Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 63 záznamů.  začátekpředchozí53 - 62další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Udržování rodinných rituálů v 21. století.
DVOŘÁKOVÁ, Pavla
Bakalářská práce je zaměřena na to, jaký význam přikládají rodiny v 21. století rodinným rituálům a jaké rituály se snaží dodržovat. V první, teoretické části jsou definovány a vysvětleny důležité pojmy týkající se rituálu, tradic a jejich význam v životě lidí. Druhá polovina, teoretické části se zaobírá rodinou: jednotlivými typy rodin, historií a vývoj rodinného života podle Lawrence Stona. Následně se zaobírám dělení přechodových rituálů podle Gennepa. Nedílnou součástí teorie je také dělení rituálů v rodině a rituály v průběhu dne. V kategorii kalendrické rituály jsou vybrány a popsány symboly nejdůležitějších svátků v roce jako jsou Vánoce a Velikonoce. Poslední část obsahuje zaniklé a nové rituály a do této oblasti jsem zařadila 1. Máj, Valentýn, Dušíčky a Halloween. Druhá oblast, bakalářské práce obsahuje praktickou část, ve které je na začátku uveden cíl práce, který je zjistit, jaké tradice se v současné společnosti přenášejí z generace na generaci, zda se stále dodržují; které tradice zanikly a popřípadě, které nově vznikly. Dále jaký význam mají rituály v dnešních rodinách, popsat podobu a užívaní každodenních a každoročních rituálů v současné rodině. Cíl práce obsahuje výzkumnou otázku, která zní: jaký význam mají rodinné rituály a dodržování tradice v současné rodině? V tomto výzkumu byla použita metoda kvalitativního výzkumu polostrukturovaného rozhovoru. Volba komunikačních partnerů byla provedena prostřednictvím volného výběru. Dotazovaných rodin bylo 10, jednotlivé rodiny se od sebe lišily vzděláním rodičů. Jedna část se skládala z vysokoškolských rodin a druhá část s výučním oborem. Všem dotazovaným bylo pokládáno stejné množství otázek na určité téma. Na začátku rozhovorů byli komunikační partneři informováni o průběhu výzkumu a o důsledku používání získaných dat pro výzkum. Rozhovory byly prováděny v období dvou měsíců. Jeden rozhovor trval v rozmezí 30-60 minut, kdy jednotlivé odpovědi byly zaznamenávány na papír a následně přepsány a vloženy do přílohy. Rozhovory probíhaly na místech, které si komunikační partneři určili sami, pokaždé v přirozeném prostředí, kde se cítili dobře a mohli povídat o svém soukromí. Témata obsahující rozhovor byla rozdělena do 7 kategorii: základní informace, rodinné rituály, rodinné paměti, náboženství a víra, Velikonoce, Vánoce, nově vzniklé a zaniklé rituály. Po důkladném prostudování a porovnání se zjišťovaly podobnosti a rozdíly. Výsledky toho výzkumného šetření vypovídají o tom, že zkoumaný soubor vysokoškolských rodin přikládá velký význam rodinným rituálům, což pro ně znamená sešlost celé rodiny, čas pohody, klidu a lásky. Oproti komunikačním partnerům s výučním listem, kteří nepřikládají rodinným rituálům velkou hodnotu, i přesto že pro ně znamenají: společně strávené večery, teplo domova, společné dovolené a oslavy svátků. Důležitým aspektem dodržování rodinných rituálů je zavedený řád v rodině, který se ale odráží od zaměstnání rodičů. Z důvodu časové vytíženosti jsou také v jednotlivých rodinách omezeny rodinné rituály. Výzkum také potvrdil dodržování jednotlivých tradic, které si přinášejí z původních rodin, převážně v oblasti Velikonoc a Vánoc. Odbourávají se ale tradice související s náboženstvím. Tato společnost odmítá zavádění nových rituálů do rodiny a zůstává raději u tradičních zvyků. Práce měla směřovat k zjištění hodnot a významu českých tradic v současné rodině, kdy prostřednictvím uspěchané doby nemáme čas se zastavit a prožít klidné dny s rodinou, s tímto úzce souvisí problém rodinného zázemí a celkové soudržnosti rodiny.
