|
The Depiction of Gender in Terry Pratchett's Discworld
Mládek, Pavel ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Tato práce se zabývá sérií Zeměplocha britského fantasy autora Terryho Pratchetta a tím, jak je v ní zobrazováno téma pohlaví (sex) a rodu (gender). Zabývá se nejvíce knihami Nohy z jílu (1996), Pátý elefant (1999), Podivný regiment (2003) a Pod parou (2013), které se těmto tématům věnují nejotevřeněji. Snaží se odhalit, zda série vykazuje známky spíše pohledu, že pohlaví a rod jsou spolu velmi úzce spjaté, případně dokonce že rod jako takový neexistuje, tzv. genderově kritický pohled, nebo zda je rod na pohlaví více méně nezávislý a postavy v této sérii mají možnost vykazovat jiný rod, než jaký jim byl přiřknut při narození. Zároveň práce zkoumá, jestli se zobrazení rodu během série vyvíjí, nebo ne.
|
| |
|
The Theme of Rationality as Depicted by Yudkowsky in Harry Potter and the Methods of Rationality
Macků, Kateřina ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat téma racionality v fanfikci Eliezera Yudkowského Harry Potter a metody racionality (2010) se zaměřením na autorovo ztvárnění tohoto tématu a jeho potenciálního dopadu na čtenáře. Teoretická část poskytuje úvod do témata fanfikce a jejího přínosu pro literaturu, zkoumá autorův vztah k racionalismu a dále se zaměřuje na témata Bayesovy věty, bayesovského usuzování a kognitivních zkreslení. Praktická část pak staví na konceptech v teoretické části a demonstruje, jak Yudkowsky vyobrazuje racionalitu jako hlavní téma fanfikce a jak tyto koncepty ovlivňují osobnost a činy Harryho Pottera a dalších postav. Praktická část též názorně ukazuje výskyt racionalistických konceptů napříč dějem a hodnotí, jak téma racionality přidává ději na zajímavosti a vede k jeho rozvoji. Na základě analýzy důležitých momentů a charakterizace postav pak práce posuzuje účinnost Yudkowského propagace racionality a způsob, jakým je racionalita ztvárněna. KLÍČOVÁ SLOVA Eliezer Yudkowsky, racionalita, fanfikce, kognitivní zkreslení, Harry Potter a metody racionality
|
|
LGBT+ jako téma ve výuce cizích jazyků v českých školách
Polách, Dominik ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Topolovská, Tereza (oponent)
Diplomová práce "LGBT+ jako téma ve výuce cizích jazyků v českých školách" se zabývá problematikou integrace témat související s LGBT+ a genderem do výuky jazyků. Práce navazuje na předchozí výzkumy v oblasti LGBT+ ve školách a konkretizuje je. Prostřednictvím kvalitativní studie formou polostrukturovaných rozhovorů s vyučujícími cizích jazyků na českých základních a středních školách jsou hledány odpovědi na otázky, jak jsou ve školách zapracovaná do výuky cizích jazyků LGBT+ a gender témata a jakým způsobem se v hodinách cizích jazyků s těmito tématy pracuje. Zkoumán je i pohled vyučujících na integraci těchto témat do jazykové výuky a možné problémy, které mohou při integraci těchto témat do jazykové výuky nastat. Bylo zjištěno, že ve většině případů tato témata vyvstávají v hodinách cizích jazyků spontánně, obvykle ze strany studujících, pro které je tato problematika aktuální a zajímavá. Vyučující vnímají určité nedostatky v učebních materiálech, co se týče zapracování těchto témat, zapracování kurikulu jim však přijde v rovině obecného tématu tolerance a respektu dostatečné. A právě v návaznosti na téma tolerance a respektu považují integraci LGBT+ a gender témat do jazykové výuky za smysluplnou. Vyučující na základních školách se také občas potýkají s projevy homonegativity ze strany...
