|
Aplikace kooperativní teorie her pro Cournotovy oligopoly
Eryganov, Ivan ; Mazal,, Jan (oponent) ; Hrdina, Jaroslav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá aplikací kooperativní teorie her pro řešení problematiky Cournotovych oligopolů. Zpracované poznatky z oblastí teorie oligopolů a teorie her se používají k sestavení modelu popisujícího chovaní firem na trhu splňujícím předpoklady Cournotova oligopolu. K definici kooperativní hry se používá koncept -charakteristické funkce, který oproti klasickým způsobům zohledňuje to, že firmy, které nejsou v koalici, následují vlastní zisky, nikoliv potlačení pozic koalice. Podrobně se zkoumají vlastnosti výsledných kooperativních her, hlavní pozornost je soustředěna na monotonii a konvexnosti. O těchto vlastnostech je odvozeno několik vět a jsou uvedené jejich ekonomické interpretace. Také se řeší otázka vypočtu hodnot -charakteristické funkce pomocí algoritmu best-reply dynamics, navíc je zdůvodněna jeho konvergence pro daný typ her. Vybudovány model se aplikuje na data z trhu ropy, který se dále charakterizuje pomocí výsledků kooperativní hry.
|
|
Analýza jádra kooperativních her
Kašpar, Martin ; Kopa, Miloš (vedoucí práce) ; Adam, Lukáš (oponent)
V předložené práci se zabýváme teorií kooperativních her a jejich řešení. Předpokládáme, že v kooperativní hře se mohou hráči spojit a spolupracovat, hledáme tedy řešení v podobě možností rozdělení celkového zisku mezi jednot- livé hráče. Řešení existuje několik, my se ale zaměříme na jádro hry, jeho popis, teoretické vlastnosti a metody pro ověření jeho neprázdnosti. Zvláštní pozornost věnujeme těžišti jádra, které je jedním ze známých jednoznačných řešení koo- perativních her a spočívá ve výběru jednoho rozdělení zisku mezi hráče z jádra hry. Dále zkonstruujeme matematický model oligopolu spolu s metodou výpočtu charakteristické funkce na základě reálných dat. Nakonec model aplikujeme na oligopolní trh s ropou. 1
|
|
Teorie koalic pro Cournotův model oligopolu
Eryganov, Ivan ; Osička, Ondřej (oponent) ; Hrdina, Jaroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je věnovaná základním teoretickým aspektům teorie her, chování firem v podmínkách oligopolu a budování teorie, která by popisovala chování firem v kooperativních oligopolních hrách pro Cournotův oligopol. V dané práci jsou vysvětlovány důležité pojmy, jejichž vlastnosti jsou demonstrované na příkladech. Dále je práce soustředěna na kooperativní oligopolní hry, popisování jejich vlastností a definování -charakteristické funkce. Postup počítání a popis některých vlastností kooperativních oligopolních her jsou demonstrované na dvou příkladech.
|
|
Význam a působení antimonopolního úřadu v ČR
Schutová, Markéta ; Svoboda, Roman (vedoucí práce) ; Michal, Michal (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku ochrany hospodářské soutěže. Zabývá se její politikou, strukturou, porušováním i v neposlední řadě její ochranou. Cílem této práce je analyzovat a popsat význam a působení antimonopolního úřadu ve vztahu k nejvýznamnějším případům omezování hospodářské soutěže v České republice, a to především v případě kartelových dohod, spojování soutěžitelů a zneužití monopolního postavení, konkrétně ve sledovaném období 2010 - 2015. K získání teoretických východisek potřebných pro vypracování této práce bylo zapotřebí shromáždit a prostudovat odborné informace týkající se této problematiky, a to jak v českém, tak i anglickém jazyce. Analytická část byla založena především na metodě deskripce a komparace. Zdrojem pro vstupy analytické části byly získány z pravidelně publikovaných výstupů Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, jež jsou volně přístupné široké veřejnosti. Na závěr této diplomové práce byl zhodnocen význam a působení antimonopolního úřadu a jeho ochrana hospodářské soutěže, kde bylo shledáno ukládání sankcí jako jeden z nejefektivnějších nástrojů možné ochrany soutěže. Bylo tak potvrzeno jedno z hlavních teoretických východisek, jež dalo podnět tomuto výzkumu, a to, že výše uložené sankce je opravdu v rámci ochrany hospodářské soutěže nástrojem účinným, ale i preventivním.
|
|
Monopolistická konkurence na trzích v ČR
Yarunin, Ilya ; Soukup, Alexandr (vedoucí práce)
Formování neoklasické ekonomie a teorie dokonalé konkurence
Vymezení pojmu konkurence
Dokonalá konkurence
Teorie nedokonalé a monopolistické konkurence.¨
Nedokonalá konkurence.
