Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 276 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Pohádka a sen ve vzájemném vztahu
Vídršperková, Lenka ; Kučera, Miloš (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent) ; Voldřich, Michal (oponent)
0 ABSTRAKT Disertační práce pojednává o podobnosti či dokonce možné příbuznosti pohádek a snů. Teoretický rámec práce je především psychoanalytický, a v souladu s psychoanalytickou teorií je přejímán předpoklad, že v pohádkách i snech lze pozorovat projevy nevědomí, a také, že pohádky i sny obsahují manifestní a latentní rovinu a lze je interpretovat. Někteří autoři, jako maďarský folklorista G. Róheim, předpokládají, že pohádka vznikla původně z individuálního snu, který byl dále vyprávěn a postupně obohacen o kulturní specifika. Z toho pak vyplývá teorie indukce M. Kučery, že pohádka indukuje sen, který by se zdál každopádně, neboť téma nasedá na nevědomé potřeby i konflikty dítěte. První část práce představuje základní teoretická východiska. V další části je na pohádkovém typu ATU 510B ve verzi B. Němcové Princezna se zlatou hvězdou na čele ukázán možný postup interpretace pohádky. Jsou vyhledány a srovnány dostupné verze, definována základní dějová linie pohádky. Představeny jsou nejznámější interpretace, podle kterých pohádka pojednává o psychice zneužité ženy, a také interpretace, které na pohádku nahlíží jako na oidipskou. Následně je s využitím teorie mýtů C. Lévi-Strausse a s využitím pojmových map pohádka dále analyzována. V další části je téma obohaceno o rovinu snů - představeny jsou sny...
Utváření a rozvoj studentské identity vysokoškolských studentů, jejichž rodiče nemají vysokoškolské vzdělání
Škanderová, Taťána ; Machovcová, Kateřina (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tím, jak se utváří a dále vyvíjí studentská identita vysokoškolských studujících, jejichž rodiče nemají vysokoškolské vzdělání. Cílem je zjistit, jaké významy, faktory, zdroje, aktéři a identity mají vliv na proces budování a rozvoje jejich studentské identity. Zaměřuje se na zlomové momenty, které jsou u nich doprovázeny změnou vlastní identity a nejistotou ve vlastním sociálním a kulturním světě. Teoretická část práce je zaměřena na definování a popis specifických charakteristik vysokoškoláků s rodiči bez vysokoškolského vzdělání, problému deficitní perspektivy a specifik studujících první generace na prestižnějších studijních oborech. Navazují části zabývající se sociálními a vzdělanostními nerovnostmi z hlediska historického vývoje v českém kontextu a z hlediska kritické sociální psychologie. Závěr je věnován identitě, na niž je nahlíženo ze tří teoretických hledisek, a to z pohledu teorie sociální identity, z pohledu sociálního konstruktivismu a ze sociokulturního vývojového pohledu na identitní proměny. V empirické části byly ke sběru dat využity opakované polostrukturované hloubkové rozhovory a fotografické deníky. Získaná data jsou kvalitativně zpracována v interpretativní tradici prostřednictvím reflexivní tematické analýzy. Zkoumaný vzorek sestává z patnácti...
LGBT+ studující: co si myslí a dělají učitelé/učitelky
Kameníková, Denisa ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Frombergerová, Anna (oponent)
Bakalářská práce se zabývá postoji vyučujících k školách. V teoretické části práce jsou vymezeny základní pojmy a jevy související s postoji a předsudky vůči LGBT+ studujícím. Hlavní pozornost je věnována prostředí školy. Cílem této práce bylo zjistit, jaké jsou postoje vyučujících středních škol k kvalitativní přístup a sběr dat probíhal prostřednictvím ind rozhovorů s předem nachystanými okruhy otázek. Rozhovory byly provedeny s erá jsou pro větší přehlednost spolu se vzájemnými možnými vztahy schematicky vyobrazena. Výsledky práce odkrývají, jakou komplexitu postoje vyučujících mohou mít a z jakých všech složek se vůči jednomu Představují navíc další témata jako například otvírání LGBT+ témat ve výuce, konkrétní činy vyučujících v podpoře LGBT+ studujících nebo návrhy vyučujících na zlepšení LGBT+ tematiky ve školství. KLÍČOVÁ SLOVA LGBT+, sexuální orientace, genderová identita, třídní klima, postoje, porozumění, homofobie,
LGBT+ jako téma ve výuce cizích jazyků v českých školách
Polách, Dominik ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Topolovská, Tereza (oponent)
Diplomová práce "LGBT+ jako téma ve výuce cizích jazyků v českých školách" se zabývá problematikou integrace témat související s LGBT+ a genderem do výuky jazyků. Práce navazuje na předchozí výzkumy v oblasti LGBT+ ve školách a konkretizuje je. Prostřednictvím kvalitativní studie formou polostrukturovaných rozhovorů s vyučujícími cizích jazyků na českých základních a středních školách jsou hledány odpovědi na otázky, jak jsou ve školách zapracovaná do výuky cizích jazyků LGBT+ a gender témata a jakým způsobem se v hodinách cizích jazyků s těmito tématy pracuje. Zkoumán je i pohled vyučujících na integraci těchto témat do jazykové výuky a možné problémy, které mohou při integraci těchto témat do jazykové výuky nastat. Bylo zjištěno, že ve většině případů tato témata vyvstávají v hodinách cizích jazyků spontánně, obvykle ze strany studujících, pro které je tato problematika aktuální a zajímavá. Vyučující vnímají určité nedostatky v učebních materiálech, co se týče zapracování těchto témat, zapracování kurikulu jim však přijde v rovině obecného tématu tolerance a respektu dostatečné. A právě v návaznosti na téma tolerance a respektu považují integraci LGBT+ a gender témat do jazykové výuky za smysluplnou. Vyučující na základních školách se také občas potýkají s projevy homonegativity ze strany...
