|
Současné podoby fotografie ve výtvarné výchově
Zavadilová, Šárka ; Francová, Sylva (vedoucí práce) ; Magidová, Markéta (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá využitím současné fotografie ve výtvarné výchově a jejím vlivem na rozvoj kreativity a vnímání umění u žáků základních a středních škol. Teoretická část práce představuje vývoj fotografie za posledních třicet let, zahrnuje definice nových termínů a směrů a představuje nejvýznamnější autory této doby. V didaktické části práce jsou navrženy, realizovány a zhodnoceny výukové programy pro nižší ročníky víceletého všeobecného gymnázia pracující se současnou fotografií a na závěr je představen autorský soubor reflektující trendy v současné výtvarné fotografii. Cílem práce je prozkoumat různé metody a strategie, které umožňují efektivní začlenění digitální a postdigitální fotografie do výtvarného vzdělávání a analyzovat přínosy tohoto přístupu pro rozvoj vizuálního myšlení a expresivity žáků. KLÍČOVÁ SLOVA fotografie, digitální fotografie, výtvarná výchova, didaktická transformace, digitální kompetence, digitální technologie, grafické editory
|
|
Porod očima mužů
Zavadilová, Šárka ; Sokolová, Věra (vedoucí práce) ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývala přítomností mužů u porodu. Cílem práce bylo dát hlas mužům - otcům, aby vyprávěli o své zkušenosti s porodem. Teoretická část poskytuje teoretický rámec pro analýzu konstrukci mužských identit, repertoárů otcovství a genderových vztahů v rodině a představuje feministickou kritiku nahlížení na porody. Empirická část se zabývá metodologickými východisky a metodami mého feministicky orientovaného výzkumu vycházejícího z konstruktivistického paradigmatu a jsou zde prezentovány výsledky výzkumu, který směřovaly tyto předem stanovené otázky: jakým způsobem muži hovoří o zážitku porodu, jak v rámci vyprávění konstruují svou mužskou identitu a jak se během vyprávění o porodu vztahují k otcovství (rodičovství). Zájem byl též směřován k motivaci mužů k účasti u porodu, k jejich rolím u porodu a k významu, jež této události přisuzují. Klíčová slova: přítomnost mužů u porodu, otcovství u porodu, porodní příběhy, mužská identita, hegemonní maskulinita, otcovství
|
|
Význam sebereflexe v procesu rozvoje osobnosti žáka (S přihlédnutím k ostatním motivačním faktorům)
Zavadilová, Šárka ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Tato bakalářská práce "Význam sebereflexe v procesu rozvoje osobnosti žáka (S přihlédnutím k ostatním motivačním faktorům)" je členěna do tří částí. Nejprve se zabývá obecnými otázkami rozvoje žákovy osobnosti a zaměřuje se na pojetí sedmi zřetelů podle Heluse (2009). Ty jsou stěžejní pro rozvoj osobnosti každého dítěte. Ve druhé kapitole se zaměřuje na sebereflexi jako jeden z vybraných faktorů a shrnuje základní poznatky o tomto tématu. Představuje také bohaté pojmosloví, které je spojeno s pojetím sebereflexe a rozvoje osobnosti. Připomíná pojem adekvátní sebereflexe, vývoj sebepojetí a autoregulaci. Ve třetí kapitole se zaměřuje na rodinu a školu jako dva základní vlivy v rozvoji žákovy osobnosti. Zmiňuje očekávání rodičů a adekvátnost požadavků a jejich vliv na utváření sebepojetí a také pojednává o možnostech rozvoje v prostředí školy. V závěru připomíná důležitost sebereflexe pro rozvoj osobnosti. Klíčová slova Rozvoj osobnosti, sebereflexe, autoregulace, sebepojetí, rodina, škola
|
| |
|
Vnímání významu matematiky a fyziky studenty gymnázií
ZAVADILOVÁ, Šárka
Diplomová práce mapuje subjektivní význam připisovaný studenty gymnázií v Českých Budějovicích pojmům matematika a fyzika. Zkoumáme, zda má na vnímání těchto pojmů vliv nabídka neformálního vzdělávání. Nosnou část práce tvoří výzkum doplněný teoretickými poznatky. Teoretická část pojednává o matematice a fyzice ve formálním a neformální vzdělávání, popisuje nabídku neformálního vzdělávání na námi vybraných gymnáziích a také v ní popisujeme námi použitou metodu sémantického diferenciálu, která je osvědčená při zkoumání konotativních významů pojmů. V praktické části práce podrobně popisujeme projekt empirického výzkumu, průběh sběru dat a v závěru práce popisujeme získané výsledky.
|
|
Význam sebereflexe v procesu rozvoje osobnosti žáka (S přihlédnutím k ostatním motivačním faktorům)
Zavadilová, Šárka ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Tato bakalářská práce "Význam sebereflexe v procesu rozvoje osobnosti žáka (S přihlédnutím k ostatním motivačním faktorům)" je členěna do tří částí. Nejprve se zabývá obecnými otázkami rozvoje žákovy osobnosti a zaměřuje se na pojetí sedmi zřetelů podle Heluse (2009). Ty jsou stěžejní pro rozvoj osobnosti každého dítěte. Ve druhé kapitole se zaměřuje na sebereflexi jako jeden z vybraných faktorů a shrnuje základní poznatky o tomto tématu. Představuje také bohaté pojmosloví, které je spojeno s pojetím sebereflexe a rozvoje osobnosti. Připomíná pojem adekvátní sebereflexe, vývoj sebepojetí a autoregulaci. Ve třetí kapitole se zaměřuje na rodinu a školu jako dva základní vlivy v rozvoji žákovy osobnosti. Zmiňuje očekávání rodičů a adekvátnost požadavků a jejich vliv na utváření sebepojetí a také pojednává o možnostech rozvoje v prostředí školy. V závěru připomíná důležitost sebereflexe pro rozvoj osobnosti. Klíčová slova Rozvoj osobnosti, sebereflexe, autoregulace, sebepojetí, rodina, škola
|
| |
|
Dětské pěvecké sbory na Jindřichohradecku
ZAVADILOVÁ, Šárka
Práce se zabývá dětskými pěveckými sbory na Jindřichohradecku a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část představuje historii sborů, druhy sborů a osobu sbormistra. Dále se zabývá hlasem, charakteristikou věkové skupiny sboristů a sborem, jako sociální skupinou. Na konci teoretické části je kapitola o Jindřichohradecku a významných osobnostech, které zde žily. V praktické části se práce zabývá popisem jednotlivých dětských Jindřichohradeckých pěveckých sborů.
|