|
Analysis of Czech football from the content of social networks
Zálepa, Martin ; Jelínek, Ivan (vedoucí práce) ; Oškera, Radek (oponent)
Práce se zabývá analýzou nestrukturovaných dat na sociální síti Facebook, což je neustále rozvíjející se oblast. Zdrojem dat je český fotbalový trh. Cíle práce obsahují definování pojmů z oblasti analýzy dat na sociálních sítích a české fotbalové komunity, nalezení nejoblíbenějšího klubu, zjištění reakce na kluby na nezávislých sportovních portálech a nalezení závislosti mezi sentimentem a aktuálními výsledky klubu. K dosažení cílů jsou definovány metody, kterými jsou výběr, sběr dat a jejich následná analýza, definice metrik datové analýzy, rešerše literatury související s danou problematikou, vizualizací výsledků analýzy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část a tyto části jsou strukturovány do pěti kapitol. Do teoretické části spadají tři kapitoly, a to konkrétně úvod do analýzy sociálních sítí, která se zabývá rešerší literatury z oblasti analýzy dat na sociálních sítích a ukázkou online analytických nástrojů, představení českého fotbalu, kde je definovaný sport z obchodní a marketingové oblasti a představen český fotbalový trh a poslední kapitolou v této části je postup stahování dat a jejich analýzy, která popisuje výběr zdrojů k analýze a popisuje architekturu a nástroje použité k analýze. Praktická část se skládá z definice metrik, které jsou nejprve definovány jako byznys otázky, a ty aby mohly sloužit k analýze jsou transformovány na otázky analytické. Poslední kapitolou je samotná analýza dat a vyhodnocení, vizualizace dílčích výsledků. Hlavním přínosem práce je ukázka možnosti analýzy nestrukturovaných dat ze sociálních sítí pomocí konektoru na stahování dat z Facebooku a nástrojů Elasticsearch a Kibana, který umožňuje data zobrazovat, filtrovat a vizualizovat. Práce nese přínos i ve výsledcích analýzy pro sponzory, respektive samotné kluby, kde mohou zjistit úroveň svého marketingu, nebo jako je jejich klub vnímán zvenčí.
|