Zkušenost nebinárních osob se sebeprezentací a genderovou expresí (z fenomenologické perspektivy)
Novotný, Ondřej ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Macháčková, Marcela (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá žitými zkušenostmi osob, které se identifikují jako nebinární, v osobní sféře a v sociálních interakcích. V teoretické části se zabývá interakcí mezi identitou člověka a genderem V teoretické části práce vymezuje pojem gender a zabývá se koncepty spojenými s genderem (jeho vývojem, rolemi, stereotypy a jeho sociálně konstruovanou povahou) a jeho interakcí se sociální a osobní identitou člověka. Okrajově se dotýká androgynity a aschematičnosti a jejich potenciálně pozitivních vlivů na společnost snížením salience genderových stereotypů, a to skrze přítomnost flexibilnějších představ o genderu. V empirické části analyzuje výpovědi čtyř genderově nebinárních informantů (poskytnuté polostrukturovaným rozhovorem) za pomoci interpretační fenomenologické analýzy a podrobněji se tak věnuje sebeprezentaci a genderové expresi ve vztahu k autenticitě. Sleduje tak na interakci mezi self a sociálním prostředím. Vyzdvihuje variabilitu prožívání těchto čtyř jednotlivců a jejich zkušenost shrnuje jednotlivě do emergovaných témat a podtémat. Skrze deskripci a interpretaci se snaží přiblížit a vysvětlit individuální zkušenost informantů. Objevují se některá společná témata jako: (1) vztah mezi tlakem vyvíjeným na jedince a pociťovanou potřebou vymezit se vůči stereotypu, (2) label...
Třídy zahrnující studující s menšinovou sexuální orientací: případové studie
Vlková, Veronika ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Frombergerová, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá středoškolskými třídními kolektivy, ve kterých se nachází studující s menšinovou sexuální orientací/studující z LGBT+ komunity. Ve třídních kolektivech jsou zkoumány vrstevnické vztahy, fungování celého třídního kolektivu a postoje k LGBT+ komunitě. Středem zájmu diplomové práci jsou celé třídní kolektivy, nikoliv pouze studující s menšinovou sexuální orientací/z LGBT+ komunity nebo naopak studující s heterosexuální orientací/cisgenderovou identitou. Výzkum probíhal ve formě 2 případových studií, konkrétně bylo využito dotazníkové šetření, polostrukturované rozhovory s několika náhodně vybranými studujícími a polostrukturované rozhovory s třídními vyučujícími. Cílem výzkumu bylo nejen popsat celý třídní kolektiv, ale také uchopit LGBT+ tematiku komplexněji a porozumět tak situaci, která na základě přítomnosti studujícího z LGBT+ komunity ve třídním kolektivu vzniká, a to pohledem jak studujících z LGBT+ komunity, tak studujících s většinovou sexuální orientací/identitou. Z výzkumu vychází, že dobré či funkční vrstevnické vztahy nemusí znamenat pozitivní postoj k LGBT+ komunitě a opačně. Studující v obou třídních kolektivech vnímají, že potřebují změnu ve školském systému z hlediska práce s LGBT+ tematikou ve školách. Nejčastěji vnímají, že potřebují, aby tato změna nastala...
Hodnotová orientace a morální zodpovědnost ve firemním vzdělávání Hasičského záchranného sboru.
