Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 865 záznamů.  začátekpředchozí587 - 596dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Roma in the Czech Republic: Adolescence, Identity and Schooling. A Case Study of Three Teenage Girls from Prague
Rajkovic, Ivana ; Káňová, Šárka (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
This study focuses on the identities and self-perception of Roma adolescents in the Czech Republic and the educational implications these may have for this particular group of students. In particular it attempts to shed light on how these individuals perceive themselves, their schooling and future adult roles they expect to take on in life. Furthermore, the perceptions and involvement of Roma parents was also examined in an attempt to explore their views on education that they transmit to their children. A theoretical framework was developed based upon the ecological systems theory, theories on the identity development in adolescence, ethnic minority identity as well as the existing literature on the schooling of ethnic minority pupils. A qualitative approach followed by a multiple case study design was taken with semi-structured interviews as the research method. The empirical study was conducted with three female participants from one low-threshold facility for children and youth in Prague. Data was analysed using the phenomenological approach which regards the reality not as a given entity but as socially constructed by individuals according to their everyday experiences. The key findings of the study suggest that Roma children do not have negative identities developed, there are no negative values they...
Comparison of logical and psychological perspectives on the concept of number.
Kuncová, Alexandra ; Punčochář, Vít (vedoucí práce) ; Kůrka, Petr (oponent)
Táto práca je rozdelená na tri hlavné časti. V prvej časti predstavujeme logický prístup k pojmu čísla na základe Fregeho diela Základy Aritmetiky. Popri snahe definovať a klasifikovať číslo ako také, rozoberáme aj Husserlove ťažkosti s psy- chologizmom, Fregeho logicizmus, či konštrukciu postupnosti prirodzených čísel. V druhej časti sa pozeráme na psychologický prístup k pojmu čísla, a to cez teórie a experimenty kognitívnej vedy. Zameriavame sa na detské chápanie čísel a množstiev, ich schopnosť počítať a neskôr získané všeobecné znalosti. V posled- nej časti sumarizujeme rozdiely, ako aj podobnosti týchto dvoch prístupov. Kľúčové slová: číslo, Frege, Husserl, identita, kognitívna veda, pojem, logiciz- mus, Piaget, psychologizmus, vzájomne jednoznačná korešpondencia. "Kým zákony matematiky popisujú realitu, tak nie sú presné; a keď sú presné, tak nepopisujú realitu." (Albert Einstein, Geometry and Experience, 1921)
Negritude and a new poetic language, originated from colonial history
Šarše, Vojtěch ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Tato práce je věnovana knize Cahier d'un retour au pays natal od Aimé Césairea, její funkci a hodnotě pro autora samotného a pro čtenář. Nejprve je pomocí lingvistickosémantické analýzy vybraných statí této knihy, popsáno osvobození autora od dobových literárních konvencí a forem, hledání autentického stylu a vlastního poetického jazyka. V první části je detailně vyložen vliv francouzské literatury, přesněji Lautréamonta, Rimbauda a Baudelaira na Césaireovu tvorbu. Následně se práce zaměřuje na autorovy emancipační tendence, spočívající v organickém začlenění surréalistických praktik a kreolského vlivu do své poezie. V druhé části je popsána autorova vůle osvobodit lid utlačovaný společností, ale také hledání nové identity, založené na jeho opomíjené historii, předcích a především na kořenech, vytlačených z povědomí. Předně je popsán nepřímý vliv kolonialismu: krutost, zotročení a trojúhelníkový obchod na Césairovu literární tvorbu. Cílem je ukázat, jakým způsobem se autor staví k utrpení otroků, jak ho čtenáři popisuje a jak užívá svých hrdinů, aby obvinil kolonialismus z jeho krutých, často až brutálních praktik a znovu tak získal hrdost pro svůj lid.