PROHLOUBENÍ VZTAHU K RITUÁLU A TRADICI SKRZE VÝTVARNOU HRU (MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK) VE ŠKOLNÍ DRUŽINĚ PŘI ZÁKLADNÍ ŠKOLE WALDORFSKÉ A MATEŘSKÉ ŠKOLE ČESKÉ BUDĚJOVICE O.P.S.
MARKOVÁ, Dana
Práce je zaměřená na rozvoj vztahu k rituálům a tradicím skrze výtvarnou hru pro děti mladšího školního věku ve školní družině. První kapitola pojednává o dítěti a jeho vstupu do školy, dále se zabývá otázkou výchovy včera a dnes, jaký vliv má na dítě vstup do školy, a mladším školním věkem a jeho některými specifiky. Další součástí první kapitoly je téma volného času a obsahu výuky mimo vyučování. V závěru první kapitoly je celkové shrnutí o tom, jak je důležité se dětem náležitě věnovat a nezanedbávat jejich výchovu. Druhá kapitola popisuje waldorfské školy všeobecně, jak vlastně waldorfské školy vznikly, kdo je jejich zakladatelem a jaká mají svá specifika. Je také zaměřena na popis Základní školy waldorfské a mateřské školy České Budějovice o.p.s. Třetí kapitola pojednává o školní družině při ZŠW a MŠ ČB, o jejím harmonogramu a denním programu a zda naplňuje podmínky pro správné trávení volného času dětí. Čtvrtá kapitola popisuje motivaci jako takovou, dále vnější a vnitřní motivaci a vzájemně je spolu porovnává a dále se zabývá podmínkami pro udržení vnitřní motivace. Tématem páté kapitoly je výtvarná hra a nastínění vývoje dětské kresby především u dětí mladšího školního věku. Šestá kapitola je o pojmech tradice a rituály. Jaké tradice a rituály provázely lidstvo dříve a jaké dnes. Kdy je ten nejvhodnější věk dítěte pro první seznámení s tradicemi a rituály. Pojednává též o tradicích a rituálech, která jsou součástí ZŠW a MŠ ČB. Tyto tradice a rituály jsou shrnuty v tabulce, která obsahuje období, kdy se jednotlivé tradice konají, jejich název, stručný popis a také to, jaké jsou možnosti tvořivých činností a her k jednotlivým slavnostem. V sedmé kapitole je popsán adventní čas a s ním spojené zvyky a pranostiky. Jak lze s dětmi vytvořit zajímavou adventní výzdobu místo kupovaných dekorací. Jak vznikl adventní kalendář, proč je vhodné jej dětem pořídit a ještě lépe ho vyrobit. A jaké se k adventnímu období váží pranostiky. Dále následuje praktická část. Osmá kapitola je o popisu způsobu práce se svěřenými dětmi a o motivaci dětí k požadované činnosti, jaký způsob motivace je pro ně nejvhodnější. V deváté kapitole je tématem popisem adventních jarmarků na waldorfských školách a proč se vlastně tyto jarmarky konají. Desátá kapitola se věnuje praktickým příkladům výrobků na adventní jarmark, které prohlubují skrze výtvarnou hru vztah k této tradici. Tyto výrobky vyráběly dětmi společně s vychovatelkami ve školní družině při ZŠW a MŠ ČB. V poslední jedenácté kapitole je zhodnocení průběhu osmého adventního jarmarku ZŠW a MŠ ČB.
Režim dne dítěte předškolního věku po příchodu z MŠ domů, a to z pohledu rodičů.
VESELÁ, Veronika
Bakalářská práce na téma "Režim dne dítěte předškolního věku po příchodu z mateřské školy domů, a to z pohledu rodičů" se v teoretické části zabývá v obecné rovině specifiky a potřebami dítěte předškolního věku. V užším pojetí rozebírá režim dne, rituály a aktuální změny životního stylu. Cílem práce bylo zmapovat režim dne dětí z pohledů rodičů, zda mají potřebný pravidelný denní řád, jak vypadá a co ho ovlivňuje. Pro splnění vytyčeného cíle bylo využito kvalitativního výzkumného šetření, konkrétně metody polostrukturovaného rozhovoru. Všechny rozhovory s rodiči byly absolvovány v jižních Čechách. Z uskutečněných rozhovorů vyplývá, že se rodiče o režim snaží, ale dětem chybí přítomnost prarodičů, každodenní hry s otci, nadměrně sledují televizi a navštěvují větší počet zájmových kroužků.
