Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 116 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rozvoj grafomotorických schopností u dětí předškolního věku
Marková, Kateřina ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Valešová Malecová, Barbara (oponent)
- česky Název práce: Rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního věku Diplomová práce je zaměřena na téma rozvoje grafomotorických schopností u dětí předškolního věku. Teoretická část práce je věnována popisu předškolního a mladšího školního věku a toho co s tímto období souvisí - Rámcovému vzdělávacímu programu předškolního vzdělávání a pojmu školní připravenosti a školní zralosti včetně její diagnostiky. Druhá půlka teoretické části popisuje samotnou oblast grafomotorických schopností - vývoj grafomotoriky a její rozvoj, dětskou kresbu a její vývoj, a nakonec také přehled možných potíží a poruch v oblasti grafomotoriky. Praktická část práce se věnuje prezentaci výsledků dotazníkového šetření s rodiči dětí předškolního věku. Jeho cílem bylo zjistit úroveň informovanosti a zájmu těchto rodičů o rozvoj grafomotoriky jejich dětí v předškolním věku. Klíčová slova: Dítě předškolního a mladšího školního věku, školní připravenost, školní zralost, předškolní vzdělávání, dětská kresba, porucha grafomotorických schopností
Příprava předškolního dítěte na vstup do základní školy
Svobodová, Petra ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou přípravy a připravenosti dítěte předškol- ního věku před nástupem povinné školní docházky. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se zabývá definicemi zá- kladních pojmů, jako je školní zralost, školní připravenost. Druhá kapitola je věnována vývojové psychologii dítěte předškolního věku. Třetí kapitola se zabývá diagnostikou dítěte předškolního věku z pozice předškolního vzdělávání a poslední teoretická kapito- la je zaměřena na rizikové dítě v základní škole. Praktická část je věnována kvalitativnímu výzkumnému šetření, které sleduje efek- tivnost posunu ve vývoji oslabené oblasti u vybraného vzorku dětí běžné a speciální třídy mateřské školy za podpory intervenčního programu.
Role pedagoga a jeho kompetence při posuzování školní zralosti u zápisu do 1. třídy základní školy
Peterková, Kamila ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Téma diplomové práce je věnováno problematice zápisu dítěte do 1. třídy základní školy jako důležitému životnímu mezníku v jeho životě. Teoretická část zpracovává téma zápisu v celé jeho šíři. Autorka podává přehled, týkající se problematiky školní zralosti, školní připravenosti a jejich diagnostiky. Dále se pak věnuje tématu odkladů školní docházky a legislativě. Nosnou kapitolou teoretické části je téma kompetencí, kterými by měl pedagog primárního vzdělávání u zápisu disponovat. V praktické části diplomové práci autorka věnuje prostor pedagogům, kteří prostřednictvím dotazníku a nestrukturovaného interview reflektují svoje názory a pocity týkající se jejich role při zápisu. Autorka se dotýká jejich pedagogické kompetence. Pedagogové dostávají prostor k vyslovení názorů na současnou formu průběhu zápisů. Výstupem této práce je diskuse o užitečnosti současné formy zápisů a konkrétní úvahy změn.
