Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 272 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vybrané směry alternativního stravování
Bittnerová, Lenka ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Bakalářská práce "Vybrané směry alternativního stravování" se zabývá nekonvenčními směry stravování. Jejím cílem je vymezit jednotlivé nekonvenční směry výživy a shromáždit a utřídit dostupné informace. Je zde popsán původ a princip makrobiotické, syrové, vegetariánské a organické stravy. Pojednává o jejich filozofii, cílech, motivacích a složení jídelníčku. Mapuje pozitiva i negativa alternativního způsobu stravování, včetně nejčastějších důvodů, které vedou k rozhodnutí pro takovýto způsob stravování. Jsou v ní uvedena rizika a výhody jednotlivých typů stravování z hlediska jejich působení na zdravotní stav člověka. Klíčová slova alternativní výživa, makrobiotická strava, syrová strava, vegetariánství, organická strava
Rozvoj profesního vidění budoucích učitelů chemie
Honskusová, Linda ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Škoda, Jiří (oponent) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Schopnost učitelů reflektovat výuku je jeden ze základních atributů, které zvyšují její kvalitu. Proto je nutné se dlouhodobě věnovat jejich profesnímu rozvoji učitelů a kultivovat jejich profesní vidění (PV). PV je důležitý soubor diskurzivních praktik umožňujících vidět smysluplnou událost, a je spjaté s výběrovým zaměřením pozornosti a s uvažováním založeném na znalostech. Tato disertační práce se zaměřuje na tři hlavní cíle: (1) popis aktuálních zjištění o rozvoji PV učitelů a vybrat prostředky, jejichž prostřednictvím bude PV rozvíjeno u budoucích učitelů chemie, (2) zjistit, jaké jsou dovednosti studentů učitelství chemie v oblasti profesního vidění, a které faktory jeho rozvoj ovlivňují, (3) navrhnout vhodné inovace výuky. Pro zjištění míry rozvinutosti PV budoucích učitelů chemie a možnosti jeho rozvíjení prostřednictvím systematicky vedených reflexí byly analyzovány vstupní a výstupní psané reflexe studentů s využitím metodologie vycházející ze systému Sherinové a van Es (2009) a doplněny o informace z dotazníku osobně vnímané zdatnosti učitele. Ovlivňující faktory byl zjišťovány prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Výzkum byl proveden na třech skupinách studentů učitelství chemie UK PedF v akademických letech 2018/2019-2020/2021. Byl zjištěn pozitivní efekt systematického...
Lidské tlusté střevo a variabilita jeho mikrobiálního osídlení z hlediska adaptací na různé podmínky prostředí
Peterová, Lucie ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání lidského tlustého střeva a variabilitu jeho různými podmínkami prostředí. Lidské tlusté střevo je erý je osídlen rozmanitým společenstvem mikroorganismů, známých jako střevní mikrobiom. Střevní mikrobiom hraje klíčovou roli ve fyziologii hostitele, přičemž ovlivňuje trávení, imunitní systém i energetický metabolismus. Tato práce shrnuje současný stav poznatků z literatury týkajících se lidského tlustého střeva a jeho mikrobiálního osídlení se zaměřením na adaptaci střevní mikroflóry na různé podmínky prostředí jako je strava, užívání antibiotik či výskyt nemocí. Dále analyzuje vliv životního stylu ironmentálních faktorů na střevní mikrobiotu včetně účinků stresu, fyzické aktivity a čtenáři komplexní přehled o střevním mikrobiomu a zdůrazňuje ní střeva představuje fascinující fenomén, který si zaslouží důkladného studia a porozumění. Porozumění těmto procesům může přispět k vývoji nových strategií pro udržení a obnovu zdravé střevní prevenci a léčbě různých onemocnění spojených se střevem a celkovým zdravím hostitele KLÍČOVÁ SLOVA Tlusté střevo, mikrobiom, zdraví, imunita, choroby
Výzkumné trendy ve výuce buněčné biologie
Horníček, Jan ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Buněčná biologie je vědním oborem, který přináší koncepty, jejichž znalost je základním předpokladem k pochopení zákonitostí života. Zaměřuje na studium buněk jako základních stavebních a funkčních jednotek všech organismů. Z tohoto důvodu se tato bakalářská práce zaměřila na články, které analyzují didaktiku buněčné biologie a byly zveřejněny v databázi Web of Science v letech 2018 až 2022. Celkem bylo získáno 53 článků. 28 z nich však bylo odbornými texty, které se nevztahovaly ke vzdělávání. Celkem bylo do dalšího posuzování zahrnuto 25 článků, které se zabývají didaktikou buněčné biologie. Hlavními tématy článků byly výukové metody, miskoncepce v buněčné biologii, laboratorní metody a postupy, vizualizace témat z buněčné biologie, alternativní klasifikační systémy, distanční výuka, pojmové mapy, badatelsky zaměřená výuka, hraní rolí a témata z buněčné biologie projektované do praxe. Hlavním závěrem je skutečnost, že se články primárně zaměřují na terciální stupeň vzdělávání. Pouze okrajově se 2 z článků zmiňují o výuce v sekundárním stupni vzdělávání. Miskoncepce nejsou zastoupeny ve velkém počtu a skutečně nové výukové metody zastoupeny nejsou. Bylo by vhodné rozšířit databázi odborných textů z tohoto tématu i na jiné databáze než je Web of Science a porovnat výuku buněčné biologie v...
