Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 

Warning: Requested record does not seem to exist.
Interpretace varhanní hudby
Bařák, Hynek ; Daněk, Josef (oponent) ; Malý, Břetislav (vedoucí práce)
Ve své diplomové práci se chci zabývat dalším tématem, které je pro mě velmi zajímavé a důležité a tím jsou varhany a celkově varhanní hudby a vše co k nim patří. Od historie, výroby, údržby až po samotné hraní. Ve většině předchozích pracích a to nejen na vysoké škole, ale i dříve, se v mých obrazech objevují fragmenty tohoto nástroje (hlavně píšťal, které jsou vlastně nejviditelnější a jejich rozsah určuje velikost celých varhan a je to jejich prazáklad), i když jsem se věnoval zrovna jinému tématu, tyto fragmenty jsem měl nějakou potřebu tam zasadit. Varhany jsou označované jako královský nástroj, jsou největší a mechanicky nejsložitější hudební nástroj. Právě tu složitost bych chtěl vyjádřit ve svých obrazech, nemyslím tím složitost, jakou mají varhany po technické, stavební stránce, ale hlavně složitost hraní. Potřeba správných kombinací různých rejstříků s různě zabarvenými tóny a nástroji. Střídat manuály se hrou nohami na pedál atd. Tohle všechno je pro mě naprostá fascinace. V této diplomové práci chci zužitkovat témata, které vyšly na povrch mnohdy jako druhotné nebo jsem jim nekladl takový důraz nebo byly hlavním tématem jen např. jeden semestr, ale vlastně i nadále jsem s nimi byť podvědomě stejně pracoval, např . Spodní vrstvy, Vrstvení, Recyklace, Reakce na podklady, atd. Dalo by se říct, že takové varhanní skladby jsou i takové vrstvení, například Bachovy nebo jakékoli fugy, u kterých se postupně přidávají, vrství nové a nové tóny až ve výsledku mnohdy končí u plného rozsahu, které jsou dané varhany schopné podat. Vrstvení, se kterým jsem pracoval již dříve, a vlastně pořád se v mých pracích objevuje, se vlastně stalo nedílnou součástí mých obrazů. Chci v obrazech vyjádřit složitost varhanních skladeb, tak jak na mě působí. A to nejen vrstvením, ale také použitím různých technik, nejen, akrylu. I toho jsem využíval u dřívějších prací, a zkoumal, jak mezi sebou navzájem pracují. Reagoval jsem na různě vytvořené podklady. Varhanní hudbu můžeme považovat za složitou už proto, že to všechno co slyšíme, produkuje jeden člověk. Který musí hrát a obstarávat vše ostatní, co je s tím spojené, kromě snad šlapání měchů. Tato série obrazů ve výsledku nebude vyjadřovat vizuálně, na první pohled nic konkrétního, postupem času jsem se dostal k docela abstraktnímu obrazu. Nechci tím říct, že varhanní hudba je abstraktní, hlavně kdybych mluvil o baroku, nebo klasicismu. Možná v romantismu například F. Liszt a jeho varhanní skladby jsou už natolik složité a úžasně šílené, že bych je mohl považovat za docela abstraktní. Ale právě varhanní hudbu Liszta, kterou obdivuju asi nejvíc, myslím, že jinak než abstraktně vyjádřit nejde. Je to šílená, složitá změť různých, tónů, barev, her s rejstříky, žaluziemi atd. a tohle vše chci vyjádřit na plátně.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.