Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Specifika práce sestry ve stomatologické ambulanci
BARTŮŠKOVÁ, Ludmila
Sestra se podílí společně se zubním lékařem na zajištění diagnostických, terapeutických a preventivních výkonů v oblasti orofaciální soustavy. Bakalářská práce se zkoumá, jaká je náplň práce zubní sestry, jaká jsou specifika komunikace s pacienty ve stomatologické ambulanci a zda se sestra podílí na edukaci v oblasti preventivní péče. Vzhledem k širokému záběru činností, které sestra v ambulanci vykonává, se práce zaměřuje na témata: provádění hygienických a protiepidemických opatření, komunikace s různými typy pacientů a edukace v oblasti preventivní péče. Pro realizaci výzkumné části bakalářské práce bylo využito kvalitativní šetření pomocí řízeného rozhovoru dle předem připraveného strukturovaného dotazníku. Na základě těchto rozhovorů byly vytvořeny kazuistiky, které byly využity k tvorbě kategorizačních tabulek. Výzkumný soubor je tvořen pěti zdravotními sestrami ze stomatologických ambulancí v Českých Budějovicích, které pracují na pozici zubní sestra minimálně deset let. Z dosažených výsledků bylo zjištěno, že k náplni práce sestry ve stomatologické ambulanci patří komunikace s pacienty, příprava stomatologického křesla, instrumentaria a ostatních pomůcek, asistence při stomatologických zákrocích, manipulace s přístrojovým vybavením pracoviště, organizace provozu stomatologické ambulance, vedení dokumentace, zajištění zdravotně výchovné činnosti a edukace nemocných, případně rodičů dětí o technice péče o zuby. Mezi specifika komunikace s pacienty patří zejména úzkost a obava ze stomatologického ošetření. Do ordinace přicházejí různý typy pacientů, sestra musí umět s každým správně a individualizovaně komunikovat. Sestry považují komunikaci se seniory i s dětmi za specifickou. K ošetření obtížně spolupracujících dětí využívají různé triky: kovový prst, metoda Tell ? Show ? Do, odvedení pozornosti, modelování, pozitivní povzbuzení a odchod rodiče do čekárny. Sestry se podílí na edukaci pacientů, hlavní roli v edukaci má však lékař. Bakalářskou práci mohou využít zdravotní sestry, které by rády v budoucnosti pracovaly ve stomatologické ambulanci. Ohledně doporučení pro praxi bych navrhovala sestrám absolvovat kurz komunikačních dovedností, neboť sestra by měla znát specifika komunikace s různými typy pacientů. Kurz by rovněž poskytl sestrám cenné informace, jak eliminovat u pacientů obavu z vyšetření.
Práce sestry v osteologické ambulanci
KAŠPAROVÁ, Iveta
Osteoporóza je zařazena mezi systémové metabolické onemocnění kostí, které je charakterizováno sníženým obsahem kostní hmoty. Tato nemoc je považována za nejfrekventovanější onemocnění. Osteologické pracoviště navštěvují převážně starší klienti, ale dnes již není výjimkou i návštěvy mladších klientů. V osteologické ambulanci hraje důležitou roli sestra. Krom sestřiných činností jako jsou administrativní či ošetřovatelské úkony, by měla sestra umět komunikovat, naslouchat a případně i poradit klientům. Sestra se tak stává jejich poradkyní, pomocnicí a zároveň i obhájkyní. Cílem práce bylo zjistit náplň práce sestry v osteologické ambulanci. Výzkumné šetření bylo provedeno kvalitativní metodou a technikou sběru dat byl polostrukturovaný rozhovor se 7 respondentkami ve vybraných osteologických ambulancích, z nichž 5 sester je z osteologické ambulance v Českých Budějovicích a zbylé dvě sestry jsou z osteologické ambulance v Praze. Dané rozhovory byly následně zpracovány do kazuistik. Tyto kazuistiky se staly podkladem pro zpracování výsledků, které byly seřazeny do kategorizačních tabulek. Z nejdůležitějších výsledků ve výzkumném šetření bylo prokázáno, že se sestry musí vzdělávat ve specializačním kurzu pouze tehdy, pokud má být v jejich náplni práce denzitometrické vyšetření. Toto denzitometrické vyšetření, odebírání biologického materiálu na kostní markry a edukace o aplikaci léků fosteonovým perem se řadí mezi speciální činnosti, které se v jiných odborných ambulancí neprovádí. Některé osteologické sestry potvrdily, že do práce jejich náplně také patří edukace klientů a to nejčastěji formou ústní, poskytováním informačních materiálů nebo i praktickými ukázkami. Tato bakalářská práce by mohla být využita pro sestry, které by chtěly v budoucnu pracovat v osteologické ambulanci.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.