Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 73 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Rodičovské úvahy a rozhodování v oblasti odkladu školní docházky
Geberlová, Kateřina ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
1 ABSTRAKT Předkládaná diplomová práce se věnuje tématu odkladu školní docházky z pohledu rodičů. Práce je rozdělena na tři části - teoretickou, metodologickou a analytickou. Teoretická část vymezuje mateřskou školu jako první zařízení, se kterým se dítě a jeho rodiče setkávají. Ukazuje doplňkové aktivity - logopedickou péči, stimulační program, psychologickou a pedagogickou diagnostiku. Definuje pojmy jako školní připravenost, školní zralost a odklad školní docházky. Poslední kapitola rámuje mateřskou školu z pohledu celkového systému školství v ČR. V metodologické části je představen cíl výzkumu, výzkumné otázky. Způsob, jakým budou data interpretována. K jejich získání byl využit polostrukturovaný rozhovor s osmi rodiči, kteří se buď rozhodli pro odklad školní docházky nebo jejich dítě řádně nastoupilo do první třídy. V analytické části jsou pak data interpretována. Data jsou rozdělena na dvě skupiny a následně porovnávána. Cílem této práce bylo postihnout způsob, varianty, směry, kterými rodiče uvažují nad dovednostmi svého dítěte ve vztahu k nástupu do první třídy, jeho připravenosti úspěšně zvládnou přechod do dalšího stupně vzdělávání. Vedle toho cíl tkvěl ve zmapování osob, které se na rozhodování podílely, vč. míry jejich vlivu na finální rozhodnutí. Snahou také bylo porovnat rodiče, kteří...
Školní zralost a odklad školní docházky a narušená komunikační schopnost
Hamplová, Nikola ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou školní zralosti a připravenosti, komunikační úrovní dětí předškolního věku a odkladem školní docházky z pohledu logopedie a školského poradenského zařízení. Teoretická část obsahuje tři kapitoly věnující se tématům nezbytných pro vymezení kvalifikační práce. Náplní první kapitoly je uvedení do teoretického rámce komunikace a vývoje dítěte od narození do předškolního věku s primárním zaměřením na vývoj řeči. Druhá kapitola vymezuje narušenou komunikační schopnost od obecného základu po specifika komunikace dětí v předškolním a mladším školním věku. Třetí kapitola analyzuje podporu komunikačních dovedností předškolních dětí, oblast školní zralosti a připravenosti s vyšetřením školní zralosti v pedagogicko-psychologické poradně a odklad školní docházky. V praktické části jsou představeny metodologie kvalitativního výzkumu a samotné výzkumné šetření. Z metodologického hlediska bylo pracováno s analýzou dat získaných polostrukturovanými rozhovory s klinickou logopedkou, dětskou psycholožkou a speciální pedagožkou z pedagogicko-psychologické poradny. Dalším výzkumným přístupem jsou čtyři případové studie dětí předškolního a mladšího školního věku s narušenou komunikační schopností a odloženým nástupem k povinné školní docházce. Výsledky výzkumu přinášejí náhled na...
Komparace městské a venkovské mateřské školy s ohledem na děti s odkladem školní docházky
Krobová, Natálie ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; High, Radka (oponent)
V mé diplomové práci se zabývám komparací městské a venkovské mateřské školy s ohledem na udělování odkladů povinné školní docházky. Cílem práce bylo objasnit problematiku odkladu povinné školní docházky a zjistit četnost, důvody odkladu povinné školní docházky a názory rodičů a pedagogů k otázkám na dané téma, a to vše z hlediska komparace městské a venkovské mateřské školy z pohledu pedagogů a rodičů dětí s OŠD. Práce je rozdělena na dvě hlavní části - teoretickou a praktickou. Teoretická část slouží jako úvod do tématu. V první kapitole teoretické části vymezuji pojmy jako mateřská škola - její funkce, úkoly, spolupráce s rodiči a základní školou. Ve druhé kapitole vymezuji jednotlivé oblasti zralosti a připravenosti. Třetí kapitola obsahuje teoretické shrnutí informací o odkladech školní docházky. Praktická část byla realizována formou dotazníkového šetření u dvou skupin respondentů - rodičů dětí s odkladem školní docházky a pedagogů mateřských škol. Byly zodpovězeny čtyři výzkumné otázky a na jejich základě vyhodnoceny čtyři hypotézy. Dotazníkového šetření určeného pedagogům z mateřských škol se zúčastnilo 109 respondentů - pedagogů, přičemž téměř 2/3 v počtu 68 (62 %) pracují v městské mateřské škole a více než 1/3 v počtu 41 (38 %) působí ve venkovské mateřské škole. Co se týče dotazníkového...
