| |
| |
|
Intertextualita politické celebrity na příkladu Volodymyra Zelenského a jeho role v seriálu Sluha národa
Bessarab, Mariia ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Kárníková, Lydie (oponent)
Táto bakalářská práce se zabývá zkoumáním propojení obrazu prezidenta v ukrajinském seriálu Sluha národa a reálného kandidáta na prezidentskou funkci Volodymyra Zelenského, a to proto, že právě on roli prezidenta ve zmíněném pořadu zahrál. Cílem je zjistit, zda filmová postava Vasyla Goloborodka měla potenciál přispívat do předvolební kampaně Zelenského, v jaké míře se zkoumané postavy shodují a liší. Teoretická část práce popisuje fenomén televizního seriálu, samotný seriál Sluha národa, konkrétně děj, obsazení, divácký ohlas a kritiku seriálu ve vztahu ke kandidování Zelenského ve volbách, a také přibližuje problematiku propojení celebrit a politiky, vysvětluje pojem politická celebrita a jeho odborné kategorizace. Praktická část se věnuje zkoumání postavy Vasyla Goloborodka ve vybraných dílech seriálu a Volodymyra Zelenského ve videoobsahu jeho předvolební kampaně pomocí kvalitativní obsahové analýzy. Výsledky následné komparace ukazují, že se zkoumané postavy do značné míry shodují, nicméně nejsou úplně stejné. Přesto vzhledem k množství podobností lze vyvodit, že seriálový prezident mohl přispívat k obrazu kandidáta Zelenského.
|
|
Mediální konstrukce společensky závažného fenoménu zneužívání dětí a souvisejících témat v kontextu dokumentu V síti
Košelková, Zuzana ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Štoll, Martin (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje mediální konstrukci společensky závažného fenoménu zneužívání dětí na internetu v kontextu dokumentu V síti. Cílem práce je tedy zjistit, jak média tuto problematiku reflektují, a které její aspekty jsou akcentovány. V teoretické části práce jsou shrnuty závažné společenské problémy související s fenoménem zneužívání dětí na internetu. Dále je téma zasazeno do kontextu nových médií a jsou zde definovány pojmy jako je mediální diskurz nebo agenda setting. Kromě popisu platné legislativy týkající se dané problematiky obsahuje teoretická část práce také shrnutí dosavadních studií a již realizovaných výzkumných šetření souvisejících s fenoménem zneužívání dětí. Stručně je představen také dokument V síti. V praktické a analytické části práce byl věnován prostor samotné realizaci výzkumného šetření a následnému vyhodnocení a interpretaci zjištěných dat. Výzkum probíhal kvalitativní metodou, a to konkrétně prostřednictvím obsahové analýzy a polostrukturovaných rozhovorů. Při analýze článků byly využity postupy zakotvené teorie (Strauss & Corbinová, 1999). Pomocí paradigmatického modelu byly v článcích identifikovány tyto ústřední kategorie, které v médiích dominovaly: média upozorňující na mystifikaci a tabuizaci v souvislosti s touto problematikou, stereotypizace predátorů...
|
| |
| |
|
Online harassment among male and female journalists in Nepal and its impact on their work
Manandhar, Akriti ; Němcová Tejkalová, Alice (vedoucí práce) ; Lábová, Sandra (oponent)
Online obtěžování novinářů je celosvětově rostoucím problémem, neboť stále více novinářů hlásí syndrom vyhoření, únavu a touhu skončit s žurnalistikou. Tento výzkum byl založen na hloubkových rozhovorech s pěti nepálskými novináři a pěti nepálskými novinářkami. Jeho cílem bylo zjistit, jakým formám online obtěžování novináři v Nepálu čelí, jaké má na ně dopady a jaké strategie používají, aby se s ním vypořádali. Výzkumným záměrem bylo prozkoumat rozdíly ve zkušenostech s obtěžováním u novinářů a novinářek. Výsledky ukázaly, že běžnými formami obtěžování, kterým novináři čelí, jsou kyberstalking, sexuální obtěžování, genderové obtěžování, manipulace a zastrašování. Z tohoto důvodu novináři snížili používání sociálních médií a autocenzurovali se na nich. Vedlo to k obavám z fyzické újmy, odsuzování a diskreditace. Většina zpovídaných novinářů to ignorovala s tím, že to považuje za součást své práce. Stěžování si na obtěžování nepřineslo žádné pozitivní výsledky. Ženy ze vzorku čelily poměrně většímu sexuálnímu a genderovému obtěžování, přičemž obtěžování bylo osobnější a mělo vyšší intenzitu. To mělo na některé respondentky nepříznivý dopad a vedlo je to k tomu, že opustily sociální média a profesi vůbec, což dále prohlubuje rozdíly mezi muži a ženami v tomto odvětví, v němž dominují muži. Mladší a...
