|
Vnímání pravidelností v aritmetice u žáků 2. a 3. ročníku ZŠ
Kohutová, Lucie ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá vnímání pravidelností v aritmetice u žáků 2. a 3. ročníku ZŠ. Teoretická část se zaměřuje především na žákovské prekoncepty (dříve získané zkušenosti s vybraným tématem). Uvádí ukázky úloh z různých řad učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ, které umožňují žákům setkat se s tématem pravidelností a rytmu v průběhu studia. Tato část také vysvětluje pojmy související s tématem - zabývá se chybou, chybnými strategiemi a v návaznosti na prekoncepty také s možnými způsoby reedukace. Výzkumná část cílí na analýzu žákovských řešení získaných v rámci fakultního projektu Učitelské porozumění příčinám školní neúspěšnosti a efektivita pedagogických intervencí, realizovaného PedF UK za finanční podpory z programu OPVV MŠMT. Cílovou skupinu testování představují žáci 2. a 3. ročníku ZŠ. V této části práce jsou zahrnuty příprava a realizace vlastního experimentu s úlohou, analýza a porovnání výsledků z experimentu s daty získanými v projektu. Ty jsou doplněny o písemné záznamy rozhovorů se žáky a vyučujícími. Porovnání výsledků výzkumu ukazuje, že u žáků dochází ke kognitivnímu posunu, který se projevuje zlepšeným vnímáním pravidelností a hledáním zákonitostí. Dle výsledků vlastního experimentu lze pozorovat také závislost na způsobu zadávání úlohy v různých podmínkách.
|
|
Charakterizace vlastností fotovoltaického systému
Pokorný, Marek ; Dolenský, Jan (oponent) ; Vaněk, Jiří (vedoucí práce)
Cílem této práce je informovat nejprve o fotovoltaice všeobecne, dále práce informuje o fotovoltaických panelech a celých elektrárnách. V práci je zahrnut i postup jak FVE realizovat v souladu s legislativou.V Další cásti je samotný hrubý návrh fotovoltaické elektrárny do výkonu 30kWp, která se dá umístit na rodinny dum, výpocet a kalkulace investic a návratnosti techto investic v závislosti na case. Návrh je proveden ve dvou samostatných návrhových programech FRONIUS SOLAR a SUNNY DESIGN,jejich výstupy jsou porovnány. V praktické cásti této práce spolupracuji s firmou SOLARTEC s.r.o na merení hodnot z experimentálního fotovoltaického systému a na vypracování metodiky stanovení reálných vlastností solárních systému v provozu z namerených dat následne ukládaných do databáze. Tyto data dále vyhodnocuji a porovnávám pri podobných provozních podmínkách. Tyto data nám ukazují napr. prubeh výroby elektrické energie behem charakteristických dnu v závislosti na dopadající intenzite zárení, teploty clánku ,úhlu dopadajícího zárení atd. Mužeme porovnat, jak vypadá ideální den z hlediska výroby fotovoltaické elektrárny, s ostatními dny. Dále jsou v práci uvedeny histogramy výkonu panelu behem chrakteristických dnu a za celou dobu zkoumání.
|
|
Návrh pracovních listů pro výuku matematiky se zaměřením na vzdělávací okruh Závislosti, vztahy a práce s daty na 2. stupni základních škol
HRNEČKOVÁ, Eva
Diplomová práce se zabývá tematickým okruhem Závislostmi, vztahy a prací s daty, který patří do Matematiky a jejích aplikací v Rámcovém vzdělávacím programu. Tento okruh je nedílnou součástí matematiky, ale i běžného života. V běžném životě se totiž setkáváme s různými situacemi, kde poznáváme a zjišťujeme různé typy závislostí či změn, které se dají popsat matematickými modely. Práce je rozdělena na tři části. V první části je v teoretické rovině seznámení s okruhem Závislosti, vztahy a práce s daty, dále pohovoření o tvorbě a využití pracovních listů ve vyučování. Druhou část tvoří pracovní listy, které jsou opatřené řešením. Poslední část se zabývá ověřením pracovních listů v praxi.