Režim dne dítěte předškolního věku po příchodu z MŠ domů, a to z pohledu učitele MŠ
SOUKUPOVÁ, Veronika
Bakalářská práce má za cíl zmapovat denní režim dítěte po tom, co opustí mateřskou školu, a to z pohledu učitele mateřské školy. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se krátce věnuje specifikům předškolního období a potřebám dítěte v tomto věku. Dále se zabývá denním režimem, jeho hlavními složkami a také možnými riziky. Dotýká se i tématu dalších aktivit dítěte mimo mateřskou školu a mimoškolní výchovy. Praktická část přináší výsledky kvalitativního šetření, kde byl zjišťován pohled učitelek mateřských škol na denní režim a volný čas dětí mimo mateřskou školu. Výzkum byl proveden formou rozhovorů s 28 učitelkami mateřských škol. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že u větší části dětí se z pohledu učitelek denní režim alespoň částečně dodržuje. Nedostatky vidí učitelky hlavně v oblasti pohybu, který se podle nich vyskytuje velmi málo. Oproti tomu sledování televize značně převyšuje doporučenou míru.
Respektování zvyklostí a rituálů při ošetřování minorit
ROLANTOVÁ, Lucie
Disertační práce se zabývá problematikou poskytování kulturně diverzifikovanou ošetřovatelské péče o příslušníky vybraných náboženských minorit. Teoretická část práce se věnuje transkulturnímu ošetřovatelství a dále charakteristice vybraných náboženství. Praktická část zahrnuje zpracování a vyhodnocení dat získaných během výzkumného šetření. Na začátku byly stanoveny tři cíle. První cíl byl zaměřen na specifika v oblasti ošetřovatelské péče u příslušníků vybraných náboženských minorit. K naplnění tohoto cíle byla využita technika polostrukturovaného rozhovoru s představiteli jednotlivých náboženských minorit žijících na území České republiky (Ústředí muslimských obcí, buddhismus Diamantové cesty a Pravoslavná církev v českých zemích). Rozhovoru se zúčastnilo z každé minority sedm respondentů. Z výsledků vztahující se k prvnímu cíli vyplynula řada nedostatků při poskytování ošetřovatelské péče příslušníkům různého náboženského vyznání. Právě oblast hospitalizace byla jedna z klíčových témat celého rozhovoru. Většina respondentů měla s pobytem v nemocničním prostředí špatné zkušenosti. Ve všech případech pak byly zapříčiněny jejich náboženským vyznáním. Z rozhovorů dále vyplynula řada nových informací, nezbytných pro poskytování ohleduplné ošetřovatelské péče. Tato důležitá zjištění vyplynula z rozhovorů u každé minority, ať už se jednalo o oblast stravování, hygieny, umírání nebo v odmítání léčebných výkonů. Druhý cíl práce měl zmapovat zkušenosti sester s multikulturním ošetřovatelstvím a poslední cíl zjišťoval informovanost sester o oblastech ošetřovatelské péče, ve kterých mají příslušníci vybraných náboženských minorit v ČR specifika. K naplnění cílů, které se vztahují ke kvantitativní části výzkumu, byla použita technika dotazníku. Ten byl určen pro sestry ze všech nemocnic Jihočeského kraje. Výsledky této oblasti poukázaly na zkušenosti sester s multikulturním ošetřovatelstvím a na jejich znalosti o oblastech ošetřovatelské péče, ve kterých mají příslušníci vybraných náboženských minorit svá specifika. I přesto, že většina sester se již s multikulturním ošetřovatelstvím setkala, oblasti specifik v ošetřovatelské péči u vybraných náboženství stále ještě zcela neznají. Z analýzy výsledků je přesto zřejmé, že se stále více multikulturní ošetřovatelství dostává do podvědomí právě poskytovatelům ošetřovatelské péče, což bude mít v budoucnosti jistě pozitivní vliv na uspokojování potřeb v souvislosti s vírou každého pacienta. Na základě výsledků výzkumu byl připraven informační materiál určený právě sestrám, kde jsou stručně popsány jednotlivé vybrané náboženské minority žijící na území České republiky a jejich specifika v oblasti poskytování kulturně ohleduplné ošetřovatelské péče. Dále byly vytvořeny standardy ošetřovatelské péče ke každé vybrané náboženské minoritě. Také proběhla příprava materiálu k akreditaci vzdělávacího kurzu pro sestry, který je zaměřen na multikulturní ošetřovatelství a vybrané náboženské minority. Pro další zkvalitnění poskytované péče příslušníkům odlišného náboženského vyznání, byl vytvořen návrh ošetřovatelské anamnézy, která se také věnuje potřebám v oblasti víry.