|
|
Syndikát novinářů ČR a jeho role v českém mediálním prostředí
Andree, Sabina ; Osvaldová, Barbora (vedoucí práce) ; Jirků, Jan (oponent)
Magisterská diplomová práce má za cíl komplexně představit profesní organizaci Syndikát novinářů České republiky (SN ČR) a popsat její roli v českém mediálním prostředí. Syndikát novinářů je dobrovolné profesní sdružení, které se podílí na uplatňování novinářské etiky. Aktivně přispívá k ochraně svobody slova, vyjadřování a šíření informací a skrze svou činnost spoluutváří etické zásady a normy v tuzemské žurnalistice. Stěžejní roli má především komise pro etiku a Etický kodex novináře, kterými se tato práce, mimo jiné, blíže zabývá. Teoretická část diplomové práce nejprve vymezuje rámec tématu, kterým je etika a samoregulace v žurnalistice. Na základě odborné literatury definuji termíny a principy novinářské etiky. Následuje ústřední část práce, která popisuje historii, současnou podobu a principy fungování Syndikátu novinářů ČR. Záměrem je vymezit funkci a roli SN ČR v českém mediálním prostředí, a to především v oblasti uplatňování novinářské etiky. V praktické části následuje analýza činnosti SN ČR v letech 2015 až 2020, která na konkrétních kauzách charakterizuje aktivitu syndikátu a její různé formy. Součástí diplomové práce je rovněž kvalitativní analýza časopisu Mediažurnál. Syndikátem vydávaný čtvrtletník pro členskou základnu nabízí důležitý vhled do působení stavovské organizace novinářů.
|
|
Analýza product placementu ve filmu - James Bond
Bartalová, Jana ; Kruml, Milan (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Cílem této diplomové práce s názvem "Analýza product placementu ve filmu: James Bond" je především kvantitativní a kvalitativní obsahovou analýzou pěti filmů, konkrétně těch, kterých je součástí jako agent 007 Daniel Craig. Vzhledem k jeho oznámení o konci, v této nejdelší a nejúspěšnější filmové sérii v historii, jsem se rozhodla provést souhrnnou analýzu product placementu, jelikož ten je pro tento film velmi zásadním a jedním z nejvýraznějších, pokud se řekne product placement ve filmové tvorbě. Jedná se tedy konkrétně o analýzu filmů Casino Royale, Quantum of Solace, Skyfall, Spectre a Není čas zemřít. První část je věnována product placementu jako takovému, jeho definici, historii, typům, výhodám a nevýhodám či regulaci. Druhá část obsahuje informace o zrození Jamese Bonda, o jeho autorovi Ianu Flemingovi, předchůdcích ve filmové sérii a stylu agenta 007. Třetí část je věnována jednotlivým filmům, obsahuje jména tvůrců a obsazení, obsah filmu, zajímavosti a značky, které se ve filmu objevují. Čtvrtá část je kvantitativní analýzou, která se věnuje zobrazování product placementu v ději filmu, obsahuje informace o tom, která značka či odvětví se objevuje nejčastěji či jaká je celková minutáž, kdy byl k vidění product placement na obrazovce. Pátá část je kvalitativní analýzou, která byla provedena...
|
|
Hnutí za občanská práva v Severním Irsku a jeho zobrazení v místním dobovém tisku
Brčáková, Anna ; Váška, Jan (vedoucí práce) ; Šlosarčík, Ivo (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá mediálním obrazem severoirského hnutí za občanská práva v místním dobovém tisku. Skrze metodu kvalitativní obsahové analýzy a s využitím konceptu rámování jsou v práci zkoumány články reagující na pět vybraných klíčových událostí hnutí v průběhu let 1968 až 1969. Konkrétně jsou jimi Caledonský protest, první pochod za občanská práva, pochod za práva v Derry/Londonderry, ohlášení reformního pětibodového plánu a pochod Lidové demokracie. Práce si klade za cíl odhalit rozdíly v mediálním pokrytí daných událostí v periodikách odlišného socio-politického zaměření. Tomu odpovídá výběr tří nejčtenějších severoirských deníků s odlišnou redakční ideologií - tradičně unionistický The News Letter (Belfast Newsletter), nacionalistické The Irish News a liberálně unionistický The Belfast Telegraph. V analýze je zohledňován počet, délka a umístění článků, které napovídá důležitost událostí pro periodika. Hlavní pozornost je však věnována stanovisku novin ke hnutí, a proto je využíván systém kategorií znázorňujících sympatie či antipatie k událostem. Dále jsou v práci definovány rámce používané periodiky k zobrazení událostí. Záměrem práce je tak poukázat na to, jak je skrze užití odlišných rámců a narativů formováno odlišné vnímání reality hnutí.
|