|
Moderní přístupy k projektování elektrických zařízení se zaměřením na železniční stavby
Forejtník, Jan ; Pěcha, Jiří (oponent) ; Bátora, Branislav (vedoucí práce)
Téma ,,Moderní přístupy k projektování elektrických zařízení se zaměřením na železniční stavby“ reaguje na rozhodnutí vlády České republiky o zavedení metody BIM pro státní nadlimitní zakázky od 1. ledna 2022. Metodu BIM vláda vyhodnotila jako účinný nástroj k digitalizaci stavebnictví. Diplomová práce řeší způsob projektování silnoproudých zařízení, technologií a rozvodů na železnici podle této nové metody. Práce shrnuje informace o aktuálním způsobu projektování, používaných silnoproudých elektrických zařízeních na železnici, blízké i vzdálené budoucnosti provozu železnice, organizaci správy a údržby řešených zařízení. Rozebírá princip metody BIM a základní softwarové řešení podporujících projekční činnost podle této nové metody. Podrobně je popsán také software Promis.e vydávaný firmou Bentley, který podporuje projektování elektrických zařízení liniových staveb právě podle této metody. Metoda BIM je prostředkem k naplnění podstaty Stavebnictví 4.0. Využívá k tomu jednotných datových formátů, společného datového prostředí, pracováváním negrafických informací. V rámci druhé části diplomové práce byla zpracována výkresová dokumentace pro ukázkový projekt silnoproudých rozvodů železniční stanice. Nejdříve byla tvořena pomocí softwaru AutoCAD. Následně ukázkový projekt demonstruje základní principy metody BIM pomocí softwaru Promis.e. Dále je tento projekt vyhodnocován, jsou porovnávány oba způsoby projektování. Je navržen postup zavádění metody BIM na projektování elektrických zařízení v konkrétní projekční firmě a jsou diskutovány další možné kroky v práci se softwarem Promis.e. Je popsán způsob vytváření a doplňování knihoven prvků. V závěru diplomové práce je konstatováno, že pro úspěšné zvládnutí projekční práce podle metody BIM je nutné mít zkušenosti s projekční prací v daném oboru, znát principy metody BIM, zvolit vhodné softwarové řešení, průběžně a důkladně spravovat tyto nástroje a proškolit personál. Za těchto podmínek bude možné plně využít potenciál metody BIM.
|
|
Dokumentace skutečného provedení železniční stavby v souvislostech BIM
Vystavěl, Ondřej ; Raška, Jakub (oponent) ; Bureš, Jiří (vedoucí práce)
Práce se zabývá tvorbou geodetické části dokumentace skutečného provedení stavby (G-DSPS) Rekonstrukce zastávky Šumice a procesem jejího přepracování do prostředí Building Information Modelling (BIM). V první části práce je řešeno vyhotovení G-DSPS podle standardizovaných interních předpisů Správy železnic (SŽ). Ve druhé části práce je řešen převod G-DSPS do prostředí BIM. Podoba v BIM je v současné době pro liniové stavby ve stavu zrodu, proto bylo nutné analyzovat současný stav z dostupných informací, zejména z dokumentů a webinářů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a školení Správy železnic. Některé z analyzovaných možností tohoto převodu byly vyzkoušeny s využitím dat G-DSPS. Výsledkem práce je vypracovaná G-DSPS dle platných předpisů SŽ a její následné převedení do prostředí BIM. Nejdůležitějším zjištěním práce je, že tento převod možný je, ale v současnosti silně neefektivní se spoustou technických úskalí, které bude potřeba, do doby spuštění procesu zadávání veřejných zakázek v BIM, vyřešit.
|
|
Plán realizace BIM – BEP pro oblast městského inženýrství
Sudakova, Katsiaryna ; Gottvaldová, Jana (oponent) ; Remeš, Josef (vedoucí práce)
Hlavním tématem této diplomové práce je plán realizace BIM (BEP). Jedná se o základní dokument metodiky informačního modelování, který popisuje nejen proces realizace projektu a vývoje modelu, ale také slouží jako využitelná pomůcka, která pomáhá aplikovat BIM cíle a jejich využití, nastavit proces výměny grafických a negrafických dat. Teoretická část diplomové práce je založena na souboru norem ČSN EN ISO 19 650. Praktická část se zabývá analýzou významu BEP v kontextu BIM metodiky. ílem diplomové práce bylo prozkoumat existující šablony BEP a na jejich základě vytvořit vlastní návrh dokumentu, který by byl využitelný pro městského inženýra a popisoval všechny aktuální údaje a pracovní postupy pro úspěšnou realizaci projektu a další provoz a údržbu.