Socializace dítěte v mateřské škole
DOLEŽALOVÁ, Miluše
Cílem mé bakalářské práce je popsat proces socializace dítěte v mateřské škole a pojmenovat prostředky, které mohou tento proces zkvalitnit. V teoretické části jsem definovala základní pojmy související se socializací dítěte v mateřské škole a poukázala na požadavky, které v této oblasti klade na předškolní vzdělávání Rámcový program pro předškolní vzdělávání. V části praktické jsem uvedla výsledky svého dlouhodobého pozorování procesu socializace v mateřské škole u čtyř dětí. Na základě tohoto pozorování a zkušeností z pedagogické praxe jsem navrhla prostředky podporující socializaci dítěte v mateřské škole.
Romové a jejich postoj k náboženství v dnešní době
VÍTKOVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá postojem Romů k náboženství v dnešní době. Práce se skládá z části teoretické a praktické. Teoretická část popisuje vývoj romského náboženství, jeho proměny od odchodu Romů z Indie do 20. století, současné pojetí romského náboženství, romské lidové náboženství a jeho rituály, vztah Romů k víře majority a k pentekostálnímu hnutí. V poslední kapitole teoretické části práce byly shrnuty veškeré poznatky získané z odborné literatury. Praktická část obsahuje cíl výzkumu, jímž bylo zjistit, jaký postoj zaujímají Romové k náboženství v dnešní době. Výzkum byl realizován ve městě Milevsko formou nestandardizovaného rozhovoru s romskými respondenty. Informace ze získaných rozhovorů byly vyhodnoceny v prezentaci výsledků a následně shrnuty v závěrečné diskusi.
Adaptace dětí při vstupu do MŠ v souvislosti s typem jejich citové vazby
ŠKROBÁKOVÁ, Jana
Tato bakalářská práce se zaměřuje na adaptaci dětí při vstupu do mateřské školy v souvislosti s typem jejich citové vazby. V teoretické části jsem definovala pojmy jako jsou adaptace, citová vazba, socializace a výchova. V praktické části jsem shrnula výsledky svého pozorování, které jsem prováděla u sedmi nově příchozích dětí. Doplňující informace jsem získala z rozhovorů s rodiči, s kolegyněmi a samotnými dětmi. Zaměřila jsem se na jejich adaptaci, popsala jsem její průběh vzhledem k dané citové vazbě. Cílem této práce bylo zjistit, jak děti zvládají vstup do mateřské školy v souvislosti s jejich citovou vazbou, jaké chování je charakteristické pro daný typ citové vazby a jaký vliv má na samotný proces adaptace.
Tradiční slavnosti a rituály ve waldorfské mateřské škole
DOKOUPILOVÁ, Petra
Práce se zabývá waldorfskou pedagogikou, jejím vznikem, charakteristikou, hlavními principy a prvky, se kterými pracuje, zejména pak tradičními slavnostmi a rituály. Seznamuje s charakteristikou předškolního věku tak, jak jej chápe waldorfská pedagogika. Hlavní zaměření práce spočívá ve slavnostech a rituálech, s nimiž se všeobecně můžeme setkat ve waldorfských předškolních zařízeních. Zdůrazňuje jejich význam a přínos pro děti předškolního věku. Tradiční slavnosti jsou charakterizovány způsobem vlastním naší kultuře. Poslední kapitola pojednává o konkrétním předškolním zařízení v Českých Budějovicích, jde o mateřskou školu, pracující s dětmi na principech waldorfské pedagogiky.
Vývoj vztahu rodičů k dítěti v prenatálním období
DVOŘÁKOVÁ, Kateřina
Práce se zabývá možnostmi navazování kontaktu a vztahů obou rodičů k nenarozenému dítěti. Hlavním cílem této práce bylo poukázat na možnosti vytvoření pozitivního vztahu matky a otce k dítěti již v prenatálním období. Z celé práce vyplývá, že nastávající rodiče mají mnohem více možností k navázání kontaktu k dítěti než pouhé hlazení bříška a jeho oslovování.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 63 záznamů.   začátekpředchozí53 - 62další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.