|
|
Intervalové lineární soustavy rovnic s lineárními závislostmi
Král, Ondřej ; Hladík, Milan (vedoucí práce) ; Rada, Miroslav (oponent)
Tento text pojednává o hledání obálek řešení soustav intervalových li- neárních rovnic s lineárně závislými parametry. Seznámíme se s pojmy intervalové aritmetiky a analýzy na ní postavené. Rozšíříme je na matice a lineární soustavy, kde představíme a tematicky rozdělíme nejnovější postupy, pomocí nichž se dá na- jít obálka jejich řešení. Většinu z nich naimplementujeme ve vývojovém prostředí MATLAB za pomoci intervalové knihovny INTLAB. Porovnáme jejich rychlost a přesnost na Toeplitzových, symetrických a náhodných maticích. Parametrům navrhneme vlastní úspornou datovou reprezentaci. Výsledky zanalyzujeme a vy- tvoříme jedinou funkci, která je zastřešuje a kterou bude moci uživatel používat, ať už se rozhodne pro rychlé, přesné, nebo paměťově úsporné výpočty. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Intervalové lineární soustavy rovnic s lineárními závislostmi
Král, Ondřej ; Hladík, Milan (vedoucí práce) ; Rada, Miroslav (oponent)
Tento text pojednává o hledání obálek řešení soustav intervalových li- neárních rovnic s lineárně závislými parametry. Seznámíme se s pojmy intervalové aritmetiky a analýzy na ní postavené. Rozšíříme je na matice a lineární soustavy, kde představíme a tematicky rozdělíme nejnovější postupy, pomocí nichž se dá na- jít obálka jejich řešení. Většinu z nich naimplementujeme ve vývojovém prostředí MATLAB za pomoci intervalové knihovny INTLAB. Porovnáme jejich rychlost a přesnost na Toeplitzových, symetrických a náhodných maticích. Parametrům navrhneme vlastní úspornou datovou reprezentaci. Výsledky zanalyzujeme a vy- tvoříme jedinou funkci, která je zastřešuje a kterou bude moci uživatel používat, ať už se rozhodne pro rychlé, přesné, nebo paměťově úsporné výpočty. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Závislosti, vztahy a práce s daty na prvním a druhém stupni ZŠ
HRNEČKOVÁ, Eva
Cílem bakalářské práce "Závislosti, vztahy a práce s daty na prvním a druhém stupni ZŠ" je prozkoumat a vyhodnotit zastoupení úloh, které by svým charakterem patřily do vzdělávacího okruhu Závislosti, vztahy a práce s daty, v různých učebnicích pro první a druhý stupeň. Práce je rozdělena na 3 hlavní části. První část se zabývá Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání a Závislosti, vztahy a práci s daty. V druhé části je přehled učebnic prvního a druhého stupně a zastoupení tohoto okruhu v dané sadě učebnic. V poslední části se nachází zhodnocení a navrhované doplnění učebnic.
|
|
Charakterizace vlastností fotovoltaického systému
Pokorný, Marek ; Dolenský, Jan (oponent) ; Vaněk, Jiří (vedoucí práce)
Cílem této práce je informovat nejprve o fotovoltaice všeobecne, dále práce informuje o fotovoltaických panelech a celých elektrárnách. V práci je zahrnut i postup jak FVE realizovat v souladu s legislativou.V Další cásti je samotný hrubý návrh fotovoltaické elektrárny do výkonu 30kWp, která se dá umístit na rodinny dum, výpocet a kalkulace investic a návratnosti techto investic v závislosti na case. Návrh je proveden ve dvou samostatných návrhových programech FRONIUS SOLAR a SUNNY DESIGN,jejich výstupy jsou porovnány. V praktické cásti této práce spolupracuji s firmou SOLARTEC s.r.o na merení hodnot z experimentálního fotovoltaického systému a na vypracování metodiky stanovení reálných vlastností solárních systému v provozu z namerených dat následne ukládaných do databáze. Tyto data dále vyhodnocuji a porovnávám pri podobných provozních podmínkách. Tyto data nám ukazují napr. prubeh výroby elektrické energie behem charakteristických dnu v závislosti na dopadající intenzite zárení, teploty clánku ,úhlu dopadajícího zárení atd. Mužeme porovnat, jak vypadá ideální den z hlediska výroby fotovoltaické elektrárny, s ostatními dny. Dále jsou v práci uvedeny histogramy výkonu panelu behem chrakteristických dnu a za celou dobu zkoumání.
|
|
Psychologické aspekty dospívání
NÁDENÍČKOVÁ, Michaela
Psychologické aspekty v období dospívání jsou různorodé. Na každé dospívající dítě působí jiný faktor a jiný zas ovlivňuje jeho chování. Ve své práci se soustřeďuji především na problematiku šikany, záškoláctví a nejrůznějších závislostí. Tyto asociální a mnohdy i antisociální psychologické jevy brání dětem a dospívajícím v plnohodnotném rozvoji a narušují tak prostředí, ve kterém vyrůstají. Variace těchto jevů je skutečně obrovská. Protože i nadále přibývá dětí, u kterých spatřujeme zmíněné problémy, chtěla bych se tedy zaměřit i na prevenci a objasnit tuto problematiku v rozhovorech s učitelkami základních a středních škol, zda právě na jejich škole probíhají určité programy založené na prevenci těchto problémů.
|
|
Prevence sociálně patologických jevů na základní škole
VESELÁ, Barbora
Diplomová práce mapuje charakteristiku sociálně patologických jevů, se kterými se setkávají žáci ve školním i rodinném prostředí. Diplomová práce také pojednává o příčinách vzniku těchto jevů, zabývá se i jejich prevencí. Součástí diplomové práce je výzkum, který byl proveden na dvou vybraných základních školách (zš Kubatova v Českých Budějovicích a zš Gen. Klapálka v Kralupech nad Vltavou). Zjištěné hodnoty byly zpracovány a vyhodnoceny. Smysl výzkumu spočíval ve zjištění informovanosti žáků a jejich zkušeností se sociálně patologickými jevy.
|
|
Závislosti a práce s daty v RVP ZV
SRBOVÁ, Lucie
Cílem diplomové práce je podrobné rozpracování tématu Závislosti a práce s daty z pohledu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Diplomová práce je zaměřena na analýzu toho, které matematické i nepředmětové kompetence se pěstují při probírání tohoto tématu, a hledání souvislostí s průřezovými tématy. Součástí diplomové práce je sbírka úloh pro jednotlivé ročníky prvního stupně a vyzkoušení typových úloh.
|