Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 598 záznamů.  začátekpředchozí576 - 585dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kriminalita a delkvence mládeže na základních školách v okrese Klatovy
BLÁHOVÁ, Václava
Diplomová práce se zabývá kriminalitou a delikvencí mládeže na základních školách Klatovska. V teoretické části je stručně popisován zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže a dále vnitřní i vnější faktory, které by mohly mít vliv na sociálně patologické chování mladého jedince. Studie zpracovává současnou strukturu kriminality mládeže v České Republice, vývojové tendence dané problematiky v období několika posledních let a okrajově je srovnává v rámci Evropské Unie. Možnosti intervence v práci s rizikovou mládeží v resortu školství, policie a soudnictví pojednává další kapitola. Cílem celé práce je zmapování výskytu spíše bagatelní kriminality a delikvence mládeže na základních školách Klatovska z hlediska genderu, protože se domnívám, že tento ukazatel se jednoznačně podílí na struktuře sociálně patologického chování mládeže. Výzkumem bylo zjišťováno povědomí mládeže o odpovědnosti za své činy a také to, kterých činů a deliktů se nejvíce dopouštějí. Ke sběru dat byl použit anonymní dotazník s 32ti uzavřenými, polootevřenými a otevřenými otázkami, který byl předložen 303 respondentům na 5ti základních školách, a to v 7., 8. a 9. ročnících. Z celkového počtu žáků bylo 49% dívek a 51% chlapců. Školy byly záměrně vybrány tak, aby splňovaly zadání diplomové práce, tedy byla zohledněna otázka genderu. Cílem dotazníku bylo zjistit, jakého sociálně patologického jednání se žáci na základních školách dopouštějí a na základě tohoto zjištění vyvodit závěr, zda intervence v oblasti práce s rizikovou mládeží je na Klatovsku dostatečná. Výsledky vlastního výzkumu v některých oblastech korespondovaly s daty přístupnými u kurátora pro mládež. Zejména se potvrdilo, že často dochází k řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění a konzumaci alkoholu. Dotazníkovým šetřením byla prokázána neznalost věkové hranice odpovědnosti za své činy, ascendence drobných krádeží, agresivita vůči spolužákům a konzumace ilegálních drog. Z výzkumu lze vyvodit závěr, že intervence a práce s takto ohroženou mládeží je na Klatovsku v oblasti protidrogové prevence a terapie nedostatečná, stejně jako prevence drobných krádeží, konzumace alkoholu, šikany a řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění. K eliminaci tohoto patologického jednání zřejmě dojde, pokud bude zajištěn bližší kontakt mezi žáky škol a preventisty, popřípadě dalších složek, jako je Policie ČR, protidrogoví koordinátoři a sociální pracovníci.
Aktuální problematika soudnictví ve věcech mládeže
BANIAROVÁ, Petra
Tato práce se zabývá problematikou soudnictví ve věcech mládeže, se zaměřením na kriminalitu dětí mladších 15 let a specifika soudního řízení při spáchání činu jinak trestného. V teoretické části je nastíněn vývoj soudnictví ve věcech mládeže v České republice a související zákony, dále specifika soudnictví u dětí mladších 15 let, spolupráce organizací působících v rámci dané problematiky a aktuálně diskutovaná témata jako snížení hranice trestní odpovědnosti, vývoj kriminality dětí v České republice či hodnocení zákona o soudnictví ve věcech mládeže po několikaletém fungování v praxi. Práce s dětmi, jakožto pachateli činů jinak trestných, vyžaduje vzhledem k jejich věku a psychické nevyzrálosti specifické postupy, které mají směřovat k napravení pachatele a k předcházení vzniku dalších problémů. Zároveň je cílem rychlé řešení situace, co nejmenší traumatizace dítěte a ochrana jeho práv. Do tohoto procesu je tedy zapojena celá řada institucí, jako orgán sociálně-právní ochrany dětí, policie, soudy pro mládež, či Probační a mediační služba. Cílem práce bylo zjistit postoje kurátorů pro mládež k dané problematice, zejména fungování zákona v praxi, jeho přínos a případné nedostatky. Na základě výpovědí respondentů následně vytvořit náměty na změnu platné právní úpravy. Výzkum byl v návaznosti na stanovené cíle proveden formou strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Respondenty byli pracovníci odborů sociálně-právní ochrany dětí při obecných úřadech, kurátoři pro mládež. Otázky byly zaměřeny na fungování zákona v praxi z pohledu kurátorů, na přínos tohoto zákona, jeho nedostatky a na názory kurátorů na některá specifika soudního řízení u dětí mladších 15 let. Po zpracování získaných dat z rozhovorů bylo vytvořeno několik námětů na změnu zákona o soudnictví ve věcech mládeže, přispívajících ke zvýšení efektivity práce s delikventní mládeží.
