National Repository of Grey Literature 22 records found  previous11 - 20next  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
South Bohemian sacral architecture of the late Gothic 1450 - 1550 in the Rosenberg domain
Lavička, Roman ; Kuthan, Jiří (advisor) ; Jarošová, Helena (referee) ; Benešovská, Klára (referee)
South Bohemian sacral architecture of the late Gothic1450 - 1550 in the Rosenberg domain Mgr. Roman Lavička A group of late-Gothic churches, which keeps attracting our attention, was built in the Rosenberg domain during the reign of the Jagiellon dynasty. Limited archival material, results of dendrochronologic analyses and preserved buildings suggest that it was mainly building maintenance that was in progress in the Rosenberg domain in the second half of the 15th century. In the early 1480s the building of the new pilgrimage church in Kájov (1471/1474- 1485) was coming to its end. And it was only then that big town parish churches in Trhové Sviny, Dolní Dvořiště, Hořice na Šumavě, Chvalšiny and Nové Hrady started being rebuild or constructed anew almost simultaneously. Around 1485 almost twenty religious buildings were being built in the Rosenberg domain. They reflect the increasing economic prosperity and self-confidence of the town and village municipalities, corporations as well as individuals manifesting their wealth, success and strength. From a formal and ideological point of view it is possible to trace down a group of related buildings directly in this initial phase. They were probably designed by a single architect who is referred to as Master of Hořice presbytery. However, around 1495 we can...
The work of Matěj Rejsek - the Powder Tower
Císlerová, Michaela ; Homolka, Jaromír (advisor) ; Benešovská, Klára (referee)
Před několika lety jsem v rámci semináře ikonografie psala práci o fenoménu signatury a signování uměleckých děl. Je všeobecně známé, že v období středověku byla umělecká díla signována velice vzácně, a to nejen u nás, ale i v celé Evropě. Při hledání konkrétnějšího tématu mé práce jsem se setkala s osobností Matěje Rejska, který v tomto ohledu představuje jednu ze vzácných výjimek. Tento proslulý stavitel a kamenický mistr pozdního středověku, žijící a tvořící v Čechách ve druhé polovině 15. století a počátkem století následujícího, svá kamenická i architektonická díla často opatřoval nepřehlédnutelnými signaturami a nápisy. Už tato skutečnost naznačuje, že před námi stojí osobnost navýsost pozoruhodná a výjimečná, která dodnes nutně vzbuzuje zvědavost i zájem. O to více zaráží, že tomuto přednímu pozdně gotickému mistrovi, řadícímu se hned vedle takových jmen, jako jsou dvorní stavitel Vladislava Jagellonského Benedikt Ried nebo Hanuš Spiess, nebyla dosud věnována žádná uspokojivá monografická studie. Přestože o Rejskovi bylo napsáno mnoho a nejedna stavba či kamenická práce mu je připisovaná, jeho dílo není souhrnně zpracováno a vymezeno. Takovéto výzvy lze stěží neuposlechnout. S vědomím toho, o jak odvážný úkol se jedná, jsem si dílo Matěje Rejska zvolila jako téma mé diplomové práce. Se stále...
The St. Barbora cathedral in Kutná Hora. Architectural work of master Hanuš and Matěj Rejsek
Pospíšil, Aleš ; Benešovská, Klára (advisor) ; Macek, Petr (referee)
V roce 2005 byla na Ústavu pro dějiny umění FFUK v Praze vypracována magisterská diplomová práce pod vedením prof. PhDr. Jaromíra Homolky CSc. na téma "Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře, dílo Matěje Rejska jako architekta ". Obhájena byla tato práce v témže roce. Největší důraz v ní byl kladen na rozlišení, které části stavby lze připsat Matěji Rejskovi a které po dvojím restaurování chrámu lze považovat za autentické. Na základě tohoto rozboru a detailního popisu bylo možné konstatovat, že Matěj Rejsek vytvořil chórem sv. Barbory pozoruhodné architektonické dílo se svébytnými prvky. V předkládané rigorózní práci je obsah předchozí studie rozšířen o osobnost a dílo mistra Hanuše, prvního stavitele chrámu v pozdně gotickém období a o prohloubené poznání samotného Rejskova díla. Díky lešení po stavenému až po klenbu chóru bylo možné poznat chrám také v interiéru. Na základě detailního studia všech částí architektury, běžně nepřístupných polí triforia a klenby bylo možné načrtnout jednotlivé podíly obou mistrů na stavbě. Do jisté míry se podařilo to, o čem se skepsí v roce 1946 psal Bohuslav Kraus 1 : "Snad nové výzkumy zdiva a způsobu stavby, možné při restauracích, přesněji osvětlí, kde končí Hanuš a co je dílem Rejskovým. Dosavadní bádání neuspokojuje ".
Ideal and Reality. Changies in the history and research about the royal mausoleum in the St Vitus’s cathedral in Prague during the Luxemburg era
Benešovská, Klára
The article is concentreted to the royal mausoleum with the tomb of the emperor Charles IV in the St Vitus’s Cathedral in the pre-hussite era : his place and function in the liturgy of the Prague cathedral.
Three fragments of an unknown figural tombstone
Benešovská, Klára
The article is concerned on three fragments of a sculpture, located in Lapidarium of Prague Castle (Inv.N. 4060-4062) and provided originally from a tomb of Premyslid duke Boleslav II. This tomb was placed in the center of the necropolis in St George basilica at Prague Castle, and commanded probably by Kunhuta Premyslovna (abbess 1303-1321) and her niece, queen Elisabeth (+1330).
The stylistic context of a late Gothic reconstruction of the Sázava monastery (1315 - 1420)
Benešovská, Klára
Returns to the history of the monastery’s architecture in the 14th century and revises the current dating and above all relations to the so-called Dražice works in Roudnice.
The Manner of Encounter between the Baroque and the Gothic
Benešovská, Klára
An assessment of P.I. Bayer and G. Santini's baroque completion of the gothic church of the Cistercian monastery in Sedlec. The background and patterns for Heidenreich's church.

National Repository of Grey Literature : 22 records found   previous11 - 20next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.