|
Škola, základ života - Soubor školských staveb v Ostravě na Černé louce
Holcová, Petra ; Müller, Zdeněk (oponent) ; Ruller, Ivan (vedoucí práce)
Tématem diplomové práce je architektonická studie komplexu školských staveb v Ostravě. Jedná se o mateřskou, základní a střední školu – gymnázium. Škola je situována vedle kulturního klastru Černá louka v Ostravě – nově navrženého kulturního centra města, a na nábřeží Ostravice. Hlavní myšlenkou je přizpůsobení jednotlivých pobytových prostor měřítku dětí různého věku, orientace tříd na jihovýchod a zároveň k řece. Mateřská škola je provozně i hmotově oddělena, základní škola a gymnázium jsou propojeny v jednom dvou- a třípodlažním objektu s vnitřním dvorem. Objekty jsou přístupné pro žáky ze vstupního prostranství od Černé louky, vstup pro veřejnost se nachází na nově navržené městské třídě propojující Louku s Novou Karolinou. Areál také nabízí sportovní zázemí, tělocvičnu, bazén a venkovní sportoviště, které je přístupné z cyklostezky vedoucí okolo Ostravice. Vzhled objektů vychází z konstrukce, železobetonového skeletu z běleného pohledového betonu, a je ozvláštněn stínícími panely z cortenového plechu.
|
| |
|
Škola, základ života - Soubor školských staveb v Ostravě na Černé louce
Hýlová, Adéla ; Havlíček, Tomáš (oponent) ; Nový, Vítězslav (vedoucí práce)
Hlavní ideou projektu bylo vytvoření hravé školy, která zaujme malé návštěvníky už z dálky. Tvar budov kopíruje řeku, vedle níž se nachází. Systém objektů graduje až k velké hmotě, která plynule navazuje na hmoty objektů Černé louky. Malé objekty se zelenými střechami nemají působit nijak výrazně, v kontrastu k tomu je zde velká cortenová hmota tělocvičny a stravování, která slouží veřejnosti a má na sebe upozornit. Koncept si pohrává s využitím šikmin v interiéru a exteriéru - využití šikmin ke hraní, ležení, jako otevřený amfiteátr a zajímavé vnitřní prostory dvoupatrových učeben.
|
|
LGBT+ jako téma ve výuce cizích jazyků v českých školách
Polách, Dominik ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Topolovská, Tereza (oponent)
Diplomová práce "LGBT+ jako téma ve výuce cizích jazyků v českých školách" se zabývá problematikou integrace témat související s LGBT+ a genderem do výuky jazyků. Práce navazuje na předchozí výzkumy v oblasti LGBT+ ve školách a konkretizuje je. Prostřednictvím kvalitativní studie formou polostrukturovaných rozhovorů s vyučujícími cizích jazyků na českých základních a středních školách jsou hledány odpovědi na otázky, jak jsou ve školách zapracovaná do výuky cizích jazyků LGBT+ a gender témata a jakým způsobem se v hodinách cizích jazyků s těmito tématy pracuje. Zkoumán je i pohled vyučujících na integraci těchto témat do jazykové výuky a možné problémy, které mohou při integraci těchto témat do jazykové výuky nastat. Bylo zjištěno, že ve většině případů tato témata vyvstávají v hodinách cizích jazyků spontánně, obvykle ze strany studujících, pro které je tato problematika aktuální a zajímavá. Vyučující vnímají určité nedostatky v učebních materiálech, co se týče zapracování těchto témat, zapracování kurikulu jim však přijde v rovině obecného tématu tolerance a respektu dostatečné. A právě v návaznosti na téma tolerance a respektu považují integraci LGBT+ a gender témat do jazykové výuky za smysluplnou. Vyučující na základních školách se také občas potýkají s projevy homonegativity ze strany...
|
|
Vnímání konceptu "culture wars" v amerických médiích
Šimek, Jan ; Just, Petr (vedoucí práce) ; Charvát, Jakub (oponent)
Americká společnost prochází érou hlubokého společenského a politického rozštěpení. V popředí tohoto prohlubujícího se příkopu se nachází takzvané culture wars, což je zastřešující termín pro soubor narativů týkajících se kulturních a společenských témat, která používají obě strany konfliktu k prosazování svých politických cílů. Cílem této diplomové práce je zjistit, jak velký prostor okupují témata kulturních válek v produkci vybraných amerických médií, jak se tato témata promítají na jejich publikum a jak ovlivňují důvěru publika v mainstreamová média. První část práce předkládá metodologii použitou při sběru a vyhodnocování dat použitých v rámci výzkumu pro tuto práci. Dále jsou také v teoretické části vymezené pojmy a termíny související s tématem práce. Praktická část práce bude potom zaměřená na vyhodnocování dat z dotazníkového šetření, které probíhalo mezi konzumenty amerických médií v období mezi květnem a červnem 2023.
