvou škol se dokonce vzdělávají 3 děti s tělesným postižením na prvním stupni. Myšlenku inkluze ve většině případů pedagogičtí pracovníci neodmítají. Někteří si však uvědomují limity integračního procesu a proto zastávají názor, že koncepce současného školského systému je vyhovující. V České republice je školská integrace legislativně podporována. Snahy o začleňování žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami do běžného vzdělávacího proudu se objevují více než deset let. I přesto se však školy v běžném životě při uskutečňování integračního procesu stále potýkají s nedostatkem financí a praktickými obtížemi.
Sto let historie vzdělávání ve Volyni v letech 1912-2012
KOPKA, Ivo
Tato bakalářská práce pojednává o historii vzdělávání ve Volyni v letech 1912-2012. Vzhledem k rozsáhlosti daného tématu je zaměřena pouze na historii základního školství ve Volyni. Dané časové období, které je zmapováno, je rozděleno na určité časové úseky podle historických etap našich dějin. Ke každému časovému úseku je uvedena stručná charakteristika doby a co se během ní událo v životě školy. V práci jsou popsány změny ve vzdělávacím systému v souvislosti s politickým vývojem, různá výročí, oslavy a změny vyplývající z měnící se doby. To vše mělo své důsledky na činnost školy. V práci jsou také uvedeny určité zajímavosti vyplývající z každé doby a jejich odraz v životě školy. Práce čerpá zejména ze školních kronik a kronik města Volyně. Tato práce by měla přispět ke zmapování dějin školství ve Volyni.
Srovnání volnočasových aktivit nabízených ze strany nestátních neziskových organizací v Českých Budějovicích z hlediska podpory integrace romských dětí na základních školách
ZIMANDLOVÁ, Monika
Diplomová práce se zabývá srovnáním využití volnočasových aktivit nabízených ze strany nestátních neziskových organizací v Českých Budějovicích, oproti základním školám (ZŠ), jako jedna z možností podpory integrace romských dětí ve vzdělávacím procesu. Teoretická část práce seznamuje s problematikou integrace jak z obecného hlediska, tak i ve vztahu k cílové skupině Romů a romských dětí navštěvující běžné základní školy. Dále je zde okrajově shrnuta problematika romské menšiny a její dopady na život ve společnosti. Poslední kapitola teoretické části práce je věnována problematice NNO v Českých Budějovicích ve vztahu k romským dětem a jejich integraci ve školní výuce a dále náplni volnočasových aktivit zprostředkovaných těmito organizacemi a jejími dopady na integraci romských dětí na ZŠ. V praktické části diplomové práce je použito výzkumné šetření povahy kvalitativní strategie výzkumu, které bylo realizováno pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Cílem práce je zjistit využití volnočasových aktivit nabízených cílové skupině romských dětí ze strany NNO jako jednu z možností podpory integrace, která je zprostředkována nejen ze strany ZŠ, ale i ze stany NNO zaměřených na danou cílovou skupinu.
Výuka cizího jazyka v mateřské škole
KLABANOVÁ, Lenka
Bakalářská práce "Výuka cizího jazyka v mateřské škole" se zabývá cizojazyčným vzděláváním v předškolním věku a jeho vlivem na cizojazyčné vzdělávání na 1. stupni základní školy. Teoretická část vymezuje základní pojmy vztahující se k předškolnímu dítěti, vývojovým specifikům předškolního dítěte, významu řeči a vývoji verbálních schopností, vzniku bilingvismu a jeho rizikům. Dále shrnuje názory odborníků na ranou výuku cizího jazyka, upozorňuje na úskalí, která se mohou při cizojazyčném vzdělávání v předškolním věku objevit a v neposlední řadě se zaměřuje na vhodné metody a formy výuky cizího jazyka v mateřské škole. V praktické části jsou interpretovány výsledky kvantitativního výzkumu. Bylo zvoleno dotazníkové šetření a respondenty byli pedagogové základních a mateřských škol. Cílem bylo zjistit, jak se výuka cizího jazyka v předškolním věku promítá do cizojazyčného vzdělávání na 1. stupni ZŠ a jestli pedagogové vnímají tuto aktivitu jako efektivní. Dále bylo zjišťováno, zda jsou v preprimárním cizojazyčném vzdělávání zajištěny takové podmínky, aby tato iniciativa mohla být efektivní.
Informační a komunikační technologie jako nástroj kompenzace informačního deficitu žáků se zrakovým postižením v primárním vzdělávání.
BRABCOVÁ, Jana
V současné době se nezadržitelným tempem vyvíjí a rozvíjí stále nové informační a komunikační technologie. Vzhledem k důležitosti využívání těchto technologií osobami se zrakovým postižením ke zmírnění nebo odstranění informačního deficitu a následného uplatnění se na trhu práce, ale i kvality života vůbec, je nezbytná výuka IKT již od prvního stupně základní školy.V první části se práce zaměřuje na teoretická východiska zrakového postižení jako je klasifikace zrakového postižení, specifika vrozeného a získaného postižení, socializace osob se zrakovým postižením a kompenzace zrakového postižení. Dále jsou popisovány možnosti vzdělávání žáků se zrakovým postižením v současném edukačním systému. V druhé části je hlavním tématem přehled a popis aktuálních informačních a komunikačních technologií určených jako kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. Cílem praktické části bylo zjistit, jaká je kvalifikace pedagogů vyučujících předmět Informační a komunikační technologie integrované žáky se zrakovým postižením na základních školách v Jihočeském kraji, a zda vůbec tento předmět zařazují do výuky. Dalším cílem bylo zjistit materiální vybavenost těchto škol k realizaci výuky IKT. Na základě výsledků šetření bylo upozorněno na současnou situaci v Jihočeském kraji v tomto odvětví.
