Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sólová tvorba pro violu 20. a 21. století se zaměřením na české autory
Nouzovská, Kristina ; PĚRUŠKA, Jan (vedoucí práce) ; VIČAR, Jan (oponent)
Tato disertační práce se zabývá problematikou repertoáru sólové violy ve 20. a 21. století s ohledem na české autory a výběrem stěžejních děl zahraničních skladatelů. Pojednává také o vývoji sólové violy díky interpretům, bez kterých by tento nástroj neměl šanci na prosazení se na koncertních sólových pódiích. Tato práce je členěna do čtyř hlavních kapitol, které jsou zaměřeny především na jednotlivé autory a skladby a je psána z pohledu interpreta.
Hudební řeč v tvorbě albánských skladatelů a její místo v kontextu evropské hudby
Prifti, Egli ; VIČAR, Jan (vedoucí práce) ; BEZDĚK, Jiří (oponent)
Disertační práce se zabývá historickým vývojem albánské hudební kultury od starověku do dnešní doby a zkoumá specifické rysy soudobé albánské hudby i individuální komunikativní aspekty hudební řeči současných albánských skladatelů. Z této perspektivy demonstruje, jak hluboce je skladatelská tvorba prostoupena domácími kulturními tradicemi, hudební kulturou dvou hlavních albánských folklorních oblastí Geg (sever) a Tosk (jih), instrumentálními útvary lidových hudebních nástrojů, hudebními i kulturními vlivy zahraniční albánské diaspory a společenskými i politickými událostmi v Evropě 19. a 20. století, které se někdy neočekávaně, ba dokonce paradoxně promítly do samotné povahy albánské soudobé hudby. Metodicky se práce zaměřuje na komplexní analýzu vybraných kompozic předních současných albánských skladatelů. Zkoumání jejich kompozičního stylu a individuální hudební řečí svědčí o tom, že navzdory zřetelným rozdílům ve způsobu práce s hudebním materiálem před pádem komunismu v roce 1990 a po něm poskytuje albánským skladatelům i nadále cenné podněty – vedle některých soudobých kompozičních technik, které jsou unikátní i v mezinárodním měřítku – albánská národní hudba, a to zejména hudba folklorního typu. Albánským autorům se podařila v posledních třech dekádách pozoruhodná a jedinečná stylová syntéza: jejich hudební řeč je originální a zároveň se zařadila do polystylového kontextu postmoderního směřování evropského hudebního umění. Mezinárodní úspěchy pičkových soudobých skladatelů navíc naznačují skutečnost, že i po letech izolace v období komunistického režimu si albánská hudba získala své místo v mezinárodním hudebním světě.
Edukace v problematice pojistných podvodů při dopravních nehodách
VIČAR, Jan
Na základě zkušeností jsou pojišťovny nuceny intenzivně se zabývat odhalováním a prevencí pojistných podvodů. Protože osvěta je jedním z účinných opatření, jak provádět prevenci v oblasti snižování počtu pojistných podvodů, hlavním cílem práce je poskytnout nejen příslušníkům Policie ČR, ale také široké veřejnosti vzdělávací materiál z oblasti pojistných podvodů se zaměřením na páchání pojistných podvodů při dopravních nehodách. Zároveň je práce varováním před pácháním trestného činu pojistného podvodu neboť ukazuje závažnost a možné následky trestného činu. A také dokazuje, že pojišťovny i Policie ČR věnují odhalování a prevenci nemalé úsilí s využitím moderních metod, které jsou v práci také představeny. Do praktické části práce jsou zařazeny poznatky i zkušenosti likvidátora komerční pojišťovny a kriminalistky Policie ČR, které byly získány řízeným rozhovorem. Právě postřehy z praxe jsou tím nejcennějším informačním zdrojem.
K tektonickým principům hudby 20. a 21. století
Krejča, Tomáš ; Tichý, Vladimír (vedoucí práce) ; Vičar, Jan (oponent)
Magisterská práce s názvem K tektonickým principům hudby 20. a 21. století se zabývá různými způsoby výstavby a členění hudebních struktur, uplatňujících se, v širokém slova smyslu, v soudobé hudbě, tedy v hudbě od roku 1920 až po současnost. Zároveň se snaží o jejich srovnání s kompozicemi dřívějšími. Hudební struktury zkoumá tato práce nejen z hlediska jejich utváření a formování, ale také z hlediska jejího působení na příjemce. Své poznatky se snaží uplatnit při formulaci zásad soudobé hudební analýzy a pomoci tak orientovat se v hudebních projevech nejen hudebním analytikům, ale všem příjemcům.