Žák s narušenou komunikační schopností v přípravném ročníku
Malinová, Jana ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Bakalářská práce "Žák s narušenou komunikační schopností v přípravném ročníku" analyzuje problematiku přípravných tříd. Rozpracovává kompetence školní zralosti a školní připravenosti. Shrnuje vývoj řeči jako východisko k diagnostice narušené komunikační schopnosti. Dokládá přínos přípravných tříd pro rozvoj komunikačních dovedností dětí s odloženou školní docházkou v oblasti Praha 9. Prokazuje potřebu zařazovat děti s narušenou komunikační schopností do přípravných tříd. Dává možnost vyjádření názorů rodičů dětí navštěvujících přípravné třídy na chod těchto tříd. Informuje o existenci přípravných tříd rodiče předškolních dětí v oblasti Praha - východ a zároveň mapuje informovanost těchto rodičů o existenci přípravných tříd. Výzkumné šetření je smíšené. Zahrnuje kvantitativní metodu - dotazník (anketu) i kvalitativní metody: strukturované rozhovory a kazuistiky. Závěr práce obsahuje doporučení pro praxi: změnu školského zákona a zavedení testování školní připravenosti na začátku a na konci školního roku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Připravenost dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí na zahájení povinné školní docházky
Marková, Jitka ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Valášková Vincejová, Eva (oponent)
Diplomová práce zpracovává problematiku dětí ze socio-kulturně znevýhodňujícího prostředí před zahájením školní docházky ze sociálně pedagogického hlediska. Popisuje vliv prostředí, ve kterém dítě žije, jeho rodinu, komunitu a životní podmínky ovlivňující jeho připravenost na vstup do základní školy. Charakter práce je teoreticko-výzkumný. Teoretická část se zabývá pojmy socializace, rodina, sociokulturní znevýhodnění, Romové, školní připravenost a jejich vzájemným vztahem. Popisuje současné metody používané pro posouzení školní zralosti a připravenosti na zahájení povinné školní docházky dětí v ČR. Srovnává nejčastější institucionální formy přípravy na primární vzdělávání, tj. mateřské školy a přípravné třídy základní školy, které jsou zejména pro děti ze socio-kulturně znevýhodňujícího prostředí určeny. V praktické části využívá kvalitativních výzkumných metod a formou analýzy dokumentů, pozorování a rozhovorů získává informace pro zpracování 3 případových studií, ve kterých detailně charakterizuje rodinné prostředí a životní styl socio-kulturně znevýhodněných rodin. Zjišťuje tak míru zkušeností dětí s pojmy, situacemi a činnostmi, jejichž znalost je základním předpokladem pro úspěšné zvládnutí vstupu do primárního vzdělávání. Sleduje výsledky zápisu do základní školy, vývoj dětí během docházky do...
Hodnocení připravenosti dětí na zahájení povinné školní docházky pedagogickou veřejností a rodinou
Kopecká, Lucie ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Valentová, Lidmila (oponent)
Záměrem diplomové práce bylo odhalit a následně prezentovat komplexní názory odborné pedagogické veřejnosti a rodičů na současnou problematiku školní připravenosti a s ní spojenými otázkami týkajících se vysokého počtu odkladů školní docházky. K získání těchto názorů byla využita metoda semistrukturovaného rozhovoru s rodiči, s učiteli přípravných tříd a učiteli mateřských a základních škol. Po analýze získaných výpovědí byl dále zvolen postup vzájemné konfrontace těchto dat, posléze konfrontace s odbornými publikacemi, články, webovými diskusními fóry a také k tomuto tématu uspořádanou konferencí. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že problém školní připravenosti zasahuje do dalších problematik: vzdělanost a kvalifikovanost učitelů mateřských škol, kvalita spolupráce školy a rodiny, problematika kapacity mateřských škol a řešení počtu dětí na jedné třídě, věkové složení třídy, odpovědnost za školní připravenost dítěte atd. Výsledky diplomové práce poukazují, jaké názory má rodina a pedagogická veřejnost na aktuální stav nedostatků školní připravenosti dětí a rovněž na oblasti školní připravenosti, v nichž děti v dnešní době převážně vynikají. Hlavní přínos této práce spočívá v poukázání na důležitou a značnou propojenost jednotlivých oblastí školní připravenosti.
