Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Empirické porovnání komerčních systémů dobývání znalostí z databází
Faruzel, Petr ; Berka, Petr (vedoucí práce) ; Máša, Petr (oponent)
Předkládaná práce "Empirické porovnání komerčních systémů dobývání znalostí z databází" se zabývá systémy dobývání znalostí z databází od předních světových dodavatelů statistického softwaru. Cílem této práce je porovnat komerční systémy IBM SPSS Modeler a SAS Enterprise Miner na základě jejich specifikace a funkčnosti vzhledem k vybrané množině srovnávacích kritérií. Zvoleného cíle chci dosáhnout jednak rozborem vybraných vlastností analyzovaných systémů, jednak jejich aplikací na reálných datech. Základem srovnání je 29 dílčích kritérií odrážejících základní požadavky uživatele na funkcionalitu, použitelnost a otevřenost systému. Stěžejní částí celého srovnávacího procesu je praktické nasazení těchto systémů na datech o meningoencefalitidě. Jeho výsledkem je zhodnocení výkonnosti zkoumaných systémů při analýze malého a velkého objemu dat. Kvalita generovaných výstupů a doba jejich odvození jsou stanoveny na základě aplikace šesti srovnatelných klasifikačních metod dobývání znalostí z databází. Ukázalo se, že systému IBM SPSS Modeler vyhovuje spíše menší objem dat. Nepatrně nižší přesnost klasifikace nalezených datových modelů je zastíněna podstatně vyšší rychlostí jejich odvození. S růstem objemu analyzovaných dat se však situace mění ve prospěch konkurenčního systému. Při analýze velkých dat dosahuje výrazně lepších výsledků systém SAS Enterprise Miner. Podstatně vyšší přesnost klasifikace nalezených modelů je umocněna mírně kratší dobou jejich odvození. Zatímco funkcionalitu analyzovaných systémů lze označit za srovnatelnou, ze srovnání jejich použitelnosti vyšel jako jasný vítěz systém IBM SPSS Modeler. Zhodnocení otevřenosti těchto systémů staví do role mírného favorita systém SAS Enterprise Miner.
Webový průvodce světem expertních systémů
Faruzel, Petr ; Berka, Petr (vedoucí práce) ; Svátek, Vojtěch (oponent)
Předkládaná práce "Webový průvodce světem expertních systémů" se zabývá expertními systémy. Cílem této práce je vytvořit učební pomůcku pro zájemce o problematiku expertních systémů, která by primárně sloužila studentům kurzu 4IZ229 (Úvod do umělé inteligence) k ucelení jejich poznatků. Jejím úkolem je osvětlit čtenáři pojem expertní systém, přiblížit základní principy těchto aplikací, nastínit proces jejich tvorby a poskytnout tak ucelený přehled o expertních systémech včetně jejich zhodnocení. Jak již z názvu práce vyplývá, vytvořená učební pomůcka je zpřístupněna formou webové prezentace v síti internet. Webový průvodce obohatí celou práci o výhody interaktivního přístupu a zaslouží se o zvýšení její dostupnosti. Vedle rozboru základních principů expertních systémů a názorných ukázek situací na konkrétních příkladech obsahuje rovněž množství odkazů na další zdroje v síti internet týkající se expertních systémů. Obecným přínosem této práce je kromě tvorby samotné učební pomůcky a zmapování problematiky expertních systémů rovněž i demonstrace uvedených poznatků prostřednictvím jednoduchého expertního systému. V úvodní části své studie popisuji umělou inteligenci, přibližuji její definici, zabývám se stavovým prostorem a skrze stručný historický přehled se dostávám k expertním systémům. Dále vysvětluji expertní systém, jeho strukturu, základní charakteristiky, typy expertních úloh a typologii expertních systémů. Následuje rozbor jejich základních principů, v němž se zabývám zejména otázkou reprezentace znalostí, inference a neurčitosti. Závěrečná část práce je věnována procesu tvorby expertních systémů, především pak tvorbě vlastní aplikace. Jedná se o bázi znalostí zpřístupněnou prostřednictvím webové služby ES NEST v síti internet. Tento jednoduchý expertní systém zabývající se výběrem studijního oboru na Vysoké škole ekonomické v Praze poslouží jednak k názorné demonstraci uvedených poznatků, jednak ke zhodnocení potencionálních výhod a nevýhod expertních systémů.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.