Integrace dětí ze zahraničí v českém školském systému
TOMÁŠKOVÁ, Zdeňka
Tématem diplomové práce je ?Integrace dětí ze zahraničí v českém školském systému.? Teoretická část je zaměřena především na seznámení s pojmy integrace, cizinec. Dále na zmapování školství zemí, ze kterých pocházejí respondenti výzkumného šetření ? tzn. školský systém v České republice, Vietnamu, Rusku a na Ukrajině. Cílem práce je zjistit, jak byly děti ze zahraničí připravovány na vzdělávání a s jakým úspěchem byly zařazeny a přijaty do kolektivu ve škole. Pro realizaci cíle diplomové práce byl zvolen kvalitativní typ výzkumného šetření, metoda rozhovoru a pozorování. Výzkumný soubor tvořilo pět dětí ze základních škol v jižních Čechách. Sběr dat probíhal v období od prosince 2011 do března roku 2012. Získání respondentů bylo velice náročné, jelikož se většina rodin nepovažuje již za cizince, cítí se být Čechy. Dalším důvodem byl strach ze zveřejnění. Výzkumný soubor byl složen z dětí, které do České republiky přišly z Ukrajiny, Vietnamu a z Ruska. U dětí z Ruska nebylo povoleno pozorování, jelikož si ho vyučující bohužel nepřáli (neuvedli důvod). Kapitola Výsledky obsahuje případové studie, které prezentují informace z uskutečněných rozhovorů a pozorování. Obsahují výsledky vztahující se k otázce začlenění těchto dětí do kolektivu českých dětí, jejich přijetí a jejich aktivity. Diplomová práce může být dále použita pro eventuální kvantitativní výzkum. Též může prospět i široké veřejnosti v získávání informací o tomto tématu a předcházení případným problémům.
Klady a zápory integrace žáka s mentálním postižením na 1. stupni ZŠ
PIPKOVÁ, Edita
Předmětem bakalářské práce jsou klady a zápory integrace žáka s mentálním postižením na 1. stupni základní školy. Cílem práce je zjistit podoby speciálně pedagogických podpůrných prostředků v hlavním vzdělávacím proudu a v základní škole praktické. V teoretické části se zabývám mentální retardací, její etiologií a klasifikací se zaměřením na lehkou a středně těžkou mentální retardaci. Dále se věnuji systému edukace a podrobněji základnímu vzdělávání žáků s mentálním postižením. V praktické části pomocí kvantitativního výzkumu zjišťuji podoby speciálně pedagogických podpůrných prostředků u tří integrovaných žáků s mentálním postižením na základních školách v Českobudějovickém kraji a na Základní škole praktické v Českých Budějovicích a v Třeboni. Sběr dat byl realizován prostřednictvím strukturovaného rozhovoru s třídními učiteli a asistenty pedagoga v základních školách a v základních školách praktických a pozorováním, které bylo zvoleno za doplňující techniku. Výsledky výzkumu ukazují, že integrovaným žákům jsou poskytnuty takové speciálně pedagogické podpůrné prostředky, které jsou potřeba pro jejich úspěšnou integraci a úspěšné vzdělávání. Podoby speciálně pedagogických podpůrných prostředků jsou individuální podle stupně jejich postižení. Oproti tomu podoby speciálně pedagogických podpůrných prostředků na základních školách praktických se téměř shodují. Speciálně pedagogické podpůrné prostředky jsou v těchto školách pilíři úspěšného vzdělávání žáků s mentální retardací.
Výuka specifických kompetencí u žáka se zrakovým postižením v hlavním vzdělávacím proudu v průběhu primárního vzdělávání se zaměřením na prostorovou orientaci a samostaný pohyb.
MRÁZKOVÁ, Miroslava
Práce se zabývá výuce specifických kompetencí u žáka se zrakovým postižením v hlavním vzdělávacím proudu v průběhu primárního vzdělávání se zaměřením na prostorovou orientaci a samostatný pohyb. Cílem této práce bylo zjistit, zdali se vyučuje prostorová orientace a samostatný pohyb na běžných základních školách, do kterých jsou integrované děti se zrakovým postižením. Toho jsem docílila pomocí dotazování s odbornými pracovníky na základních školách, kterým bylo položeno 6 otevřených otázek.
Diagnostika vybraných prekonceptů k technické a mediální výchově žáků 4. - 5. tříd ZŠ
SZOLGAYOVÁ, Hana
Tato diplomová práce se zabývá diagnostikou a poté vyhodnocováním určitých prekonceptů v oblasti technické a mediální výchovy u žáků čtvrtých a pátých tříd na ZŠ. Teoretická část je věnována problematice, jež souvisí s tématem. Zařazen je konstruktivismus a jeho didaktiky, dále role učitele v tomto směru výuky, žákovo pojetí učiva i pojmy vyučování a učení. Také se zde zmiňujeme o technické a mediální výchově a jejím stávajícím konceptům v rámcovém vzdělávacím programu. Praktická část je zaměřena na konkrétní prekoncepty a jejich subjektivní vnímání u žáků na ZŠ. Pro výzkum byly použity dotazníky zjišťující úroveň afektivní i kognitivní. Pro lepší pochopení kognitivní úrovně zde byla použita i forma myšlenkových map. Výzkumu se zúčastnili žáci českobudějovických základních škol, konkrétně školy ZŠ a MŠ Kubatova, ZŠ Dukelská a dále pak ZŠ v Rožnově (ZŠ a MŠ L.Kuby).

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 140 záznamů.   začátekpředchozí126 - 135další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.