Strategie rozvoje v oblasti školní zralosti v přípravné třídě ZŠ
JANDOVÁ, Tereza
Bakalářská práce se zaměřuje na strategie rozvoje v oblasti školní zralosti v přípravném ročníku ZŠ z pohledu školy i rodiny. Pro naplnění cíle práce byly využity metody kvalitativního výzkumu. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů, které se vztahují k výše uvedenému tématu práce, zejména na předškolní období, školní zralost a oslabení dílčích funkcí (resp. sociální znevýhodnění) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v přípravném ročníku vybraného zařízení. Praktická část byla realizována metodou kazuistiky, která byla sycena především informacemi na základě polostrukturovaných rozhovorů, popisné analýzy, pozorování, studia dalších materiálů a dokumentů ve vybraném zařízení.
Současná problematika související s odkladem školní docházky z pohledu učitelů mateřských a základních škol
CEJPKOVÁ, Lenka
Bakalářská práce na téma "Současná problematika související s odkladem školní docházky z pohledu učitelů mateřských a základních škol" zjišťuje aktuální problematiku související s odklady školní docházky, současné důvody a smysl školních odkladů z pohledu učitelů mateřských a základních škol. Mapuje spolupráci základních a mateřských škol při přechodu dětí na základní vzdělání. Dále se zaměřuje na spolupráci rodiny s mateřskou a základní školou. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, a to z části teoretické a části praktické. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku dítěte na přelomu předškolního a mladšího školního věku, vymezuje pojmy školní zralost, školní připravenost a jejich oblastí. V praktické části je realizované dotazníkové šetření metodou internetového dotazníku. Výzkumným souborem jsou učitelé základních a mateřských škol. Z odpovědí vyplývají názory učitelů na problematiku, důvody a smysl školních odkladů a s tím související školní připravenost a zralost dětí při přechodu na základní vzdělání. Dále obsahuje výsledky dotazníkového šetření, jehož cílem bylo zjistit, zda spolupráce rodiny, mateřské a základní školy, ovlivňuje přechod dítěte na základní školu.
Školní zralost a připravenost z pohledu logopedů
Urbanová, Kateřina ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce se věnuje školní zralosti a připravenosti z pohledu logopedů. Teoretická část se zaměřuje nejprve na dítě předškolního věku, jeho charakteristiku a vývoj ve všech oblastech, včetně řeči. Dále přibližuje poruchy řeči u dětí předškolního věku, kdy popisuje, co je to narušená komunikační schopnost a také se věnuje nejčastějším poruchám řeči u dětí předškolního věku. Poté práce přináší informace o logopedické prevenci, uvádí, jaké jsou její zásady a také přibližuje předškolní vzdělávání v kontextu logopedické prevence. Poslední kapitola se zabývá přípravou dítěte na nástup do první třídy, vysvětluje rozdíl mezi školní zralostí a školní připraveností dítěte, přibližuje školní nezralost a odklady školní docházky. Praktická část je zpracována za pomoci kvalitativního výzkumného šetření, kdy bylo využito strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Respondenty tvořili logopedi působící v resortu zdravotnictví a také v resortu školství. Celkem se uskutečnilo 12 rozhovorů. Cílem práce bylo zjistit, jakým způsobem se dá vhodně podpořit školní zralost dítěte a jeho příprava do první třídy tak, aby vše zvládlo bez obtíží. Dílčím výsledkem bylo vytvoření preventivně-informativní brožury na téma školní zralost a připravenost z pohledu logopedů, jejíž cílem je zejména rodičům pomoci se...