Problematika odkladu školní docházky v Kladně
Fürstová, Jana ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce, která se zabývala problematikou odkladu školní docházky v Kladně, zmapovala kladenský region v období čtyř let, poukazuje na nárůst odkladů školní docházky v roce 2011 o cca šest procent oproti průměru předchozích tří let. Za pomoci zvolených výzkumných metod dotazníkového šetření, pozorování a analýzy získaných dat jsme potvrdili stanovenou hypotézu, že nejčastěji oslabenými složkami osobnosti u dětí v Kladně jsou sociální zralost, která upozornila hlavně na problémy spojené se sebeobsluhou a navazováním kontaktů s vrstevníky a psychická zralost, která poukazuje na to, že se u dětí nejčastěji objevují řečové nedostatky a neschopnost soustředit se na školní výuku. Dále jsme došli k závěru, jenž poukazuje na to, že odklad školní docházky bývá častěji udělen chlapcům, což uvádí i teorie (Langmeier, J., Krejčířová, D. 2006 a ÚIV). Důležitý však je měsíc narození, který také rozhoduje o vstupu do první třídy. Proto jsme v závěru práce, která obsahuje celkové shrnutí, upozornili na problematické oblasti a navrhli další možná témata, která je třeba podrobit následnému zkoumání.
Rozdíly homogenně a heterogenně uspořádaných tříd v MŠ a jejich vliv na připravenost dítěte pro vstup do 1. třídy základní školy
Srbová, Věra ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Havlová, Jana (oponent)
Resumé Tato diplomová práce se zabývá hledáním rozdílů homogenně a heterogenně uspořádaných tříd v MŠ a jejich vlivem na připravenost dítěte pro vstup do 1. třídy základní školy. Teoretická část se zabývá školní zralostí a připraveností, obecnou charakteristikou dítěte předškolního věku před vstupem do 1. třídy ZŠ, rozdíly heterogenně a homogenně uspořádaných tříd MŠ a nakonec přípravou dítěte na povinnou školní docházku. V praktické části je zpracováno výzkumné šetření prováděné pomocí metody autorského testu školní zralosti a dotazníku. Výzkumným vzorkem byly děti předškolního věku před vstupem do ZŠ z heterogenních a homogenních tříd MŠ a pedagogové z mateřských a základních škol. Hlavním cílem tohoto výzkumného šetření bylo zjistit, jestli jsou na vstup do základní školy lépe připraveny děti z homogenních nebo heterogenních tříd mateřských škol. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že děti z heterogenních tříd jsou připraveny na vstup do základní školy stejně jako děti z homogenních tříd, z toho tedy vyplývá, že věkové složení tříd mateřských škol neovlivňuje kvalitu připravenosti dítěte na povinnou školní docházku.
Připravenost dětí v oblasti grafomotoriky na vstup do základní školy
Dousková, Eliška ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
V současné době jsou stále více diskutované otázky nástupu do školy, především z pohledu úrovně připravenosti dítěte na vstup do první třídy a požadavků školy na prvňáčky. Důvodem je řada velkých a často náročných změn, které nástup do první třídy pro děti a jejich rodiny znamená. Aby bylo v silách prvňáčka všechny tyto změny zvládnout bez zbytečných frustrací, je nezbytné, aby jeho fyzický, psychický i nervový vývoj a připravenost byly na dostatečné úrovni. Protože je toto téma velmi široké, byla pro tuto diplomovou práci vybrána pouze jeho část, jak říká i její název: Připravenost dětí v oblasti grafomotoriky na vstup do základní školy. Oblast grafomotoriky je v celé práci uváděna v kontextu s dovedností psaní. Teoretická část se zabývá legislativním vymezením povinné školní docházky a problematikou psaní jako nezbytnou součástí gramotnosti obyvatelstva. Osvětleno je téma nástupu do první třídy a školní připravenost dětí. Podrobně je rozpracována oblast grafomotoriky z hlediska vývojového, z hlediska vztahu k hrubé a jemné motorice, lateralitě a vnějším podmínkám, které grafomotoriku ovlivňují. Vysvětlen je význam grafomotoriky jako nezbytného základu dovednosti psaní, které je jednou ze základních schopností, jež dítě získává v průběhu povinné školní docházky. Objasněna je nezbytnost...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 116 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.