Symfonický dechový orchestr v reflexi české tvorby 2. poloviny 20. století
Blahunek, Václav ; Koutník, Tomáš (vedoucí práce) ; Bajgar, Radek (oponent) ; Vičar, Jan (oponent) ; Hanzal, Miroslav (oponent)
Disertace reflektuje zvukové, dynamické a estetické vlastnosti symfonického dechového orchestru. První část je stručně zaměřena na historii dechové hudby v ČR a porovnává dobový i současný stav symfonického dechového prostředí u nás a v zahraničí. Na odhalení zvukově-estetických kvalit dechového orchestru se podíleli také čeští skladatelé, kteří v něm nalezli prostředek k přesvědčivé hudební výpovědi. Druhá kapitola přináší formální, kompoziční a interpretační analýzy reprezentativního vzorku šesti titulů české symfonické dechové literatury, jež vznikly ve druhé polovině 20. století. Těžištěm jsou díla od autorů působících ve Spojených státech amerických. Komplexní analýze je podrobena Aria, druhá věta Hudby pro Prahu 1968 od Karla Husy. Jednotlivá specifika instrumentace a interpretace jsou nahlížena z úhlu dirigenta a mají tedy úzký vztah jak k problematice metodiky práce s dechovým orchestrem tak k teorii interpretace. Práce je otevřená, směřuje do budoucnosti se záměrem podnítit aktivitu k fenoménu symfonická dechová hudba v rovině skladatelské a interpretační.
Reprezentativní díla soudobé evropské skladatelské tvorby pro sólové bicí nástroje
Mazourová, Markéta ; Vlasák, Vladimír (vedoucí práce) ; Vičar, Jan (oponent) ; Opršál, Martin (oponent)
Reprezentativní díla soudobé evropské skladatelské tvorby pro sólové bicí nástroje je rozvržena do tří oddílů, které na sebe navazují a vzájemně se doplňují. Jejich tematická blízkost je zvýrazněna stejným, v daném případě výhradně abecedním uspořádáním hesel. Jednotlivé oddíly, do nichž je práce rozvržena, mají následující pojmenování: 1.oddíl Průvodce světem bicích nástrojů 2.oddíl Svět bicích nástrojů 3.oddíl Soudobá díla pro sólové bicí nástroje Průvodce světem bicích nástrojů je překladovým slovníkem, shrnujícím všechna hesla, která se zabývají nejen bicími nástroji a elasmatofony, ale i vším, co s nimi jakkoliv souvisí. Překlad kteréhokoliv hesla musí být nositelem informace bez odkazu, nebo s odkazem. První typ obsahuje informaci úplnou, druhý typ informaci neúplnou, tj. informaci, která musí být dokončena v naučném slovníku, nazvaném, Svět bicích nástrojů. První část informace obsahuje popis, převzatý z překladového slovníku. Část druhá přináší úplně novou informaci, zpracovanou ve formě shrnujícího výkladu. Teprve na tuto celistvou informaci může navázat poslední oddíl, nazvaný, Soudobá díla pro sólové bicí nástroje. Cílem této, prakticky pojaté části, je vyhledávání a shromažd´ování informací, vztahujících se k autorům, jejich tvorbě a k vybraným skladbám, určeným k rozboru. Jednotlivé kompozice, včetně notového materiálu a grafů, jsou zařazeny do samostat-ných ?autorských obálek?. Po nich následuje přehled autorů a jejich hudebních děl, která uzavírají celou disertační práci.
K interpretaci skladeb J. S. Bacha na moderní klavír
Bartáková Vlachová, Andrea ; Vičar, Jan (vedoucí práce) ; Bažantová, Ivana (oponent) ; Willi, Barbara (oponent)
Tato práce řeší způsob interpretace skladeb J. S. Bacha na moderní klavír. Je zaměřena zvláště na interpretaci díla Dobře temperovaný klavír. Charakterizuje některá specifika hudby baroka, pojednává o základních prostřecích barokní interpretace (artikulaci, ornamentice, dynamice, rytmu, metrorytmu a tempu) a následně je aplikuje na možnosti moderního klavíru, zvláště při interpretaci Dobře temperovaného klavíru.

Viz též: podobná jména autorů
3 Vičar, Jakub
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.