Logopedická prevence a hudební činnosti pro děti s odkladem školní docházky
Ježková, Kristýna ; Kmentová, Milena (vedoucí práce) ; Kubátová, Gabriela (oponent)
Bakalářská práce se zabývá propojením logopedické prevence a hudebních činností v předškolním vzdělávání. Cílem práce je zjistit, zda prostředky hudební výchovy můžeme zlepšit jazyk a řeč dětí s odkladem školní docházky. Teoretická část popisuje problematiku odkladů školní docházky. Věnuje se narušené komunikační schopnosti a jejím kategoriím, odlišnému mateřskému jazyku a bilingvnímu rodinnému prostředí, neboť předmětem výzkumu jsou děti z těchto zmíněných skupin. Pojednává též o vývoji řeči v jazykových rovinách, zabývá se logopedickou prevencí v mateřské škole a jejím propojením s hudebními činnostmi. Praktická část je věnována akčnímu výzkumu, který obsahuje vstupní diagnostiku dětí s odkladem školní docházky, popisuje průběh výzkumu a hodnotí vliv hudebních činností v logopedické prevenci na jazyk a řeč dětí s odkladem školní docházky. Součástí praktické části je také dotazníkové šetření, které přináší data o průběhu logopedické prevence v mateřských školách. KLÍČOVÁ SLOVA odklad školní docházky, logopedická prevence, hudební činnosti, řeč, komunikace
Role pedagoga a jeho kompetence při posuzování školní zralosti u zápisu do 1. třídy základní školy
Peterková, Kamila ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Téma diplomové práce je věnováno problematice zápisu dítěte do 1. třídy základní školy jako důležitému životnímu mezníku v jeho životě. Teoretická část zpracovává téma zápisu v celé jeho šíři. Autorka podává přehled, týkající se problematiky školní zralosti, školní připravenosti a jejich diagnostiky. Dále se pak věnuje tématu odkladů školní docházky a legislativě. Nosnou kapitolou teoretické části je téma kompetencí, kterými by měl pedagog primárního vzdělávání u zápisu disponovat. V praktické části diplomové práci autorka věnuje prostor pedagogům, kteří prostřednictvím dotazníku a nestrukturovaného interview reflektují svoje názory a pocity týkající se jejich role při zápisu. Autorka se dotýká jejich pedagogické kompetence. Pedagogové dostávají prostor k vyslovení názorů na současnou formu průběhu zápisů. Výstupem této práce je diskuse o užitečnosti současné formy zápisů a konkrétní úvahy změn.
Žák s narušenou komunikační schopností v přípravném ročníku
Malinová, Jana ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Bakalářská práce "Žák s narušenou komunikační schopností v přípravném ročníku" analyzuje problematiku přípravných tříd. Rozpracovává kompetence školní zralosti a školní připravenosti. Shrnuje vývoj řeči jako východisko k diagnostice narušené komunikační schopnosti. Dokládá přínos přípravných tříd pro rozvoj komunikačních dovedností dětí s odloženou školní docházkou v oblasti Praha 9. Prokazuje potřebu zařazovat děti s narušenou komunikační schopností do přípravných tříd. Dává možnost vyjádření názorů rodičů dětí navštěvujících přípravné třídy na chod těchto tříd. Informuje o existenci přípravných tříd rodiče předškolních dětí v oblasti Praha - východ a zároveň mapuje informovanost těchto rodičů o existenci přípravných tříd. Výzkumné šetření je smíšené. Zahrnuje kvantitativní metodu - dotazník (anketu) i kvalitativní metody: strukturované rozhovory a kazuistiky. Závěr práce obsahuje doporučení pro praxi: změnu školského zákona a zavedení testování školní připravenosti na začátku a na konci školního roku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 73 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.