Výskyt vybraného rizikového chování u žáků základních škol v okresech Louny a České Budějovice
NOVÁKOVÁ, Eva
Rizikové chování je považováno za jeden z velmi významných problémů současného společenského vývoje. Neustále se dynamicky vyvíjí a způsoby dosud uplatňované při jeho řešení většinou nelze hodnotit jako účinné. Toto konstatování se vztahuje nejen k České republice, ale na celou současnou společnost, jedná se tedy o problém celosvětový. Rizikové chování zahrnuje širokou škálu problémů, které tvoří zejména u dětí a mládeže výrazné společenské, zdravotní, ale i ekonomické riziko. Rizikové chování dětí a mládeže představuje v dnešní době velké riziko, kterým se zabývá mnoho odborníků. Tento neustále se vyvíjející problém je v dnešní společnosti velmi aktuální a často diskutovaný, je zapotřebí věnovat mu více pozornosti a dbát též na jeho prevenci. Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Pro teoretickou část jsem využila poznatků z prostudované odborné literatury a dalších materiálů a zdrojů. Pro výzkum jsem zvolila kvantitativní metodu výzkumu, metodu dotazování, techniku sběru dat prostřednictvím dotazníku. V dotazníku byly použity otázky uzavřené, polootevřené, otázky kontrolního charakteru a dále otázky, jejichž hodnocení proběhlo za pomoci hodnotící škály. Výzkumný soubor pro dotazníkové šetření tvořili žáci navštěvující 9. třídy základních škol v okresech České Budějovice a Louny. Celkem bylo rozdáno a vyplněno 593 dotazníků z obou okresů (404 dotazníků za okres České Budějovice a 189 dotazníků za okres Louny). Cílem výzkumu bylo zmapovat výskyt vybraného rizikového chování u žáků 9. tříd základních škol v okresech České Budějovice a Louny, získaná data následně zpracovat a vzájemně komparovat. Dále pak zjistit zdroje informací o vybraných formách rizikového chování a míru, do které mohou působit tyto zdroje informací pro žáky 9. tříd základních škol v okresech České Budějovice a Louny motivačně pro jejich aktivní zapojení do vybraných forem rizikového chování. Pro dosažení výše uvedených cílů byly stanoveny následující hypotézy: H1: Vybrané rizikové chování se ve větší míře vyskytuje u žáků základních škol v okrese Louny. H2: Informace získané z médií, internetu a od kamarádů jsou pro žáky 9. tříd základních škol okresů České Budějovice a Louny více motivující k jejich aktivnímu zapojení do vybraných forem rizikového chování oproti informacím získaným ze školy, rodiny, přednášek a besed. Výsledky této práce mohou sloužit jako informační materiál pro ředitele a pedagogy k lepší informovanosti o dané problematice na vybraných základních školách v okresech České Budějovice a Louny, dále jako podklad pro zefektivnění primární prevence na daných školách (výsledky budou použity pro zpracování Minimálního preventivního programu), nebo jako materiál sloužící pro potřeby výuky a dalšího výzkumu.
Mobilita mládeže a její motivace v rámci Evropské dobrovolné služby
KŘEČKOVÁ, Kateřina
Práce se zabývá programem Evropské unie Mládež v akci datovaného na období 2007-2013. Se zaměřením na Evropskou dobrovolnou službu. První část práce se týká demografických změn v populaci mládeže, motivace z psychologického hlediska a oblasti Evropské dobrovolné služby. Pro koho je tento program určen, jak se mohou účastníci zapojit a jak probíhá organizace aktivit. V druhé části práce je pozornost zaměřena na motivaci konkrétních dobrovolníků k ůčasti na Evropské dobrovolné službě. Je zde použito dotazníkové šetření, které lépe mapuje pohnutky pro zapojení se do programu a blíže specifikujeprofil dobrovolníka.