Imunitní systém: projektová výuka na 2. stupni ZŠ
Kotrč, Jan ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na životosprávu a na vztah životosprávy a imunitního systému člověka. Teoretická část je věnována literární rešerši imunitního systému, jeho vymezení, fyziologii a anatomii a faktorů životosprávy, jako je výživa, pohybová aktivita, stres a otužování a dále vymezení pojmu projektové výuky. Ze všech souvislostí životosprávy a imunitního systému je v této práci věnován největší prostor výživě. Praktická část práce obsahuje návrh, realizaci a vyhodnocení projektové výuky v rozsahu čtyř vyučovacích hodiny na 2. stupni základní školy Radonice. Projekt s názvem "Jak podpořit imunitu" jsem navrhl jako projekt určený k realizaci v rámci předmětů vzdělávacích oblasti Člověk a zdraví a je zařazen do 6. ročníku. Jde o ročníkový projekt, který předpokládá vytvoření několika pracovních skupin. Délka trvání projektu je jeden výukový den (čtyři výukové hodiny). Cílem projektu je propojení znalostí praktických zásad životosprávy pro podporu optimální funkce imunitního systému do každodenního života a také rozvoj kompetencí jako je schopnost vyhledávat, třídit a prezentovat informace a spolupracovat na společném úkolu. Závěrečným produktem projektu je osvětová činnost pro ostatní žáky ve formě žákovských prezentací a informačních plakátů. Součástí praktické části je vyhodnocení...
Práce s modely ve výuce biologie
Zemanová, Tereza ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Hlavní myšlenkou a cílem diplomové práce je poukázat na význam aplikování modelů ve výuce přírodopisu, a prokázat, zda pozitivně přispívají nejen k aktivizaci žáků, ale také ke zvýšení jejich kognitivních znalostí. Teoretická část práce je zaměřená na postoj žáků i učitelů k práci s modely, na pedagogická i psychologická východiska pro začlenění modelů do výuky a na modely samotné. Jejich klasifikaci, vlastnosti a didaktickou funkci. Druhá, praktická část diplomové práce představuje návrhy konkrétních modelů, které byly realizovány a aplikovány při výuce na základní škole v Týništi nad Orlicí. Součástí práce je také porovnání výsledků žáků, kteří neměli možnost s modely pracovat, a těch, kteří se podíleli na jeho vytváření. Diplomová práce navíc zkoumá i postoje těchto žáků k práci s modely.
Rozvoj čtenářské gramotnosti žáků ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy
Vávrová, Gabriela ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Čtenářská gramotnost je nepostradatelnou gramotností pro každého jedince na jeho cestě vzděláváním a jeho budoucím plnohodnotném uplatnění v běžném životě. Každý stát má za cíl zvýšit úroveň dosaženého vzdělání v dané zemi. Rozvíjení čtenářských dovedností u žáků může napomoci k dosažení jejich lepších výsledků ve vzdělávání mimo jiné i v přírodovědném vzdělávání. Pro možnost rozvíjení čtenářských dovedností je potřeba mapovat jejich současný stav na základních školách. Cílem této práce bylo zmapovat čtenářské dovednosti u žáků ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy. Za tímto záměrem byl vytvořen soubor šesti pracovních listů obsahující třívrstvé úlohy, které řešilo 110 žáků na 2. stupni základní školy. Při tvorbě třívrstvých úloh se autor opíral o teoretická východiska této práce, která obsahují problematiku přírodovědné gramotnosti i čtenářské gramotnosti včetně výsledků českých žáků v testování daných gramotností, český kurikulární systém a typologii učebních úloh. Z vyhodnocení pracovních listů bylo zjištěno, že žáci odpověděli na všechny otázky ze souboru pracovních listů s průměrnou 57 % úspěšností. Dle pohlaví byl rozdíl úspěšnosti statisticky bezvýznamný.
