|
Nápravy vozidel SxS
Štolpa, Radek ; Hejtmánek, Petr (oponent) ; Blaťák, Ondřej (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se primárně zaměřuje na kinematiku zavěšení kol, která má velmi významný vliv na dynamiku celého vozu. Dává obecný přehled kinematických charakteristik a jejich dopadů na jízdní vlastnosti. Věnuje se přenosům zatížení, k nimž dochází z důvodů příčných a podélných zrychlení. Analyzuje nápravy u SxS vozidla, které umožňují zdvihy kol až 600 mm. U těchto náprav jsou velké nároky na změny kinematických charakteristik. Vytváří přehled využívaných náprav a následně je porovnává s předlohovými. Obsahuje vlastní návrh náprav s postupem a vyhodnocením rozdílů oproti daným nápravám, které byly zadány okrajovými podmínkami. Za pomocí analytické geometrie byl také v práci vytvořen algoritmus, v němž je možné provést výpočet poloh instant center, středů klopení a anti charakteristik pro statickou polohu vozidla. V úplném závěru obsahuje citlivostní analýzu, jež má za cíl seznámit s vlivy kinematických vazeb lichoběžníkových zavěšení na kinematické charakteristiky.
|
| |
|
Nápravy vozidel SxS
Štolpa, Radek ; Hejtmánek, Petr (oponent) ; Blaťák, Ondřej (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se primárně zaměřuje na kinematiku zavěšení kol, která má velmi významný vliv na dynamiku celého vozu. Dává obecný přehled kinematických charakteristik a jejich dopadů na jízdní vlastnosti. Věnuje se přenosům zatížení, k nimž dochází z důvodů příčných a podélných zrychlení. Analyzuje nápravy u SxS vozidla, které umožňují zdvihy kol až 600 mm. U těchto náprav jsou velké nároky na změny kinematických charakteristik. Vytváří přehled využívaných náprav a následně je porovnává s předlohovými. Obsahuje vlastní návrh náprav s postupem a vyhodnocením rozdílů oproti daným nápravám, které byly zadány okrajovými podmínkami. Za pomocí analytické geometrie byl také v práci vytvořen algoritmus, v němž je možné provést výpočet poloh instant center, středů klopení a anti charakteristik pro statickou polohu vozidla. V úplném závěru obsahuje citlivostní analýzu, jež má za cíl seznámit s vlivy kinematických vazeb lichoběžníkových zavěšení na kinematické charakteristiky.
|
|
Kinematika a elastokinematika nezávislého víceprvkového zavěšení nápravy se zohledněním poddajnosti nosných prvků
Vrána, Tomáš ; Kovanda, Jan (vedoucí práce) ; Ladislav, Ladislav (oponent)
Tato práce se zabývá elastokinematickými vlastnostmi víceprvkového systému
zavěšení zadní nápravy, se zaměřením na využití počítačových simulací. Ke stavbě
výpočtového modelu zavěšení a k simulacím elastokinematiky je využito
specializovaných modulů systému Hyperworks. Námět práce je motivován vytvořením
nových modelů se snahou o jejich zlepšení.
Úvodní část práce pojednává o současném stavu techniky v problematice
elastokinematických vlastností zavěšení, popsány jsou doposud publikované práce. Je
zde zařazena i kapitola definující základní pojmy, charakteristiky a konstrukční prvky
v tématice zavěšení a náprav osobních vozidel, která pomůže plně neorientujícímu se
čtenáři v tomto oboru.
První část práce je zaměřená na sběr kvalitních vstupních dat pro vytvoření
výpočtového MBS modelu z reálného vzorku zavěšení. Je zde představeno stanovení
kinematických bodů zavěšení, experimentální měření momentů setrvačnosti nosných
prvků zavěšení a popsáno měření deformačních charakteristik gumokovových lůžek.
Nechybí zde i měření charakteristik silových elementů zavěšení jako je například
pružina nebo tlumič. Dále je zde navržena metoda měření elastokinematických
charakteristik zavěšení na zkušebním stavu pro validaci modelu.
Druhá část práce se věnuje stavbě nových simulačních MBS modelů
víceprvkového zavěšení zadní nápravy v systému Hyperworks. Model zavěšení je
postupnými kroky zdokonalován, od čistě kinematického modelu, přes model
s poddajným popisem lůžek, až po komplexní model, v kterém jsou zohledněny
poddajné vlastnosti všech nosných prvků zavěšení. Jsou popsány vlastnosti modelů
a úskalí, která při jejich vývoji vznikala. Ve výsledcích je rozebrán vliv zohlednění
poddajností daných prvků a jejich konstrukčních variant na elastokinematické vlastnosti
systému zavěšení.
|
| |