Využití přirozené komunikace s koněm (Horsemanship) u dětí a mládeže s poruchami chování
PŘEVOROVÁ, Kateřina
Práce se zabývá využitím přirozené komunikace s koněm u dětí a mládeže s poruchami chování. Je rozdělena do sedmi tématických celků. Na začátku práce se zabývám vymezením skupiny dětí a mládeže s poruchami chování. V druhé části, etologie koně charakterizuji nejdůležitější vlastnosti koní. V následující kapitole vymezuji pojem hiporehabilitace. Ve čtvrté části předkládám nejdůležitější vlastnosti koně, které se úspěšně využívají v terapii. Pátá část obsahuje charakteristiku horsemanshipu a nejvýznamějších předstevitelů. Následující díl ukazuje, proč právě horsemanship je vhodná metoda pro tuto skupinu klientů. Poslední část představuje terapii s koněm, jak působí na klienta, jakou roli hraje terapeut, jaký kůň je pro který typ klientů vhodný. Práce prokázala význam sociálního chování koní v terapii a možnost využití jako zrcadla pro práci s lidmi. Dále prokázala potřebu dalšího studia v této oblasti a nutnost vzdělávání terapeutů jak v oblasti psychoterapie, tak etologie a komunikace koně.
Zkušenost s alkoholem u studentů středních odborných škol v Chomutově
RAZAKOWSKÁ, Jana
Konzumace alkoholu mezi mladými lidmi je v České republice velmi rozšířeným fenoménem. Tuto problematiku prohlubuje fakt, že alkohol je společností běžně tolerován. Cílem diplomové práce je zmapovat situaci s užíváním alkoholických nápojů, první zkušenost a místo setkání s touto drogou, frekvenci a rozsah konzumace alkoholu u studentů středních odborných škol v Chomutově ve věku 15{--}19 let a srovnání výsledků šetření se studií ESPAD. Vedle výše jmenovaných údajů byly zjišťovány související otázky, např. názor studentů na abstinenci při společenských událostech nebo osobní zkušenost s nelegálními drogami. V teoretické části se věnuji účinkům alkoholu na lidský organismus, vzniku závislosti na alkohol, alkoholismu jako psychosomatické nemoci, problematice rizik spojených s užíváním alkoholických nápojů u mládeže a prevenci tohoto sociálně patologického jevu. Stanovená hypotéza {--} osobní zkušenost s konzumací alkoholu má většina studentů v uvedeném věkovém rozpětí se potvrdila. Ke sběru dat byla použita kvantitativní metoda formou předem připravených anonymních dotazníků pro věkovou skupinu 15{--}19 let. Funkčnost a úplnost dotazníku byla ověřena předvýzkumem na Střední zdravotnické škole u náhodně vybraných respondentů. Celkem bylo dotázáno 259 studentů. Výzkumem bylo zjištěno, že příležitostnými konzumenty alkoholu je 96,5 % studentů, první zkušenost s touto drogou mají ve 13 letech, a poprvé jej konzumovali doma, při rodinných oslavách. Výsledky tohoto průzkumu byly předány ředitelům škol a metodikům prevence sociálně patologických jevů a mohou být využity v praxi v rámci primární prevence na školách.