Drahovzalová, Dominika ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent) ; Hoskovcová, Simona (oponent)
Firemní vzdělávání současnosti nemusí sloužit jen k předávání odborných postupů a znalostí ale také k rozvoji hodnot a morálních zásad, které práce požaduje a které zaměstnancům pomáhají lépe se orientovat a fungovat v organizační kultuře. Pro asičský záchranný sbor České republiky je toto soužití s vnitřní ku zásadní, protože je od zaměstnanců a příslušníků vyžadováno nejen vnitřně, ale i legislativními předpisy e zásadně spojeno se smyslem sboru: hránit životy a zdraví obyvatel, životní prostředí, zvířata a majetek před požáry a jinými mimořádnými událostmi a krizovými situacemi Tato výzkumná práce přináší vhled do interního vzdělávání Hasičského záchranného sboru České republiky a do hodnotového nastavení hasičské firemní ílem práce zmapovat, jakým způsobem se vyvíjí či mění hodnotová orientace a morální zodpově příslušníků i zaměstnanců hasičského sboru a zda jsou tyto změny v absolvovaným vnitřním vzděláváním. Pro dosažení tohoto cíle byl proveden explorační výzkum na řad hasičů a studentů rozdělených dl olvovaného pracovního vzdělání, kteří vyplňovali sadu sebeposuzovacích škál, dilematických situací a otázek, mapujících právě jejich morálně notové nastavení. Nad rámec hasičské práce se text zabývá výzkum oblasti morálky vzdělávání dospělých a přináší vodítka, jak přistoupit k měření pozorování.
Identita a sociální interakce mladých nebinárních lidí
Divišová, Nikola ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Taušová, Jitka (oponent)
Diplomová práce se zabývá identitou, prožíváním genderu a sociálními interakcemi mladých nonbinary lidí v ČR. Výzkumným záměrem je přispět k zaplnění mezery v české odborné literatuře a zlepšit porozumění nebinárním osobám, které se zdá pro psychologickou práci s nonbinary klientelou potřebné. V návaznosti na tento záměr si práce kladla tři cíle. Porozumět pojetí genderu a vlastní genderové identity u mladých nonbinary osob v ČR. Prozkoumat, jaké faktory hrají roli při volbě pojmenování pro svou genderovou identitu a jak nebinární osoby uvažují o různých identitách. Jako poslední cíl jsme si stanovili zjistit, jaký význam má zvolené pojmenování v interakcích s druhými lidmi. Teoretická část práce se věnuje problematice identity, nebinárního genderu, jazyka a sociálních zkušeností nonbinary lidí. Empirická část prezentuje vlastní výzkum. V rámci něj jsme realizovali jedenáct rozhovoru s nebinárními lidmi ve věku 18-23 let. Získaná data jsme analyzovali pomocí reflexivní tematické analýzy. Výsledkem byla čtyři témata: "Existuji tak, jak chci", "Ať je to jednodušší", "Je to možnost" a "Vztahování se k maskulinitě a feminitě." Na základě analýzy byly pak zodpovězeny výzkumné otázky. Práce ukázala, že nebinární respondenti chápou gender především skrze vnitřní prožívání a sebevyjádření a že je pro ně...
Self-efficacy u začínajících vyučujících
Vozková, Anna ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Štech, Stanislav (oponent) ; Denglerová, Denisa (oponent)
Disertační práce se věnuje začínajícím vyučujícím, jejich postoji k inkluzi ve vzdělávání a vlivu učitelské self-efficacy. Teoretická část je rozdělena na pět hlavních částí, které se věnují učitelské práci a profesní identitě, především ve smyslu jejího vývoje na začátku profesní dráhy a učitelské self-efficacy a možnostem jejího rozvoje. Poslední dvě kapitoly se zaměřují na koncept inkluze, který je ukotven v rámci českého vzdělávacího systému a jsou shrnuty aktuální výzkumné poznatky o postoji vyučujících k inkluzi. V praktické části je představen výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jak vnímají vyučující inkluzi na začátku své profesní dráhy, jak se na ní cítí připraveni a jaké s ní zatím mají zkušenosti. Dále se výzkum zaměřil na možné oblasti, které mohou s postojem k inkluzi souviset nebo ho ovlivňovat, jako je učitelská self-efficacy, sociální prostředí a vnímaná podpora. Design výzkumu byl smíšený a probíhal ve třech fázích, kvůli vysokému snížení počtu respondentů byla však použita pouze data z prvních dvou fází. V práci byly využity tři typy dotazníků a polostrukturovaný rozhovor. Data byla zpracována statisticky a pomocí tematické analýzy. Ve výsledcích výzkumu jsou uvedena důležitá témata a následně navržen nový model vztahu mezi učitelskou self-efficacy a postojem k inkluzi, který je...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 276 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.