Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Porozumění algebraickým výrazům u žáků druhého stupně ZŠ
Jelínek, Patrik ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na porozumění algebraickým výrazům u žáků 2. stupně základních škol. Cíle jsou dva. Zaprvé, na základě kvantitativního vyhodnocení řešení žáků určit, jaké chyby jsou u algebraických výrazů nejvíce prominentní v okruzích: zobecňování, algebraizace, intepretace, geometrizace a manipulace výrazů, a zadruhé srovnat, jak je zavedení těchto výrazů pojato v různých učebnicích matematiky. Nad rámec tohoto je zahrnuta i rešerše literatury. Včetně výběru výzkumů o porozumění algebraickým výrazům je v této sekci podán popis pro to, jak lze docílit vyššího porozumění algebry vhodnými aktivitami při výuce, a dále jaké jsou časté chyby a jejich možné důvody pro dílčí okruhy. Druhou část práce poté představuje 2dílná komparace učebnic. Její první část odpovídá analýze výkladu, kdy se řeší různé přístupy, jak autoři dokládají platnost manipulace algebraických výrazů. A druhou částí je kvantitativní analýza úloh (tj. přehled jejich složení u výkladu u pěti okruhů stanovených výše). Třetí část práce je nakonec tvořena vyhodnocením experimentu. S písemným otestováním 207 žáků z posledních ročníků povinné školní docházky byly pro tuto část vytyčeny další 2 dílčí cíle - zaprvé, zjistit, jaké okruhy úloh činí žákům největší potíže u algebraických výrazů; a dále ověřit, zda se shodují s...
Výuka algebraických výrazů pomocí algebraických dlaždic
Kuchaříková, Gabriela ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Primárním cílem předkládané práce je připravit a realizovat výuku výrazů s proměnnými v osmém ročníku základní školy za podpory algebraických dlaždic tak, aby žáci pochopili základní principy úprav jednoduchých algebraických výrazů. Sekundárním cílem bylo zjistit, zdali je možné tuto výukovou metodu aplikovat i v online prostředí, které bylo nutné na základě pandemie Covid-19 využít. Teoretická část práce se zmiňuje o zavedení symbolického jazyka algebry a o způsobech chápání písmene (proměnné). Její součástí jsou definice základních pojmů algebry na základní škole a rešerše vybraných učebnic. Jako podklad pro přípravu výzkumné části sloužila i zmínka o hladinách práce žáků s algebraickými výrazy a kategorizování chyb, kterých se žáci při úpravách dopouštějí. Nechybí zde ani představení dvou typů algebraických dlaždic. Experimentální část práce je orientována na propedeutiku dlaždic prostřednictvím operací s celými čísly, výuku výrazů s proměnnou s využitím algebraických dlaždic a rozšíření výuky výrazů na základní škole (Vietovy vzorce, doplnění na čtverec). V dílčích oddílech, které se zaměřují na jednotlivé operace s výrazy, jsou uvedeny použité úlohy během výuky a průběh řešení vybraných úloh je zaznamenán v rozhovorech mezi žáky a vyučujícím. Uvedena jsou zde pochybení žáků s jejich řešením...
Žákovské obtíže a chyby při úpravách algebraických výrazů
Bílek, Vladimír ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Žalská, Jana (oponent)
Práce se zabývá obtížemi a chybami při úpravách algebraických výrazů u žáků na druhém stupni základního vzdělávání a je rozdělena na teoretickou a experimentální část. Teoretická část se zabývá popisem manipulace s algebraickými výrazy, vybranými výsledky mezinárodních srovnávacích výzkumů a zahraniční studií na téma algebraických výrazů. Významnou část tvoří analýza třech řad učebnic, podle nichž jsou vyučováni žáci účastnící se mého výzkumu. Jako poslední je uvedena klasifikace chyb v úpravách algebraických výrazů. Jádrem práce je experimentální část, jejímž cílem bylo identifikovat obtíže a chyby žáků při úpravách algebraických výrazů a při práci s nimi. Účastníky výzkumu bylo šest žáků třetího ročníku osmiletého gymnázia a osm žáků devátého ročníku základní školy. Vstupní soubor úloh byl vytvořen v rámci projektu GA ČR Kritická místa matematiky na základní škole. Šetření bylo provedeno individuálně s každým žákem metodou monitorovaných klinických rozhovorů nad řešením testovaných úloh. Získaná data byla kvalitativně zpracována po jednotlivých úlohách. Identifikované chyby byly klasifikovány a významné z nich ilustrovány konkrétními pracemi žáků. V závěrečném shrnutí poznatků jsou dány do souvislosti možné příčiny nejčastějších chyb vzhledem k používaným učebnicím a popsány postřehy z průběhu...
Žákovské obtíže a chyby při úpravách algebraických výrazů
Bílek, Vladimír ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Žalská, Jana (oponent)
Práce se zabývá obtížemi a chybami při úpravách algebraických výrazů u žáků na druhém stupni základního vzdělávání a je rozdělena na teoretickou a experimentální část. Teoretická část se zabývá popisem manipulace s algebraickými výrazy, vybranými výsledky mezinárodních srovnávacích výzkumů a zahraniční studií na téma algebraických výrazů. Významnou část tvoří analýza třech řad učebnic, podle nichž jsou vyučováni žáci účastnící se mého výzkumu. Jako poslední je uvedena klasifikace chyb v úpravách algebraických výrazů. Jádrem práce je experimentální část, jejímž cílem bylo identifikovat obtíže a chyby žáků při úpravách algebraických výrazů a při práci s nimi. Účastníky výzkumu bylo šest žáků třetího ročníku osmiletého gymnázia a osm žáků devátého ročníku základní školy. Vstupní soubor úloh byl vytvořen v rámci projektu GA ČR Kritická místa matematiky na základní škole. Šetření bylo provedeno individuálně s každým žákem metodou monitorovaných klinických rozhovorů nad řešením testovaných úloh. Získaná data byla kvalitativně zpracována po jednotlivých úlohách. Identifikované chyby byly klasifikovány a významné z nich ilustrovány konkrétními pracemi žáků. V závěrečném shrnutí poznatků jsou dány do souvislosti možné příčiny nejčastějších chyb vzhledem k používaným učebnicím a popsány postřehy z průběhu...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.