National Repository of Grey Literature 4 records found  Search took 0.01 seconds. 
The importance of ethnic identity awareness for personality development, the possibilities of support of positive self-image of romani children in childrens' home
Kolářová, Helena ; Červenka, Jan (advisor) ; Vančáková, Martina (referee)
Práce je zaměřena na velmi zranitelnou skupinu Romů - děti vyrůstající v dětských domovech. Inspirací pro mě byla pedagogická práce s romskými dětmi, kontakt s pedagogy romských dětí a se sociálními pracovníky, kteří se s romskými dětmi a rodinami setkávají, pokud jsou v nepříznivé sociální situaci. Problematika souvisí s nynější diskusí o tom, zda Romové v Čechách a na Slovensku "mají etnickou identitu", potažmo zda je smysluplné podporovat romské etnoemancipační hnutí. Zaměření práce na etnickou identitu z hlediska jednotlivce, jeho psychický a osobnostní vývoj a pohodu vnímám jako doplnění diskusí na toto téma. Ty obvykle nepopisují, jak ten či onen teoretický pohled ovlivní psychiku jednotlivých lidí, pokud se prosadí v praktické rovině prostřednictvím státní politiky. Rozhodujícím podnětem pro mě bylo setkání se sociálními pracovnicemi, které se událo na vzdělávacím kurzu. Jednalo se o pracovnice z oddělení sociálně právní ochrany dětí, na jejichž popud těchto jsou děti do domovů soudním rozhodnutím umísťovány, a o pracovnice přímo z dětských domovů. Kurz se netýkal primárně dětí romských. Při rozhovoru o úloze sociálních pracovníků z oddělení sociálně právní ochrany dětí při městském úřadě v situaci, kdy jsou již děti umístěny do dětského domova, sdělila jedna z pracovnic svůj zážitek: romské dítě se...
The importance of ethnic identity awareness for personality development, the possibilities of support of positive self-image of romani children in childrens' home
Kolářová, Helena ; Vančáková, Martina (referee) ; Červenka, Jan (advisor)
Práce je zaměřena na velmi zranitelnou skupinu Romů - děti vyrůstající v dětských domovech. Inspirací pro mě byla pedagogická práce s romskými dětmi, kontakt s pedagogy romských dětí a se sociálními pracovníky, kteří se s romskými dětmi a rodinami setkávají, pokud jsou v nepříznivé sociální situaci. Problematika souvisí s nynější diskusí o tom, zda Romové v Čechách a na Slovensku "mají etnickou identitu", potažmo zda je smysluplné podporovat romské etnoemancipační hnutí. Zaměření práce na etnickou identitu z hlediska jednotlivce, jeho psychický a osobnostní vývoj a pohodu vnímám jako doplnění diskusí na toto téma. Ty obvykle nepopisují, jak ten či onen teoretický pohled ovlivní psychiku jednotlivých lidí, pokud se prosadí v praktické rovině prostřednictvím státní politiky. Rozhodujícím podnětem pro mě bylo setkání se sociálními pracovnicemi, které se událo na vzdělávacím kurzu. Jednalo se o pracovnice z oddělení sociálně právní ochrany dětí, na jejichž popud těchto jsou děti do domovů soudním rozhodnutím umísťovány, a o pracovnice přímo z dětských domovů. Kurz se netýkal primárně dětí romských. Při rozhovoru o úloze sociálních pracovníků z oddělení sociálně právní ochrany dětí při městském úřadě v situaci, kdy jsou již děti umístěny do dětského domova, sdělila jedna z pracovnic svůj zážitek: romské dítě se...