Occidentalism in Russian Travel Literature in the 18th Century: Example of Nikolai Mikhailovich Karamzin
Stergiopoulou, Eleni ; Himl, Pavel (vedoucí práce) ; Power, Martina (oponent) ; Erdösi, Péter (oponent)
Okcidentalismus v ruské cestopisné literatuře v 18. století: příklad Nikolaje Michajloviče Karamzina Abstrakt Cílem mé práce je přiblížit způsob, jakým byla v 18. století konstruována ruská národní a kulturní identita. Základním pramenem je cestopisná literatura. Jedná se o cestopis ruského spisovatele Nikolaje Karamzina Listy ruského cestovatele, který formou dopisů zachycuje cestu po Německu, Švýcarsku, Francii a Anglii podniknutou v letech 1789 až 1790. Výběr autora a sledovaného období byl ovlivněn významem, které 18. století zaujímá z hlediska historického vývoje ruské literatury. Jedná se také o dobu, kdy došlo k zásadní sociální a kulturní transformaci tradičního ruského životního stylu a k jeho modernizaci. Cesta do západní Evropy, kde byl Karamzin konfrontován s hodnotami a známkami bohatého kulturního, politického a sociálního života, ho inspirovala ke koncipování alternativních národních ideálů. Ty měly přiblížit ruskou zemi a národ k západním tradicím a k ideálu "dokonalého" života. Abychom blíže porozuměli Karamzinovým dopisům, předchází samotné analýze kapitola, která se věnuje žánrovým proměnám cestopisné literatury, ruskému historickému a kulturnímu zázemí v 18. století, osvícenské literatuře, sentimentalismu a národní a kulturní identitě. Základním tématem mé práce je však výzkum role,...
Identity, past and present in Mario Benedetti's stories of exile
Mizzau, Carla ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Marešová, Jaroslava (oponent)
Sinopsis El objetivo del presente trabajo es identificar y poner en evidencia los elementos retóricos y narrativos clave y recurrentes relacionados con el problema de la identidad en el marco del exilio en la obra de Mario Benedetti. Para ello, se analizarán tanto el contexto sociopolítico uruguayo y sudamericano de la década de 1970, como las consecuencias y el impacto que genera la situación del exilio en la autopercepción del sujeto. A partir de cinco cuentos representativos creados durante el propio exilio del escritor, se tratarán diferentes aspectos relacionados con el tema de la identidad. En primer lugar, nos enfocaremos en la percepción y en la conciencia de los personajes en cuanto a los cambios, la cotidianeidad y la situación vital anómala en la que se encuentran. En segundo lugar, veremos cómo la realidad corporal de los personajes es reflejo de un cierto estado del alma que se manifiesta como irreversible dado el nivel de dramatismo de las experiencias por ellos vividas. En tercer lugar, haremos referencia a los hábitos y a los valores que, en el sujeto, necesariamente se ponen en crisis dentro un nuevo contexto sociocultural que ha sido elegido bajo condiciones de tensión y en pos de la supervivencia. Por último, se prestará especial atención a la sensación de pertenencia que el sujeto posee...
Proměny profilu profesní identity školního psychologa za posledních deset let
Ušáková, Veronika ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu profesní identity školních psychologů. Cílem práce je zkoumání proměny profilu profesní identity za posledních deset let a sledování dalších proměnných, které profesní identitu školních psychologů ovlivňují a jakým způsobem. Práce je členěna na část teoretickou, empirickou a diskuzi výsledků výzkumu s literaturou. Teoretická část se nejprve zabývá školní psychologií - jejími vymezeními a vztahy k dalším disciplínám, jejím historickým vývojem i současnou situací, náplní práce školního psychologa a jeho postavením v síti vztahů ve škole. Další část se zabývá profesí a profesní identitou, a to nejprve obecně a později přímo profesní identitou školních psychologů. V empirické části jsou nejprve představeny cíle výzkumu a výzkumné otázky, použité metody pro sběr a zpracování dat a je představen výzkumný soubor. Posléze jsou postupně, podle výzkumných otázek, představena a interpretována získaná data. Ke sběru dat byly použity rozhovory a dotazníky, které zkoumaly nejčastější a nejnáročnější situace, které školní psychologové řeší, časté klienty a jejich zakázky, vnímání vlastního sebeobrazu, složení činností, kterým se školní psychologové věnují a složení metod, které při tom používají. Dále metody zkoumaly vstup školních psychologů do školy, vztah s učiteli a vedením...
