National Repository of Grey Literature 430 records found  beginprevious395 - 404nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Influence of body position on fine motoric movements
Vránková, Marcela ; Šumníková, Pavlína (referee) ; Hájková, Vanda (advisor)
Problem definition: This dissertation is examining the influence of sitting positions on the quality of graphomotoric activity of mentally and physically handicapped people and intact people (1st and 2nd class elementary school children) and further it touches the suitability of corrected sitting position for preventing problems with graphomotoric ability. Substantiation: People with combined handicaps and children at the beginning of school-age often have problems with graphomotorics. One of basic requirements for graphomotoric activities is corrected sitting position that these people need to be helped to achieve during these activities. Dissertation objectives: Purpose of this dissertation is to find out whether there exists any influence of correct setting of body segments on graphomotoricand sensomotoric abilities. Another object of this dissertation is to point out the suitability of using corrected sitting position during motoric activities mainly for handicapped people. Methodology: This dissertation is a combination of a analytical and experimental study. Testing was done with three groups of 20 people each in two sitting positions - corrected sitting using a specially adjusted education chair and sitting without any corrections. For the purpose of comparison of fine motorics drawing graphomotoric...
Reading problems of the hearing impaired people
Žbánková, Markéta ; Šumníková, Pavlína (referee) ; Hádková, Kateřina (advisor)
"Mnozí rodiče neslyšících dětí v předškolním věku vkládají velké naděje ve výuku čtení. Domnívají se, že jen co se jejich dítě naučí číst, bude po starostech. Bohužel tomu tak není" (Červenková, 1999, s. 7). Tito rodiče se setkávají s jedním z největších problémů, na který narazí naprostá většina všech odborníků pracujících a zejména učících neslyšící děti, kterou je skutečnost, že tyto děti se nemohou učit číst jako děti slyšící, jelikož proces čtení u nich probíhá odlišně. I přesto, že neslyšící děti začínají se čtením dříve než ostatní, přečíst delší slovo nebo jednoduchou větu jim trvá mnohem déle. Přečíst a porozumět delšímu souvětí se může pro neslyšícího stát nedosažitelným cílem. Při výuce čtení často není zohledněn fakt, že čeština je pro neslyšící druhým cizím jazykem a jejich obtíže, i při snaze naučit se číst, ještě narůstají. Protože písmo a psaný text je důležitým pojítkem mezi jedincem a okolním světem, je nutnost naučit neslyšící děti číst velice důležitá nejen pro značné zmírnění komunikačních bariér, které neslyšící v každodenním životě musí překonávat, ale též i pro zvýšení jejich sebevědomí a usnadnění jejich seberealizace v dnešním světě. Ve své závěrečné práci se pokouším zabývat všemi aspekty odlišností ve čtení dětí neslyšících oproti slyšícím, rozebrat nejčastější problémy, které se...

National Repository of Grey Literature : 430 records found   beginprevious395 - 404nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.