Abusus drog a trestná činnost mládeže
BRÁZDOVÁ, Pavla
V současné době se s tímto sociálně patologickým jevem setkáváme stále častěji. Užívání drog, i přes všechny snahy ho potlačit, je stále ve společnosti přítomno u všech věkových kategorií, mládež tedy samozřejmě není výjimkou. A drogy a trestná činnost {\clqq}si kráčejí ruku v ruce``. Mládež jako specifická skupina prochází obdobím velkých životních změn a musí se s nimi nějak vyrovnat. Bohužel často to nezvládá, přijímá rizikový způsob života a do závislosti na drogách spadne dřív, než si to stačí uvědomit. Tato práce informuje čtenáře o tom, jaké drogy jsou mezi mládeží nejběžnější, stručně je charakterizuje, přináší charakteristiku dětí a dospívajících jako specifické skupiny a rizika jim hrozící, dále referuje o druzích drogové kriminality a v neposlední řadě o její prevenci. Cílem této bakalářské práce bylo ozřejmit příčiny kriminálního jednání mládeže, která je zároveň uživatelem omamné a psychotropní látky. Autorka práce se zaměřila na rodinné podmínky těchto mladých lidí, na druh drogy, kterou užívají, na jejich osobní život, a hledala podobné znaky, na jejichž základě vyhodnotila dané skutečnosti. Jako metoda byl zvolen kvalitativní výzkum, konkrétně metoda analýzy dokumentů (znaleckých posudků) 15 posuzovaných osob. V uvedených případech se tato metoda nejdříve zaměřuje na rodinný život, tedy v jaké rodině dítě vyrůstalo. Z šetření v této oblasti vyplynula hypotéza, že tato mládež je vychovávána hlavně v neúplných či problémových rodinách, kdy rodiče (rodič) výchovu nezvládali, a byla tedy nedostatečná. Dále se autorka zaměřila na trestnou činnost, konkrétně jaký její druh je u mládeže užívající drogy nejčastější. Z výsledků vyplynulo, že nejčastěji se jedná o dva typy {--} samotné držení a výroba omamných a psychotropních látek, a dále trestná činnost majetková, tedy páchaná za účelem získání prostředků na drogy. Co se týče osobního života mládeže, vyšlo najevo několik skutečností, z nichž byla nejvíce závažná a překvapující ta, že si tito mladí uživatelé drog, páchající trestnou činnost, neumějí udržet jakýkoliv dlouhodobý vztah, a to jak partnerský, tak pracovní. Jsou poznamenány i jejich vzájemné vztahy v partě, které jsou čistě účelové a chybí v nich pozitivní citové prožívání a empatie.
Úroveň znalostí o problematice HIV/AIDS u studentů na odborných učilištích ve Zlínském kraji
STŘÍTESKÁ, Lucie
Abstrakt Pro dané téma jsem se rozhodla proto, že dnes a takřka denně si každý z nás může přečíst nebo slyšet z masmédií plno zkreslených informací, které se týkají viru HIV či již samotného onemocnění AIDS. Rozhodla jsem se tedy zjistit, jaké, případně do jaké míry zkreslené, informace se mezi studenty vyskytují. Věřím, že dostatek informací a znalostí o tomto tématu přinese zvětšení zájmu o danou problematiku, což bude mít pozitivní dopad na jejich sexuální chování a tedy i na prevenci. Hlavním cílem mé práce je zjistit celkovou úroveň znalostí o dané problematice HIV/AIDS u studentů odborných učilišť. Popsat rizikové chování a účinnost preventivních přednášek o HIV/AIDS. Výzkumný soubor tvořili studenti (100 respondentů) na odborných učilištích zlínského kraje. Použita byla dotazníková metoda sběru dat. Stanovila jsem si tři hypotézy. Všechny tři byly potvrzeny. V první hypotéze jsem předpokládala, že znalosti studentů o dané problematice jsou vyšší u studentů netechnických oborů, než-li u studentů technických oborů. V druhé, že se část informací bude objevovat ve zkreslené formě. Ve třetí jsem předpokládala, že sexuální chování u studentů bude vykazovat riziko přenosu viru HIV/AIDS. Výsledky této práce mohou sloužit ke zvýšení informovanosti mezi mladými lidmi a cílenému zaměření primární prevence.
