|
The work of Matěj Rejsek - the Powder Tower
Císlerová, Michaela ; Homolka, Jaromír (advisor) ; Benešovská, Klára (referee)
Před několika lety jsem v rámci semináře ikonografie psala práci o fenoménu signatury a signování uměleckých děl. Je všeobecně známé, že v období středověku byla umělecká díla signována velice vzácně, a to nejen u nás, ale i v celé Evropě. Při hledání konkrétnějšího tématu mé práce jsem se setkala s osobností Matěje Rejska, který v tomto ohledu představuje jednu ze vzácných výjimek. Tento proslulý stavitel a kamenický mistr pozdního středověku, žijící a tvořící v Čechách ve druhé polovině 15. století a počátkem století následujícího, svá kamenická i architektonická díla často opatřoval nepřehlédnutelnými signaturami a nápisy. Už tato skutečnost naznačuje, že před námi stojí osobnost navýsost pozoruhodná a výjimečná, která dodnes nutně vzbuzuje zvědavost i zájem. O to více zaráží, že tomuto přednímu pozdně gotickému mistrovi, řadícímu se hned vedle takových jmen, jako jsou dvorní stavitel Vladislava Jagellonského Benedikt Ried nebo Hanuš Spiess, nebyla dosud věnována žádná uspokojivá monografická studie. Přestože o Rejskovi bylo napsáno mnoho a nejedna stavba či kamenická práce mu je připisovaná, jeho dílo není souhrnně zpracováno a vymezeno. Takovéto výzvy lze stěží neuposlechnout. S vědomím toho, o jak odvážný úkol se jedná, jsem si dílo Matěje Rejska zvolila jako téma mé diplomové práce. Se stále...
|
|
The St. Barbora cathedral in Kutná Hora. Architectural work of master Hanuš and Matěj Rejsek
Pospíšil, Aleš ; Benešovská, Klára (advisor) ; Macek, Petr (referee)
V roce 2005 byla na Ústavu pro dějiny umění FFUK v Praze vypracována magisterská diplomová práce pod vedením prof. PhDr. Jaromíra Homolky CSc. na téma "Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře, dílo Matěje Rejska jako architekta ". Obhájena byla tato práce v témže roce. Největší důraz v ní byl kladen na rozlišení, které části stavby lze připsat Matěji Rejskovi a které po dvojím restaurování chrámu lze považovat za autentické. Na základě tohoto rozboru a detailního popisu bylo možné konstatovat, že Matěj Rejsek vytvořil chórem sv. Barbory pozoruhodné architektonické dílo se svébytnými prvky. V předkládané rigorózní práci je obsah předchozí studie rozšířen o osobnost a dílo mistra Hanuše, prvního stavitele chrámu v pozdně gotickém období a o prohloubené poznání samotného Rejskova díla. Díky lešení po stavenému až po klenbu chóru bylo možné poznat chrám také v interiéru. Na základě detailního studia všech částí architektury, běžně nepřístupných polí triforia a klenby bylo možné načrtnout jednotlivé podíly obou mistrů na stavbě. Do jisté míry se podařilo to, o čem se skepsí v roce 1946 psal Bohuslav Kraus 1 : "Snad nové výzkumy zdiva a způsobu stavby, možné při restauracích, přesněji osvětlí, kde končí Hanuš a co je dílem Rejskovým. Dosavadní bádání neuspokojuje ".
|
| |
| |
|
Three fragments of an unknown figural tombstone
Benešovská, Klára
The article is concerned on three fragments of a sculpture, located in Lapidarium of Prague Castle (Inv.N. 4060-4062) and provided originally from a tomb of Premyslid duke Boleslav II. This tomb was placed in the center of the necropolis in St George basilica at Prague Castle, and commanded probably by Kunhuta Premyslovna (abbess 1303-1321) and her niece, queen Elisabeth (+1330).
|
| |
| |
| |
| |
| |