Research between students of selected high schools inside and outside the emergency planning zone of the Dukovany nuclear power plant in field of population protection
KOLÁŘOVÁ, Helena
Spectrum of threat types and their combination is very extensive. The essence remained for chiliads unchanged, but during the development of mankind some patterns extinct or changed their shape, other reappear. Efficient managing of emergency situations requires beside this competent specialists, organizations, systems and legislative regulations and also ready and well-informed population. Principal part of knowledge and skills in the field of inhabitants protection and behavior in the emergency situation acquire the kids on the primary and secondary level of education. This object is included in the education on the primary and secondary schools according to Instruction of Ministry of Education, Youth and Sport about the integration of the subject of protection of man in a emergency situation into the education program, r. n. 13 586/03-22, and the related appendix to the educational documents "Protection of man in emergency situations", r. n. 13 586/03-22 of the 4. march 2003. Education proceeds to the extent of at least 6 lessons in every class, most often cross-sectional within the selected school subjects. Very important role in the education of inhabitants plays Fire Rescue Service of the Czech Republic. This master thesis focuses as one of its main goals on the inquiry of the knowledge and opinions of the selected age group of 15 to 20 years old related to the behavior in the emergency situation and to the knowledge of the integrated rescue system. Another goal was to find out, if the results of the inquiry are influenced by the fact, that the school and permanent home of the student is situated within or outside the emergency planning zone of the Dukovany nuclear power plant (EPZ Dukovany NPP). The theoretical part focuses mainly on the development of the education of children and youth in the field of protection of population after 1991 and on the contemporary system of education in the field of protection of man in emergency accident on professional and grammar schools. In the experimental part of the thesis two hypothesis were set. According to H1 should at least 75 % of the students correctly answer more than half of the questions. H2 was divided into two partial hypothesis, whereas it was supposed, that between the informedness of the students of grammar schools resident and studying within EPZ Dukovany NPP or outside EPZ Dukovany NPP and the students of the professional schools resident or studying in EPZ Dukovany NPP and outside EPZ Dukovany NPP these is no statistically significant difference. Presented data were acquired on the chosen schools within and outside the EPZ Dukovany NPP in the form of questionnaire survey. Questionnaire was set together from four questions of qualitative nature and 16 questions of quantitative nature. On the grounds of the measure data it was necessary to reject the hypothesis H1, since only 21,5 % of the students answered correctly more than a half of the answers. The average achievement in the questionnaire was 41,3 % of correct answers. In the testing of parametric hypothesis was by means of comparison of the selective statistical sets proved, that the informedness of the students of both types of secondary schools is on the same level and further that there is no significant statistical difference between the informedness of grammar school students living in and outside the EPZ Dukovany NPP. The hypothesis H2 was thereafter confirmed. The results imply, that the informedness of students in the field of the protection of population is insufficient. As a suitable solution of this problem appears the education of these topic within a separate subject focused on the protection of man.
Metrology assurance system of health radiology in Czech republic and possibility of future optimalisation
KOLÁŘOVÁ, Helena
Topic of the work is description of metrological system of Czech Republic with scope on the field of radiology in the health care and comparison of this system and metrological ensure of radiology in Czech Republic with some other chosen states. The states assigned for comparison were chosen so that they include both the countries that are geographically or historically close (Slovakia, Austria, Slovenia, Germany) and the countries that are geographically and socially rather distant to Czech Republic (USA, Bahrain, Jordan). The work describes the ways of legal regulation of meters, their ensuring and structures of relevant metrological systems. There is also evaluated the influence of regulation degree on the work of a radiology assistant. It turned out that despite of diversities in the structures of the national metrological systems the resultant regulation degree is analogous in most states not regard to the way of its ensuring. The only exception is Arabian countries that however already gradually develop metrological systems and regulation mechanisms following European models and consequently the regulation degree gradually increases there. It follows from the results that, although the small changes in metrological system of Czech Republic are possible above all in the area of the length of validity of verification of individual measuring instruments, the existing system is functional and completely fulfils the demands of health protection of patients and medical personnel and quality of health care and does not create any serious complications or obstructions for the work of a radiology assistant.

See also: similar author names
11 KOLÁŘOVÁ, Hana
4 KOLÁŘOVÁ, Helena
11 Kolářová, Hana
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.