|
Vznik, historie a spolubráce mezi trombónovou třídouJAMU a AMU
Moťka, Lukáš ; Sušický, Jiří (vedoucí práce) ; Rejlek, Vladimír (oponent) ; Malimánek, Karel (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o vzniku a historii oboru hra trombon na
českých hudebních vysokých školách, Janáčkově akademii múzických umění
v Brně a Akademii múzických umění v Praze. Práce se snaží o poskládání
kompletní mozaiky akademické trombónové éry: každý pedagog daného
oboru je představen krátkým medailonem o svém životě a práci, a to
v chronologické návaznosti působení jednotlivých pedagogů od počátků
oboru do současnosti. Kromě toho práce ukazuje prostřednictvím osobní
korespondence na spolupráci mezi dvěma profesory oboru hry na trombon
Lubomírem Klučarem z JAMU a Miloslavem Hejdou z AMU, kteří tak vlastně
představují "brněnskou" a "pražskou" trombónovou třídu a vztah mezi nimi.
Práce také předkládá úplný výčet absolventů obou trombónových škol.
|
|
Václav Týfa a Laco Deczi - Žijící Legendy
Herzog, Pavel ; Rouček, Jaroslav (vedoucí práce) ; Rejlek, Vladimír (oponent) ; Šedivý, Zdeněk (oponent)
Tato práce se zabývá životem a dílem jazzového trumpetisty Václava Týfy (*1943) a jazzového trumpetisty a hudebního skladatele Laca Decziho (*1938). Jsou to jedni z nejvýraznějších česko-slovenských trumpetových legend 20. století. Práce popisuje jejich životní osudy, umělecký vývoj a ambice, diskografii a v neposlední řadě také přináší rozhovor se samotnými umělci. Na základě těchto skutečností se projeví rozdílné umělecké osobnosti, které však přesto mají mnoho společného.
|
| |
|
Zaniklé umění výroby přirozených trumpet
Novotný, Martin ; Rejlek, Vladimír (vedoucí práce) ; Rouček, Jaroslav (oponent) ; Šedivý, Zdeněk (oponent)
Tato práce se zabývá historií, konstrukcí a výrobou barokních přirozených trumpet norimberského typu. První kapitola představuje vývoj trubky a jí příbuzných nástrojů od pravěku až do renesance. Druhá kapitola se věnuje barokním trubkám, jejich konstrukci, ladění a způsobu hry. Třetí kapitola shrnuje historii výroby trumpet v Norimberku. Konečně poslední kapitola se pokouší přiblížit postup při výrobě jednotlivých částí nástroje.
|
| |
|
Jiří Pauer: Koncert pro lesní roh a orchestr
Prchlý, David ; Divoký, Zdeněk (vedoucí práce) ; Čoček, Alois (oponent) ; Rejlek, Vladimír (oponent)
Má bakalářská práce se nazývá Jiří Pauer Koncert pro lesní roh a orchestr. Na základě rozboru tohoto koncertu bych rád upozornill na významnou českou skladatelskou osobnost 20. století. Práce je rozdělena do dvou kapitol. První se věnuje samotné skladatelově osobě, jeho životu, uměleckému postavení a zaměření. Poté je podrobně uveden seznam jeho hudebního díla, kde je ke každému dílu připojeno datum vzniku, nástrojové obsazení, rok vydání a nakladatelství a další důležité informace. Druhá kapitola je podrobným rozborem Koncertu pro lesní roh a orchestr. Zajímavé detaily rozboru jsou doplněny názornými ukázkami. V Závěru shrnuji své získané poznatky a poukazuji na význam koncertu v dnešní hudební praxi.
|
|
František Kmoch a Kmochova hudba
Chmelař, Martin ; Sušický, Jiří (vedoucí práce) ; Rejlek, Vladimír (oponent)
Abstrakt
Ve své práci popisuji činnost Františka Kmocha se svou kapelou. V 1. kapitole se
věnuji životu kapelníka Františka Kmocha a jeho skladatelskému dílu pro dechový a
smyčcový orchestr. Ve 2. kapitole se zabývám působením orchestru za vedení Kmocha
od jeho založení po Kmochovu smrt. Též zde zmiňuji význam a práci orchestru při
národním obrození ve vlasti a zájezdy do zahraničí. Poslední kapitolou představuji
všechny nástupce ve vedení orchestru po současnost.
|
| |
|
Lovecké hudební nástroje
Rejdák, Jaroslav ; Rejlek, Vladimír (vedoucí práce) ; Rouček, Jaroslav (oponent) ; Šedivý, Zdeněk (oponent)
Tato práce se zabývá hudebními nástroji používanými při lovu od pravěku až do současnosti. Lovecké hudební nástroje provázejí člověka už od pradávna a prošly řadou změn. Od kostěných fléten a zvířecích rohů, přes olifanty až po nástroje žesťové, ze kterých se vyvinuly dnešní moderní nástroje. Věnuji se zde prvním zmínkám o loveckých nástrojích v literatuře, věnované lovu.
Postupně se začaly vyrábět lovecké nástroje z kovu a vzniklo velké množství typů loveckých rohů. Zabývám se zde také tzv. Hiefhornami, které nejsou příliš známé které se používaly především při práci se psy.
V závěru se věnuji nástrojům používaným v současnosti a také zvláštnostem mezi hudebními nástroji používanými při lovu.
|
|
Vojenská hudba na Českém území do roku 1918
Triebenekl, Jan ; Sušický, Jiří (vedoucí práce) ; Rejlek, Vladimír (oponent)
Tato práce sleduje vznik a vývoj vojenských hudebních souborů na českém území, a to zejména v období po roce 1620, kdy nacházíme první zmínky o těchto tělesech. Mapuje jejich rozvoj, zvláště za doby Rakousko-Uherska. Popisuje dění kolem vojenských kapel, jejich společenské uplatnění a vliv na kulturní a hudební život. Věnuje se tématům souvisejícím s existencí vojenských hudeb, například vzniku vojenského pochodu a vojenského hudebního školství. Dokumentuje spolupráci významných českých skladatelů a dirigentů s vojenskými kapelami. Popisuje, mimo jiné, též vznik československých legií za doby 1. světové války. Sledované období této diplomové práce končí rokem 1918.
|