Monopolistická konkurence
Oligopol
Monopol
Rakouská škola a její teorie konkurence.¨
Srovnání monopolistické konkurence na trzích v České republice a Kazachstánu
|
|
Oligopolní konkurence firem v ekonomice ČR
Pilousová, Markéta ; Šrédl, Karel (vedoucí práce) ; Hana, Hana (oponent)
Tato práce se zabývá oligopolní konkurencí významných maloobchodních řetězců působící na tuzemském trhu v oblasti prodeje potravin. Vyjma matematické predikce růstu tržeb z metrů čtverečních prodejní plochy u stávajících maloobchodních řetězců jsou v práci zmíněny i společnosti, které se v posledních dvanácti letech rozhodly trh v České republice opustit, a to z nejrůznějších důvodů, jako například špatné hospodářské výsledky a chybně stanovené podnikatelské cíle, změna strategie atd. Hlavní fokus této práce je zaměřen na vývoj trhu maloobchodního prodeje a zkoumání, zda na českém maloobchodním trhu nevzniká, případně již neexistuje oligopol s dominantní firmou. Vývoj trhu je analyzován na základě volně dostupných údajů (uveřejněné výsledky hospodaření a výroční zprávy). Celkové tržby jednotlivých maloobchodních řetězců jsou porovnávány s údaji o disponující prodejní ploše a jsou pro lepší představu zobrazeny formou grafů; v popisech jsou uvedeny i informace o jednotlivých akvizicích. Na základě tohoto vývoje jsou matematicky odvozeny předpoklady dalšího vývoje tržeb maloobchodních řetězců z metrů čtverečních prodejní plochy.
|
|
Oligopolní konkurence telefonních operátorů (včetně mezinárodního srovnání)
Procházková, Barbora ; Šrédl, Karel (vedoucí práce) ; Hana, Hana (oponent)
Předmětem diplomové práce je analýza oligopolní konkurence na trhu mobilních telekomunikačních služeb v České republice ve srovnání se sousední zemí Německem. Tato práce popisuje chování firem na trhu telekomunikací na území České republiky i Německa a veškerých orgánu s nimi spojenými.
Teoretická část práce charakterizuje a podrobně rozebírá modely oligopolu. Jeho struktury jsou přesně definovány a rozdíly mezi jednotlivými modely vysvětleny. Dále je tato část práce zaměřena na kompetence a činnosti Českého telekomunikačního úřadu i Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Zobrazuje tak důležité změny, ke kterým v posledních letech v rámci těchto orgánů došlo, zobrazuje, jakým směrem se trh vyvíjí a vymezuje nástroje, pomocí kterých úřady zasahují do konkurenčního prostředí daného trhu.
V analytické části jsou charakterizovány konkrétní telefonní operátoři na území republiky se zaměřením na jejich rivalitu a nastíněna problematika konkurentů na území Německa, s cílem predikovat vývoj v nejbližší době. Jako zvláštní oblast jsou vymezeny virtuální operátoři, jejichž specifické tržní prostředí je definováno vzhledem k jeho specifičnosti.
|
|
Vývoj českého trhu mobilních operátorů
Urbancová, Eliška ; Svoboda, Roman (vedoucí práce) ; Severová, Lucie (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vznikem a vývojem trhu mobilních operátorů po roce 1990.
Hlavní částí bakalářské práci je porovnání vývoje cen a druhů nabízených služeb
jednotlivými operátory s přihlédnutím k postupnému zaplňování trhu dalšími novými podnikatelskými subjekty v tomto oboru.
Druhá část je věnována posouzení těchto mobilních operátoru z hlediska jejich dominance na trhu s cílem formulovat objektivně podložený důkaz, zda operátoři neporušují hospodářkou soutěž.
V přiložených grafech a tabulkách práce porovnává ceny tarifů v jednotlivých časových období pro samotné operátory a poskytuje jejich komparace mezi sebou.
|
| |
|
Analýza cenové tvorby na nedokonale konkurenčním trhu
Fait, Petr ; MBA, Jiří Rozsíval, (oponent) ; Škapa, Stanislav (vedoucí práce)
Nedokonale konkurenční trhy jsou důsledkem působení různých faktorů na trzích. Patří mezi ně zejména úspory z rozsahu, různá právní omezení, vysoké náklady vstupu, diferenciace produktu, územní rozptýlení a nedokonalá informovanost spotřebitelů o trhu. Hlavními druhy nedokonalých konkurentů jsou monopoly, oligopoly a monopolistická konkurence. Charakteristickou vlastností těchto nedokonalých konkurentů je jejich schopnost určovat cenu produktu. Jsou takzvanými price-makery. Nedokonalí konkurenti se setkávají s klesající poptávkovou křivkou, neboli je zde závislost ceny na objemu produkce. Této schopnosti využívají při maximalizaci zisku. Nejběžnější metodou maximalizace zisku u nedokonalého konkurenta je cenová diskriminace, díky níž je firma schopna rozčlenit své odběratele na několik skupin a pro každou skupinu určit jinou cenu stejného produktu. V praxi se setkáváme z převážné většiny pouze s nedokonalou konkurencí, vzhledem k již výše zmíněným faktorům. Dokonalá konkurence je tak spíše teoretickým stavem, kterému se v praxi nejvíce blíží obchodování na burzách.
|