Problematika faktorů ovlivňující kriminalitu mládeže
NYKLESOVÁ, Eva
Diplomová práce se zabývá problematikou kriminality mládeže a faktorů, které mají vliv na vznik kriminality mládeže. Tuto problematiku jsem si vybrala proto, že je to velice závažný problém a tento fenomén se významně rozmáhá. Kriminalita obecně, a speciálně kriminalita mládeže je závažným sociálně patologickým jevem. Pachateli se navíc často stávají nezletilé osoby, které nedosahují věkové hranice trestní odpovědnosti. Navíc pravděpodobnost ohrožení mladého člověka sociálně patologickými jevy, a jeho následná kriminální dráha, je v současnosti vyšší než kdykoli předtím. Pro včasné rozpoznání výskytu rizikových faktorů mezi mládeží je důležité, aby rodiny, učitelé, vychovatelé a všichni pracovníci, pracující s mládeží měli dostatek vědomostí, poznatků a zkušeností a mohli tak dokázat včas s těmito faktory pracovat a bojovat proti nim. V teoretické části se zabývám vymezením pojmu mládež, osobností mladého delikventa, strukturou kriminality mládeže, rozborem rizikových faktorů, které se nejčastěji podílejí na vzniku kriminality mládeže, nastíněním možností intervence proti kriminalitě mládeže a různými druhy prevence. Výzkum je zaměřen na výskyt rizikových faktorů mezi dotázanou mládeží a na ochranné faktory a postoje respondentů ke kriminalitě mládeže a ke kriminalitě vůbec. Strukturované rozhovory byly uskutečněny u mládeže, která je umístěna v ústavní nebo v ochranné výchově v ústavech na území Plzeňského kraje. Hlavními cíly diplomové práce je popsat faktory, které významně působí na vznik kriminality mládeže a zmapovat výskyt a vliv těchto faktorů u mládeže umístěné v ústavní a ochranné výchově v Plzeňském kraji. Hypotéza č. 1 zní - Mládež se nejvíce dopouští majetkové kriminality. Hypotéza č. 2 zní - Mládež se dopouští závadného jednání převážně ve skupinách. Hypotéza č. 3 zní - Rozhodujícím faktorem ovlivňujícím kriminalitu mládeže je rodina. Domnívám se, že cíle práce byly splněny. Hypotéza č. 1 se potvrdila. Respondenti ve většině uvedli, že se do ústavní výchovy dostali za majetkovou kriminalitu. Také hypotéza č.2 se potvrdila. V odpovědích respondentů byla nejvíce zastoupená možnost, že se závadného jednání dopustili spolu s partou. Potvrdila se i hypotéza č. 3. Rozbor výzkumu dokazuje, že všemi faktory, které se podílí na vzniku kriminality mládeže, se prolíná vliv rodiny a rodinného prostředí na mládež. Výsledky provedeného výzkumu budou použity pro vzdělávání studentů na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích, ale i pro studenty dalších pomáhajících profesí na jiných univerzitách. Výsledky budou dále využity jako zdroj informací pro rodiče a pedagogické pracovníky, kteří pracují s ohroženou mládeží a jako podkladový materiál pro odborné semináře na dané téma.
Motivace mládeže k výtvarnému umění prostřednictvím výtvarných technik v pedagogice volného času
TREJBALOVÁ, Martina
TREJBALOVÁ,M. Motivace mládeže k výtvarnému umění prostřednictvím výtvarných technik v pedagogice volného času. České Budějovice 2008. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Teologická fakulta. Katedra pedagogiky. Vedoucí práce Irena Kovářová. Cílem bakalářské práce bylo analyzovat způsoby motivace mladých lidí k pozitivnímu vztahu k výtvarnému umění. V prvních kapitolách teoretické části jsem se zabývala vysvětlením základních pojmů, které se týkaly tématu práce, a to pojmů umění, výtvarné umění, estetika a vztahu člověka k výše uvedeným hodnotám. V dalších kapitolách se věnuji problematice mládeže, problematice a významu volného času. Teoretickou část zakončuji tématem motivace. Motivace v jejím pojmovém vymezení a motivace mládeže k výtvarným činnostem prostřednictvím současných výtvarných projektů. Praktická část se věnuje výtvarnému projektu ,,Barevné vnímání hudby``. Cílem projektu je výtvarně vyjádřit subjektivní zážitky, vyvolané sluchovým vnímáním hudby. Projekt je zaměřen na věkovou skupinu mládež. Motivovat mládež nejen k výtvarné, ale k jakékoliv činnost je čím dál těžší. Proto jsem chtěla prostřednictvím projektu objevit jeden ze způsobů, jak věkovou skupinu mládež k výtvarné činnosti motivovat. Závěr bakalářské práce shrnuje poznatky a postřehy z průběhu výtvarného projektu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 598 záznamů.   začátekpředchozí576 - 585dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.