|
| |
|
Chloe Gong's These Violent Delights Duology as a Retelling of William Shakespeare`s Romeo and Juliet
Rolencová, Vanessa ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Cílem této bakalářské práce je prodiskutovat a zanalyzovat analogie mezi hrou Williama Shakespeara Romeo a Julie (1597) a jejím převyprávěním Naše zakázané vášně (2020) a Naše násilné konce (2021) od Chloe Gong. Dále si klade za cíl zmíněná literární díla rozebrat v kontextu identity a z pohledu aspektů, které ji tvoří. Práce se také soustředí na záměry autorky a význam jejího zaměření v rozebírané duologii. Teoretická část poskytuje nezbytnou terminologii a představení děl obou autorů. Obsahuje také nezbytné uvedení historického kontextu Šanghaje ke konci 20. letech 20. století, které poslouží k analýze jejího vyobrazení v díle Chloe Gong. Praktická část práce je rozdělena na vybrané vlivy na identitu a jakým způsobem formuje postavy v dílech. Prozkoumání se soustředí na ovlivnění rodiny a rodinného zázemí, romantických vztahů a prostředí a místo, ve kterém člověk vyrostl. KLÍČOVÁ SLOVA William Shakespeare, Chloe Gong, převyprávění, identita, Šanghaj
|
| |
|
Lucy Kirkwood's play The Children from an Ecocritical Perspective
Hanusová, Veronika ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá hrou The Children současné britské autorky a dramatičky Lucy Kirkwoodové. Nahlíží na hru z ekokritického hlediska a zaměřuje se na způsob, jakým hra reflektuje environmentální problémy dnešního světa především s přihlédnutím k otázce lidské odpovědnosti za klimatické změny způsobené lidskou aktivitou. Teoretická část představuje klíčové pojmy, jako je myšlenka antropocénu a kapitalocénu, jejich etické důsledky a myšlenku odpovědnosti vůči budoucím generacím. Dále stručně představuje biografii autorky, její dílo a skutečnou inspiraci, která stála u zrodu divadelní hry The Children, a to jadernou katastrofu v japonské Fukušimě v roce 2011. Praktická část interpretuje hru z perspektivy odpovědnosti jedné generace vůči generacím ostatním. Tato práce vnímá hru The Children jako komentář stavu současné společnosti a pokouší se najít paralelu mezi situací ve hře a současnou ekologickou krizí a klimatickými změnami. KLÍČOVÁ SLOVA Lucy Kirkwood, The Children, Antropocén, Zodpovědnost, Budoucí generace, Klimatická krize
|
|
Ethics of Artificial Intelligence in Kazuo Ishiguro's Klara and the Sun
Fenclová, Barbora ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Cílem této práce je prozkoumat etické dilema umělé inteligence prezentované v románu Kazua Ishigura Klára a slunce (2021). Teoretická část práce se zabývá tématy umělé inteligence a jejími formami, etickými otázkami, které existence AI otevírá, a obecně tématy AI a etiky v kontextu sci-fi. V praktické části práce je interpretován román Klára a Slunce s ohledem na výše popsaná témata. Argumentace této práce se zaměřuje zejména na spojitosti mezi vyspělou umělou inteligencí a lidstvem a etickými dilematy, která jsou jejich důsledkem.
|
|
Echoes of EOKA: A Literary Exploration of Simon Mawer's and Soulla Christodoulou's Cyprus
Orphanides, Tomáš ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Cílem této práce je prozkoumat autenticitu a způsob vyobrazení období povstání EOKA na Kypru v dílech Simona Mawera Swimming to Ithaca (2006) a Soully Christodoulou The Summer Will Come (2018). Teoretická část práce zkoumá události mezi lety 1878 a 1959, tedy kritické období poznamenané britskou správní kontrolou, zásadními politickými změnami a ozbrojenou konfrontací mezi Brity a kyperskými Řeky. Praktická část se zaměřuje na rozbor románů a zkoumá dopad kampaně EOKA na každodenní život, perspektivy a soužití kyperských Řeků a Britů. Práce se rovněž zabývá tématy souvisejícími s osobními vztahy kyperských Řeků a Britů a zkušenostmi kyperských Řeků s migrací a usazením v Anglii. V závěru jsou romány na základě stanovených cílů porovnány, což poskytuje komplexní analýzu literární interpretace daného období. KLÍČOVÁ SLOVA postkoloniální literatura, novodobé dějiny Kypru, britská koloniální nadvláda, kampaň EOKA, Enosis, řecko-kyperská identita, současná britská historická beletrie, Simon Mawer, Soulla Christodoulou, migrace, sociálně-politické napětí, filhelenismus, koloniální dědictví, soužití komunit
|