|
|
Informovanost o kyberšikaně v adolescenci
Rubličová, Jana ; Kollerová, Lenka (vedoucí práce) ; Zvírotský, Michal (oponent)
Tato práce se zabývá informovaností o kyberšikaně u dětí v adolescenti. Práce je členěna na dvě části, a to teoretickou a praktickou. V části první je čtenář obeznámen se základními pojmy související s šikanou a kyberšikanou, včetně jejich druhů, forem a platforem, na kterých může kyberšikana probíhat. Následně je popsáno, kdo se celého procesu kyberšikany zúčastňuje a také je vymezeno legislativní ustanovení. Práce se také zaměřuje na prevenci a zdroje pomoci pro oběti kyberšikany. Jsou popsány postoje dospívajících ke kyberšikaně, jejich informovanost a míra odsouzení kyberšikany. V druhé, praktické části, byla pomocí kvantitativního dotazníkového šetření zjišťována míra informovanosti adolescentů, a to ve třech hlavních oblastech: jaké mají adolescenti znalosti o základních pojmech, znalosti o prevenci kyberšikany a v jaké míře kyberšikanu odsuzují. Pro následné vyhodnocení bylo použito celkem 116 dotazníků, kde průměrný věk respondentů činil 13,1 let. Výsledky ukázaly, že nejznámější formou kyberšikany pro žáky je kyberstalking a že většinu informací o kyberšikaně získávají ze školy. Nicméně je třeba studenty více informovat o tématech jako je metodik prevence či preventivní organizace. Z výsledků je také patrné, že škola poskytuje poměrně málo preventivních přednášek nebo jiných vzdělávacích...
|
|
Digitalizace vzdělávání na veřejných gymnáziích v Praze v souvislosti s epidemií nemoci Covid-19
Urban, David ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Plaček, Michal (oponent)
Bakalářská práce "Digitalizace vzdělávání na veřejných gymnáziích v Praze v souvislosti s epidemií nemoci Covid-19" se zabývá vlivem pandemie onemocnění Covid-19 mezi lety 2019 a 2022 na výuku na pražských veřejných gymnáziích. Práce zkoumá dopady pandemie koronaviru na výuku a mapuje proměny výuky v jednotlivých vlnách pandemie ve vztahu k využívání technických a digitálních pomůcek při výuce. Teoretická část obsahuje předešlé výzkumy na téma digitalizace v souvislosti se školstvím. Řeší také postup digitalizace v Českém školství od roku 2010 včetně schopnosti vyučujících pracovat s digitálními a technologickými pomůckami. Praktická část práce představuje výuku tak jak probíhala na pražských gymnáziích před pandemií koronaviru a do jaké míry v tomto období byly využívány k výuce technologické a digitální pomůcky. Dále zkoumá, jak se výuka vyvíjela v průběhu tří pandemických vln a dále také podobu výuky po skončení třetí pandemické vlny na začátku roku 2022 ve vztahu k využívání digitálních pomůcek k výuce. Dále práce obsahuje vlastní výzkum, který hledá odpovědi na skutečnosti, z jakých důvodů se přechod na online výuku na daných školách zdařil či naopak a vysvětluje problémy, kterými byly případné komplikace způsobeny. Také zkoumá výkyvy v prospěchu studentů za jednotlivá období, která byla...
|
| |
|
Výuka in line bruslení na základních školách
Doležalová, Lucie ; Gnad, Tomáš (vedoucí práce) ; Turčová, Ivana (oponent)
Název: Výuka inline bruslení na základních školách Cíl: Cílem práce byla analýza výuky inline bruslení na základních školách, zaměřená na formu výuky, podmínky pro výuku, materiální a personální zabezpečení. Metody: Teoretická část diplomové práce byla zpracována za pomoci deskriptivně analytické metody a rešerší dostupné české literatury a zahraničních zdrojů. V praktické části bylo použito dotazníkové šetření. Byly vytvořeny dva různé dotazníky: jeden pro školy, kde inline bruslení vyučují a druhý pro školy, kde inline bruslení nenabízí. Dotazníky byly odeslány pomocí e - mailu všem základním školám v ČR. Výsledky jsme statisticky zpracovali pomocí absolutních a relativních četností. Výsledky: Inline bruslení je nabízeno na 16 % základních škol v ČR. K výuce bývají využívány 4 různé formy: volnočasová aktivita v rámci kroužků 64,7 %, hodiny TV pro celé třídy 14,7 %, hodiny TV jako výběrový sport pouze pro část třídy 8,8 % a mimo hodin TV (sportovní den, školní kurz, a jiné) 5,9 %. Výuka nejčastěji probíhá na asfaltových hřištích 26 % a asfaltových plochách 21,1 % v docházkové vzdálenosti od školy. Volnočasovou aktivitu nejčastěji vyučují instruktoři z jiných organizací, které mají možnost zapůjčit výbavu žákům, kteří nemají vlastní. Učitelé TV nejčastěji vyučují zbylé 3 formy. Pokud výuku...
|
|
Faktory ovlivňující profesní rozvoj ředitelů DDM a SVČ v Pardubickém kraji
Endyšová, Jana ; Kitzberger, Jindřich (vedoucí práce) ; Tureckiová, Michaela (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem, které faktory ovlivňující profesní rozvoj ředitelů škol. Jejím cílem je zjistit na základě kvantitativního i kvalitativního výzkumu, které faktory a do jaké míry profesní rozvoj ředitelů domu dětí a mládeže a středisek volného času (dále jen DDM a SVČ) v Pardubickém kraji ovlivňují. Stěžejní otázkou je další vzdělávání ředitelů DDM A SVČ, zda se v rámci svého profesního rozvoje dále vzdělávají. Práce se zabývá i šestiletým funkčním obdobím, které může mít značný vliv na profesní rozvoj ředitelů DDM a SVČ. Z výzkumu vyplývá, že je pro ředitele SVČ a DDM nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje jejich profesní rozvoj, další vzdělávání. Výsledky výzkumu mají sloužit pro obor školský management i management vzdělávání jako rozšíření poznatků o práci ředitelů DDM a SVČ a jejich profesním rozvoji, který je negativně i pozitivně ovlivňován různými faktory. Klíčová slova Další vzdělávání, ředitel, management, školy, dům dětí a mládeže, středisko volného času, profesní rozvoj
|