Cultural Conflicts in the Writing of Hanif Kureishi
Dongresová, Marta ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Kolinská, Klára (oponent)
Situace imigrantů v Británii inspiruje autory již po několik desetiletí a Hanif Kureishi není výjimkou. Kulturní původ mu umožňuje popsat v dílech zkušenosti imigrantů realistickým způsobem a jeho postavy představují konflikty se kterými se imigranti musí potýkat během svého života mezi lidmi, kteří se řadí k dominantní kultuře státu. Bakalářská práce se zaměřuje na román The Buddha of Suburbia, který je pro ni stěžejní, ale také obsahuje krátké odbočky ve kterých se dotýká dalších Kureishiho děl, jež byla publikována mezi polovinou 80. let až do konce let 90., např. The Black Album, My Son the Fanatic, My Beautiful Laundrette, The Rainbow Sign a Sammy and Rosie Get Laid. Celá diskuse se skládá ze tří hlavních částí a začíná kapitolou věnovanou teoretickým termínům a jejich definicím, které jsou nezbytné pro všechny analýzy literatur diaspory. Tyto pojmy jsou dále aplikovány na Kureishiho díla na následujících stranách práce. Druhá kapitola se soustředí na konflikty, které zažívá první generace imigrantů, jejíž zástupci se snaží formovat svou osobnost zatímco oscilují mezi kulturou své původní domoviny a Anglie. Třetí kapitola se zabývá druhou generací imigrantů narozených v Británii, kteří chtějí získat identitu v Anglii, ale neustále se potýkají se stereotypy, nepřátelstvím a předsudky vůči...
Identita muže-zdravotní sestry ve vztahu k pracovnímu kolektivu
Čermák, Zdeněk ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Francová, Veronika (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou mužů pracujících na pozicích zdravotních sester (všeobecných ošetřovatelů) ve vztahu k jejich pracovnímu kolektivu. V teoretické části této práce se snažím představit tři úhly pohledu, kterými lze na tuto problematiku nahlížet. První z nich je pohled ošetřovatelství (zákonné vymezení profese), druhý je pohled psychologický (oblast profesní identity a faktorů, které ji ovlivňují) a třetí pohled sociologický či sociálně psychologický (gender a jeho význam pro ošetřovatelskou profesi). V empirické části pak představuji dvě případové studie všeobecných ošetřovatelů, které se opírají především o semistrukturované rozhovory s všeobecnými ošetřovateli, jejich podřízenými, nadřízenými a sociometricky významnými osobnostmi. Data získaná z rozhovorů byla následně doplněna o poznámky ze sociometrie a pozorování. Klíčová slova: ošetřovatelství, identita, pracovní kolektiv, zdravotní sestra, gender
Vliv počtu pracovišť na řízení mateřské školy
Steinbachová, Hana ; Kitzberger, Jindřich (vedoucí práce) ; Trunda, Jiří (oponent)
NÁZEV: Vliv počtu pracovišť na řízení mateřské školy AUTOR: Hana Steinbachová KATEDRA: Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: RNDr.Jindřich Kitzberger ABSTRAKT: Ředitelka mateřské školy řídí právní subjekt. Tento subjekt může být tvořen různým počtem mateřských škol. Funkce ředitelky školy s sebou přináší velké množství povinností, odpovědnosti a nezbytné znalosti dovedností manažerských. Jejich soupis poukazuje na obtížnou a nelehkou práci ředitele. Ředitelka mateřské školy dle vlastní úvahy a v mezích, které jí určují právní předpisy, stanoví určité způsoby, postupy práce, organizování a rozhodnutí tak, aby mateřská škola naplňovala svou funkci. Bakalářská práce se zabývá rozdíly ve způsobu řízení mateřských škol s různým počtem pracovišť v Plzeňském kraji. Cílem práce je zjistit, analyzovat a vyhodnotit rozdíly ve způsobu řízení mateřských škol s různým počtem pracovišť, časovou náročnost řízení, zachování identity a autonomie mateřských škol. Posoudit, zda je řízení mateřských škol s jedním pracovištěm a škol tvořených více pracovišti ovlivněno a podmíněno dosaženým vzděláním ředitelek mateřských škol. Zaměřit se, jak ředitelky řeší dané problémy v jednotlivých školách, jak organizují a zvládají vedení dalších pracovišť. Blíže specifikovat, jaké spolupracovníky si volí ve své mateřské škole, jak...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 865 záznamů.   začátekpředchozí587 - 596dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.