National Repository of Grey Literature 25 records found  previous11 - 20next  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Climate of a school class
Jeřábková, Kristina ; Linková, Marie (advisor) ; Kalbáčová, Jaroslava (referee)
The theoretical part of the thesis deals predominantly with the climate of a school class, with the class being viewed as a social group. The focus is on the pupil as a member of both formal as well as informal groups and on his/her social behaviour.
Social climate of classroom
Rychetský, Miloslav ; Linková, Marie (advisor) ; Kalbáčová, Jaroslava (referee)
The theoretical part of my thesis focuses on the issue of social climate of a school class, on social position of the pupil within the class as well as on the interaction between the individual and the group. The research is based on the findings concerning pupils of a particular 5th grade of the elementary school and their perception of the current climate of their class and the structure of mutual relationships between the pupils. Moreover it is based on the position status of a particular individual in the class, his case study and activities aimed at reinforcement of positive tendencies in mutual relationships.
School Evaluation for the Lower Grades of Primary Schools
Zemanová, Zuzana ; Linková, Marie (advisor) ; Kalbáčová, Jaroslava (referee)
Annotation: The diploma work has theoretic research characteristics. It deals with school assessment in primary school. Key words: assessment - school assessment - pupil - motivation Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The Position of a Pupil in a School Classroom in Relation to His/Her School Success
Ozoemena, Miloslava ; Linková, Marie (advisor) ; Kalbáčová, Jaroslava (referee)
Základní škola pokládá základy vzdělání pro budoucí život. Děti se tu učí nejen matematiku, český jazyk, a další důležité předměty, ale také jak se chovat mezi lidmi. Základy sociálních dovedností a vědomostí, které dítě v budoucím životě potřebuje, jsou pokládány právě tady. Často je škola pro dítě prvním místem, kde se setká a poprvé jedná se svými vrstevníky a zkušenosti takto získané potom využívá celý život v zaměstnání, v rodině, mezi přáteli. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Project Education for the Lower Grades of Primary School
Ludvíková, Jana ; Kalbáčová, Jaroslava (advisor) ; Linková, Marie (referee)
This thesis presents the project method and its practical use at the first level of elementary school. The theoretical part descripts history of the project education, types of projects, advantages and project drawbacks. The practical part deals with 10 different projects introducing themes, objections, tools, description and detailed description of teacher's and students activities. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Integration of pupils with the special educational needs into the mainstream schools from the teacher's point of view
Prokop, Martin ; Linková, Marie (advisor) ; Kalbáčová, Jaroslava (referee)
The thesis focuses on the problems of integration of pupils with the special educational needs into the mainstream schools. It deals with the terminology connected with this topic and law adjustment of the integration in the Czech Republic. The thesis analyses the meaning, contribution and obstacles in the process of the integration at school, describes the conditions and competencies of the relevant factors. The aim of the research is to find out and compare opinions, pieces of experience and needs of integrating teachers in the sphere of the integration of pupils with the special educational needs into the mainstream schools. The thesis is determined to beginning teachers.
An Analysis of the Subject Humans and Their World in the Framework of an Educational Programme
Součková, Jana ; Kalbáčová, Jaroslava (advisor) ; Linková, Marie (referee)
V této diplomové práci se snažím odpovědět na otázku, jak vidím uplatnění zásad RVP ve své pedagogické praxi za současných podmínek a při použití stávajících učebních materiálů. Podávám zde v proto stručný přehled učebnic s akreditací MSMT, s nimiž se nyní ve školách pracuje a které byly pochopitelně napsány i vydány dříve, než byl vytvořen RVP. V přehledu uvádím učebnice vzdělávacích programů základní škola, obecná škola i národní škola. Obsah předmětů prvouka i vlastivěda se u jednotlivých koncepcí příliš neliší a všechny zhruba odpovídají i RVP. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The Social Atmosphere of the School Classroom
Rudolfová, Eva ; Linková, Marie (advisor) ; Kalbáčová, Jaroslava (referee)
This thesis deals with the social-psychological and pedagogical-psychological matters, that influence distinctively the pupil as well as the teacher. The personalities of the pupil and the teacher represent the most significant factors influencing the social climate of the class. Creating the positive social climate of the class assumes the personality development of both the pupils and the teachers. It is possible to analyse the climate of the class by the diagnostic methods and instruments and make positive changes based on the recognized facts. The thesis mentions some ways of testing the climate of the class and also the practical examples of the appropriate interventions. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Multi-cultural Education
Matějíčková, Petra ; Kalbáčová, Jaroslava (advisor) ; Linková, Marie (referee)
V české odborné literatuře byl až do roku 1990 pojem "multikulturní výchova" poměrně velmi geopoliticky neznámý. Dnes však jeho rovina proniká jak do vědecké sféry, tak do mediální komunikace a postupně i do edukační praxe škol. V západní Evropě, USA, Kanadě, Austrálii a jinde je pojem multikulturní výchova již dosti běžný, což je důsledkem skutečnosti, že problematika této výchovy je tam široce a intenzivně rozvíjena, zkoumána jak teoreticky, tak ve velkém množství empirických výzkumů. Multikulturní výchova se váže k rozsáhlé literatuře a trendům v pedagogice, sociologii, kulturní antropologii, sociolingvistice aj., na tato aktuální témata jsou pořádány speciální konference, je publikována řada sborníků a speciální časopisy. Intenzivní a stále sílící zájem o problematiku multikulturní výchovy jsou zřejmé: Lidstvo si uvědomuje již od nejstarších historických dob své etnické, rasové, jazykové či náboženské rozdíly, teprve před zhruba 30 lety se v různých vědeckých disciplínách objevila potřeba poznání směřující k uvědomělému systematickému vzdělávání o těchto rozdílech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The Use of the European Language Portfolio for the Development of Evaluation and Self-Evaluation Skills for Pupils at Primary Schools
Havlíčková, Radka ; Kalbáčová, Jaroslava (referee) ; Linková, Marie (advisor)
This diploma paper resolves the question of pupils" evaluation and selfevaluation. It is focused on the use of the European Language Portfolio as a tool to develop evaluation skills with pupils. The theoretical part consists of definitions connected with these questions. The practical part provides a guide how to introduce and behave with the ELP. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

National Repository of Grey Literature : 25 records found   previous11 - 20next  jump to record:
See also: similar author names
1 KALBÁČOVÁ, Jana
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.