|
|
Dokumentace skutečného provedení železniční stavby v souvislostech BIM
Vystavěl, Ondřej ; Raška, Jakub (oponent) ; Bureš, Jiří (vedoucí práce)
Práce se zabývá tvorbou geodetické části dokumentace skutečného provedení stavby (G-DSPS) Rekonstrukce zastávky Šumice a procesem jejího přepracování do prostředí Building Information Modelling (BIM). V první části práce je řešeno vyhotovení G-DSPS podle standardizovaných interních předpisů Správy železnic (SŽ). Ve druhé části práce je řešen převod G-DSPS do prostředí BIM. Podoba v BIM je v současné době pro liniové stavby ve stavu zrodu, proto bylo nutné analyzovat současný stav z dostupných informací, zejména z dokumentů a webinářů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a školení Správy železnic. Některé z analyzovaných možností tohoto převodu byly vyzkoušeny s využitím dat G-DSPS. Výsledkem práce je vypracovaná G-DSPS dle platných předpisů SŽ a její následné převedení do prostředí BIM. Nejdůležitějším zjištěním práce je, že tento převod možný je, ale v současnosti silně neefektivní se spoustou technických úskalí, které bude potřeba, do doby spuštění procesu zadávání veřejných zakázek v BIM, vyřešit.
|
|
Moderní přístupy k projektování elektrických zařízení se zaměřením na železniční stavby
Forejtník, Jan ; Pěcha, Jiří (oponent) ; Bátora, Branislav (vedoucí práce)
Téma ,,Moderní přístupy k projektování elektrických zařízení se zaměřením na železniční stavby“ reaguje na rozhodnutí vlády České republiky o zavedení metody BIM pro státní nadlimitní zakázky od 1. ledna 2022. Metodu BIM vláda vyhodnotila jako účinný nástroj k digitalizaci stavebnictví. Diplomová práce řeší způsob projektování silnoproudých zařízení, technologií a rozvodů na železnici podle této nové metody. Práce shrnuje informace o aktuálním způsobu projektování, používaných silnoproudých elektrických zařízeních na železnici, blízké i vzdálené budoucnosti provozu železnice, organizaci správy a údržby řešených zařízení. Rozebírá princip metody BIM a základní softwarové řešení podporujících projekční činnost podle této nové metody. Podrobně je popsán také software Promis.e vydávaný firmou Bentley, který podporuje projektování elektrických zařízení liniových staveb právě podle této metody. Metoda BIM je prostředkem k naplnění podstaty Stavebnictví 4.0. Využívá k tomu jednotných datových formátů, společného datového prostředí, pracováváním negrafických informací. V rámci druhé části diplomové práce byla zpracována výkresová dokumentace pro ukázkový projekt silnoproudých rozvodů železniční stanice. Nejdříve byla tvořena pomocí softwaru AutoCAD. Následně ukázkový projekt demonstruje základní principy metody BIM pomocí softwaru Promis.e. Dále je tento projekt vyhodnocován, jsou porovnávány oba způsoby projektování. Je navržen postup zavádění metody BIM na projektování elektrických zařízení v konkrétní projekční firmě a jsou diskutovány další možné kroky v práci se softwarem Promis.e. Je popsán způsob vytváření a doplňování knihoven prvků. V závěru diplomové práce je konstatováno, že pro úspěšné zvládnutí projekční práce podle metody BIM je nutné mít zkušenosti s projekční prací v daném oboru, znát principy metody BIM, zvolit vhodné softwarové řešení, průběžně a důkladně spravovat tyto nástroje a proškolit personál. Za těchto podmínek bude možné plně využít potenciál metody BIM.
|