Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Názory rodičovské a pedagogické veřejnosti na odklad školní docházky
Holá, Michaela ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Valentová, Hana (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku odkladů školní docházky. Teoretická část se zabývá problematikou školní zralosti a připravenosti a analyzuje období přechodu dítěte z mateřské školy na základní školu a relativně vysoké procento odkladu školní docházky. Praktická část byla realizována formou dotazníkového šetření u tří skupin respondentů - rodičů, učitelek mateřských škola a učitelek základních škol. Cílem této části práce bylo posoudit stanoviska rodičovské veřejnosti k odkladu školní docházky a na případnou přípravu dětí na budoucí vstup do povinného vzdělávání. U pedagogické veřejnosti bylo ústředním motivem srovnání postojů učitelek mateřských a základních škol na totožné téma spojené s porovnáním nejčastějších důvodů uváděných v souvislosti s odkladem školní docházky. Tato část byla doplněna o dětskou kazuistiku dvou dětí předškolního věku, pro které bylo téma udělení odkladu školní docházky velmi aktuální. Provedený výzkum ukázal, že všechny skupiny respondentů s odkladem povinné školní docházky souhlasí, ovšem pouze za předpokladu, je-li tento odklad oprávněný. V opačném případě nebyly jejich postoje tak jednoznačné. Mezi nejčastější příčiny, proč je dítěti udělen odklad školní docházky, patří sociální a psychické oblasti. Především se jedná o soustředěnost, výslovnost a slovní...
Práce s dětmi s odkladem školní docházky v současné praxi předškolního vzdělávání
Žáková, Petra ; Loudová Stralczynská, Barbora (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent)
V mé bakalářské práci se zabývám problematikou týkající se odkladů povinné školní docházky. Téma jsem zkoumala v souladu s novými podmínkami - zavedením povinného předškolního vzdělávání pro pětileté děti. Práce je rozdělena na dvě hlavní části - teoretickou a praktickou. Teoretická část slouží jako úvod do tématu. Je zde přiblížen vývoj pohledu na pojmy školní zralost, připravenost a způsobilost a legislativní ukotvení odkladu zahájení školní docházky. Nastíněn je vývoj odkladů školní docházky zhruba od poloviny 20. století do současnosti a stručné srovnání České republiky s jinými evropskými zeměmi v otázce školní docházky. Vzhledem k tomu, že je míra odkladů povinné školní docházky v České republice poměrně vysoká, vybrány byly takové země, kde je podíl odkladů nižší. Cílem praktické části je zjistit, jak probíhá podpora a práce s dětmi s odkladem školní docházky ve vybraných mateřských školách na Vysočině a v Praze. Jako výzkumná metoda byl zvolen polostrukturovaný dotazník s učitelkami a ředitelkami mateřských škol a dále polostrukturovaný rozhovor s vybranými učitelkami/ředitelkami. Z realizovaného výzkumu vzešlo, že většina mateřských škol s dětmi s odkladem školní docházky pracuje, což je zjištění velice pozitivní. Bakalářská práce představuje metody, které jsou v mateřské škole nejčastěji...
Názory rodičovské a pedagogické veřejnosti na odklad školní docházky
Holá, Michaela ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Valentová, Hana (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku odkladů školní docházky. Teoretická část se zabývá problematikou školní zralosti a připravenosti a analyzuje období přechodu dítěte z mateřské školy na základní školu a relativně vysoké procento odkladu školní docházky. Praktická část byla realizována formou dotazníkového šetření u tří skupin respondentů - rodičů, učitelek mateřských škola a učitelek základních škol. Cílem této části práce bylo posoudit stanoviska rodičovské veřejnosti k odkladu školní docházky a na případnou přípravu dětí na budoucí vstup do povinného vzdělávání. U pedagogické veřejnosti bylo ústředním motivem srovnání postojů učitelek mateřských a základních škol na totožné téma spojené s porovnáním nejčastějších důvodů uváděných v souvislosti s odkladem školní docházky. Tato část byla doplněna o dětskou kazuistiku dvou dětí předškolního věku, pro které bylo téma udělení odkladu školní docházky velmi aktuální. Provedený výzkum ukázal, že všechny skupiny respondentů s odkladem povinné školní docházky souhlasí, ovšem pouze za předpokladu, je-li tento odklad oprávněný. V opačném případě nebyly jejich postoje tak jednoznačné. Mezi nejčastější příčiny, proč je dítěti udělen odklad školní docházky, patří sociální a psychické oblasti. Především se jedná o soustředěnost, výslovnost a slovní...
