Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Hidden Treason: Aspects of the Protagonist's Action in Ralph Ellison's Invisible Man
Redchitc, Daria ; Robbins, David Lee (vedoucí práce) ; Veselá, Pavla (oponent)
bakalářské práce O románu Neviditelný Ralpha Ellisona se zeširoka diskutovalo hned od chvíle jeho publikování v roce 1952, ale podle mého názoru nezískal jeho Prolog patřičnou pozornost. V této bakalářské práci se chystám dokázat, že právě v Prologu čtenáři vidí Neviditelného jednat v plné míře, i když si toho hlavní postava zdánlivě nevšímá, a to dokonce ani v Epilogu, ve kterém je stále nejistý ohledně svojí budoucí činnosti. Taková možnost existuje na základě toho, že hlavní hrdina není tak pronikavý, jak si myslí, což naznačuje tón celého románu. V opačném případě, pokud Prolog nemá projevit, že protagonista skutečně jedná, zdá se Prolog jako pouhý úvod zbytečný, víme-li, že v prvním odstavci první kapitoly hlavní hrdina klíčovou informaci Prologu opakuje, čili hovoří o své neviditelnosti. Ve své bakalářské práci se budu zabývat činností protagonisty v Prologu a její funkcí v rámci románu. Klíčovou činností je "boj proti Monopolizovaným Světlu a Moci", což může být pojímáno dvojím způsobem: jako přímočará občanská neposlušnost a jako symbolické umělecké prohlášení. První jmenovaný pojem je důležitý v rámci románu i černošské tradice, a proto bude důkladně prozkoumán. Druhý pojem byl velice důležitý pro Ellisona osobně v důsledku vlivu díla Kennethe Burkea, jehož myšlenka, že umění je činnost...
The Role of Harlem in the Development of African American Urban Culture: Cultural Capital versus Ghetto
Kárová, Julie ; Raková, Svatava (vedoucí práce) ; Calda, Miloš (oponent)
Newyorská čtvrť Harlem byla historicky vnímána jako centrum afroamerické kultury a zároveň jako černošské ghetto. Tato diplomová práce zkoumá zrod afroamerické městské kultury v Harlemu a analyzuje ji skrze to, jak byl Harlem zobrazován v černošské literatuře, hudbě a výtvarném umění dané doby. Období 20. až 40. let 20. století nejvýrazněji ilustruje dvojitou identitu Harlemu jako hlavního města černošské kultury a ghetta. Dvacátá léta byla obdobím nebývalého rozvoje afroamerické kultury ztělesněném Harlemskou renesancí, zatímco 30. a 40. léta byla charakterizována ekonomickou krizí a jejím dozvukem. V těchto letech došlo k výraznému zhoršení životních podmínek v Harlemu. Cílem této práce je kriticky analyzovat období Harlemské renesance a její význam a relevanci pro dané období v porovnání s pozdějšími uměleckými reakcemi na život v ghettu. Hlavním argumentem je, že způsob, jakým byl Harlem zobrazován a popisován v černošské kultuře dvacátých až čtyřicátých let a reflexe jeho výše zmíněné duality, vypovídal o charakteru rozvíjející se afroamerické městské kultury, s důrazem na realitu městského života v kontrastu s jeho idealizací.
Other Places: Visions of Utopia in Selected African-American Novels
Hamšíková, Marie ; Veselá, Pavla (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
Diplomová práce se věnuje třem románům afroamerických autorů, Imperium in Imperio (1899) Suttona E. Griggse, Black Empire (1936-1937) George S. Schuylera a Paradise (1997) Toni Morrison, jejichž příběhy vykazují prvky utopistického žánru. Romány a jejich znázornění alternativních prostorů obývaných pouze afroameričany byly analyzovány na pozadí teorie heterotopií Michela Foucaulta. V první části práce předkládám úvod do žánru utopie a jeho krátkou historii, zároveň uvádím definici utopie pro účely této práce. Dále se věnuji specifikům amerického kontextu a představuji koncept heterotopií v kontrastu s tradičními utopiemi. Klíčovými prvky jsou simultánnost, juxtapozice, vzájemné vztahy a zrcadlení. V druhé části práce pokračuji v analýze samotných románů s důrazem na jejich zacházení s otázkou rasy a rasismu. U Griggsova Imperium in Imperio popisuji paralely mezi světy bělochů a černochů ve využití rétoriky a v inspiraci Impéria americkou válkou za nezávislost. Také zkoumám roli konceptu dvojího vědomí (double-consciousness) W. E. B. DuBoise a jeho fungování v rámci teorie heterotopií. U Schuylerova Black Empire se zaměřuji na fašistickou rétoriku připomínající Itálii v italsko-etiopské válce, americkou tradici superhrdinů a důraz na technologický pokrok. Dále studuji roli afrického dědictví v...
The African American Critique of Communism in the Novels of Richard Wright, Chester Himes and Ralph Ellison.
BÍCHOVÁ, Marie
Tato diplomová práce se zabývá kritikou komunismu v dílech třech afroamerických autorů: Richarda Wrighta Syn černého lidu a The Outsider, Chestera Himese Lonely Crusade a Ralpha Ellisona Neviditelný. Hlavní hrdinové románů se přímo potýkají s rasovými předsudky, ekonomickou krizí a nespravedlností celkově. Tyto nepříznivé životní situace je přivádí k marxistické ideologii. Komunistická strana ve Spojených státech amerických dokázala afroameričany zaujmout například svým bojem za rasovou rovnoprávnost nebo rovnost pohlaví. Po prvním nadšení z marxistické ideologie většinou přišlo rozhořčení a zklamání.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.