Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ritual remnant (ucchiṣṭa) in Vedic ritual
Sojková, Barbora ; Ondračka, Lubomír (vedoucí práce) ; Bahulkar, Srikant (oponent)
Diplomová práce se věnuje rozboru a interpretaci fenoménu zbytku obětiny (ucchiṣṭa, śeṣa, nebo vāstu) v klasickém védském rituálu, výkladu jeho pozice v mytologickém a rituálním systému a smyslu, který tento fenomén pro raně indické prostředí má. Po krátkém uvedení do použité primární a sekundární literatury a metodologie je nejprve představena terminologie, kterou védská literatura pro fenomén používá, a zároveň mytické konotace, které jsou s fenoménem spojeny v textech Bráhman. Těžištěm práce je její ústřední část, která zkoumá obecnou manipulaci se zbytkem obětiny, popsanou ve védských rituálních textech, jenž se zabývají velebnými (šrauta) rituály, nekrvavými oběťmi (iṣṭi) a uctíváním předků (piṇḍapitṛyajña). V poslední části je v kondenzovanější podobě představena autorčina interpretace fenoménu. V práci je prostřednictvím analýzy pramenného materiálu formulována hypotéza, že zbytek obětiny není pouhým rituálním odpadkem, ale kreativním elementem rituálního dění. Rituální prvky, rámující jádro rituální performance, jsou přitom interpretovány jako akty spojené s domácností a její kontinuitou. To jsou zároveň i témata mýtů, v nichž se téma zbytku obětiny vyskytuje. Na základě diskuze o mýtech a rituálních prvcích, spojených se zbytkem obětiny, je fenomén v závěru práce interpretován jako...
Ritual remnant (ucchiṣṭa) in Vedic ritual
Sojková, Barbora ; Ondračka, Lubomír (vedoucí práce) ; Bahulkar, Srikant (oponent)
Diplomová práce se věnuje rozboru a interpretaci fenoménu zbytku obětiny (ucchiṣṭa, śeṣa, nebo vāstu) v klasickém védském rituálu, výkladu jeho pozice v mytologickém a rituálním systému a smyslu, který tento fenomén pro raně indické prostředí má. Po krátkém uvedení do použité primární a sekundární literatury a metodologie je nejprve představena terminologie, kterou védská literatura pro fenomén používá, a zároveň mytické konotace, které jsou s fenoménem spojeny v textech Bráhman. Těžištěm práce je její ústřední část, která zkoumá obecnou manipulaci se zbytkem obětiny, popsanou ve védských rituálních textech, jenž se zabývají velebnými (šrauta) rituály, nekrvavými oběťmi (iṣṭi) a uctíváním předků (piṇḍapitṛyajña). V poslední části je v kondenzovanější podobě představena autorčina interpretace fenoménu. V práci je prostřednictvím analýzy pramenného materiálu formulována hypotéza, že zbytek obětiny není pouhým rituálním odpadkem, ale kreativním elementem rituálního dění. Rituální prvky, rámující jádro rituální performance, jsou přitom interpretovány jako akty spojené s domácností a její kontinuitou. To jsou zároveň i témata mýtů, v nichž se téma zbytku obětiny vyskytuje. Na základě diskuze o mýtech a rituálních prvcích, spojených se zbytkem obětiny, je fenomén v závěru práce interpretován jako...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.