Diagnostika školní zralosti
Vondráčková, Jana ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá diagnostikováním školní zralosti při zápisech k povinné školní docházce. V práci jsou vymezeny pojmy školní zralost, školní připravenost, zápis k povinné školní docházce, odklad školní docházky a přijetí dítěte před šestým rokem věku. Další část práce se zabývá průběhem zápisů k povinné školní docházce na základních školách na Českobudějovicku. Zde byly stanoveny 3 cíle, kterými bylo zjistit, jak učitelé vybraných základních škol na Českobudějovicku diagnostikují školní zralost při zápisech k povinné školní docházce, zjistit, zda mají učitelé základních škol na Českobudějovicku zkušenosti s odklady školní docházky a s přijímáním dětí před dovršení šestého roku věku a zjistit, jestli základní školy spolupracují se školami mateřskými při zápisech k povinné školní docházce. K dosažení cílů byl použit kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Pomocí rozhovorů s vybranými učiteli s devíti základních škol byly tyto cíle splněny. Základní školy používají různé metody k diagnostikování školní zralosti, ale ve většině případů diagnostikují dítě v literaturou doporučených oblastech. Při zápisech k povinné školní docházce spolupracují se školami mateřskými. Zkušenosti učitelů s dodatečným odkladem a přijetím dítěte před šestým rokem...
Analýza příčin odkladů školní docházky v rámci regionálního šetření
Portychová Richterjörková, Alena ; Valentová, Lidmila (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Diplomová práce ,,Analýza příčin odkladů školní docházky v rámci regionálního šetření" se v teoretické rovině zabývám pojmem školní zralosti, školní připravenosti a důvody vedoucími k odkladu školní docházky. Nejhlavnějším tématem diplomové práce je zjištění důvodů odkladů školní docházky v regionu Náchod. Uvádí příklady testovacích metod a nápravné metody používané na pracovišti pedagogicko-psychologické poradny v Náchodě a mateřské škole v Hronově. V empirické části diplomové části je vytyčen cíl a hypotézy, vedoucí k zpracování poznatků, získaných pomocí dotazníků a rozhovorů. Výsledná analýza je zpracovaná v závěru práce.
Školní zralost a diagnostika
VILDOVÁ, Lenka
Práce pojednává o problematice školní zralosti a jejích znacích. V teoretické části je zpracována otázka vhodnosti odkladu školní docházky a příprava dítěte na školní docházku. Prostor je věnován rovněž vývojovému období předškolních dětí a v neposlední řadě jsou zde zmíněny diagnostické metody posuzování školní zralosti, různé v praxi používané testy a jejich hodnocení. V praktické části je proveden výzkum na základě pozorování a zpracování vlastního screeningu a výsledného zhodnocení.
PREVENCE SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE
ZÁDILSKÁ, Jana
Práce je zaměřena na prevenci specifických poruch učení, která by měla začít již v předškolním věku dítěte. Potíže dítěte se specifickou poruchou učení se neomezují pouze na školní vyučování, ale promítají se do celého sociálního systému, v němž dítě žije. Ke zmírnění těchto obtíží mohou pomoci různé stimulační programy, které mají u předškolních dětí i preventivní efekt. Hlavním cílem práce je zmapovat situaci venkovské mateřské školy v souvislosti s přípravou předškoláků na plnění povinné školní docházky. Výzkumný vzorek tedy tvořily děti předškolního věku. Pro výzkumnou část jsem zvolila metodu kvalitativního výzkumu. Stav úrovně připravenosti předškolních dětí na jejich úspěšné zaškolení jsem zjišťovala pomocí metody přímé práce s dětmi formou cíleně volené hry na vzorku 27 dětí. Jako techniku výzkumu jsem použila dotazník, který byl určen rodičům dětí, dále přímé pozorování práce s dětmi a obsahovou analýzu dat adekvátních dokumentů. Vyhodnocením získaných údajů jsem byla schopna posoudit, do jaké míry spolupracují odborníci z mateřské školy s rodiči při přípravě dětí na jejich bezproblémové zařazení do školy, u kolika dětí se dá předpokládat případný rozvoj poruchy, která by jim ztěžovala povinnou školní docházku a do jaké míry souvisí vzdělanost rodičů s přípravou dítěte na školu. Výzkumem jsem tedy zjistila, že na venkovské mateřské škole je spolupráce s rodiči a pedagogy z mateřské školy na celkem dobré úrovni. Přesto informovanost rodičů o možnostech jak správně připravit dítě na vstup do školy není v některých případech dostačující. U 10 dětí lze předpokládat vývojové deficity, ze kterých se mohou po nástupu do školy formovat specifické poruchy učení. Specifické poruchy učení však může v různé míře a kvalitě ovlivňovat také prostředí, v němž dítě vyrůstá. Svou prací bych chtěla přispět k navržení řešení, které by umožnilo, systematičtěji pracovat s rodiči dětí předškolního věku.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.