Variabilita výuky přírodopisu na základních školách v kraji Vysočina
Francálková, Petra ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá očekávanými výstupy ve školním vzdělávacím plánu a variabilitou výuky přírodopisu v kraji Vysočina. Cílem této práce je zjistit, zda je pracováno s očekávanými výstupy a zda je výuka přírodopisu v kraji Vysočina pestrá, zajímavá. Práce je rozdělena na dvě části a to na to část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je popsán kurikulární dokument, RVP, školská legislativa a jaký je trend v přírodovědném vzdělávání. Praktická část je rozdělena na kvantitativní výzkum a kvalitativní výzkum. V praktické části jsou očekávané výstupy z 82 školních vzdělávacích plánu rozřazeny podle kódování, dále jsou popsány vzorové hodiny přírodopisu na pěti vybraných školách. V diplomové práci jsou sepsány informace týkajících se tematických plánu a osnov, a jestli jsou učiteli využívány. Nastíněny jsou také exkurze, na které nejčastěji učitelé s žáky jezdí. V nejdůležitější řadě metody výuky. Na každé vybrané škole jsem absolvovala několik hodin náslechů a díky těmto náslechům jsem mohla vidět několik různých metod výuky. Tyto metody jsou v práci popsané. V práci jsem narazila hned na několik problémů. Například: "Je důležité, aby měla škola očekávané výstupy významně rozšířeny? Je možné všechny tyto výstupy plnit?" Výsledky této práce mě mile překvapily. V kraji Vysočina je...
Argumentační dovednosti žáků v tématu klíšťových onemocnění
Balík, Tadeáš ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Argumentační dovednosti pokládáme za nezbytný atribut efektivní komunikace současné doby pro plnohodnotné uplatnění jak v osobním, tak i ve společenském životě. Z tohoto důvodu jsou tyto schopnosti cíleně zakomponovány do vzdělávání na základních školách v podobě klíčové kompetence komunikativní. Dovednosti žákovské argumentace můžeme rozvíjet prostřednictvím cílených výukových aktivit ve vhodně zvolených tématech, jež podněcují k diskutování. Záměrem této práce bylo zmapovat dovednosti formulovat vlastní argumenty k tématu klíšťových onemocnění a možností jejich prevence u žáků na druhém stupni základní školy. K tomuto účelu byla zkonstruována komplexní úloha, která byla předložena 369 žákům. Žáky formulované argumenty byly hodnoceny podle jejich četnosti, efektivity a faktické správnosti. Argumentační dovednosti žáků se ukázaly na nízké úrovni. Bylo zjištěno, že žákovské argumenty byly ovlivněny ročníkem žáků a jejich zastávaným osobním postojem k řešenému tématu. Pro efektivní kultivaci této dovednosti pokládáme za žádoucí jí věnovat ve výuce na základní škole systematickou pozornost prostřednictvím cílených aktivit. KLÍČOVÁ SLOVA kompetence komunikativní, komunikační dovednosti, argumentační dovednosti, výuka přírodopisu, klíšťová onemocnění, očkování
Návrh výuky tématu Voda na 2. stupni ZŠ
Vávra, Vojtěch ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
Práce se zabývá aktuálními trendy v didaktice vzdělávací oblasti Člověk a příroda, zejména pak projektovou výukou a integrací přírodovědných předmětů. Cílem práce je navrhnout a vyhodnotit výuku, která se věnuje tématu Voda v různých tematických okruzích průřezového tématu Environmentální výchova, za použití různých výukových postupů. Vyhodnocení probíhá na základě reflexí od žáků i ostatních pedagogů a kromě podnětů k metodám, formám a organizaci výuky sleduje naplnění cílů kognitivních a afektivních. Výsledky ukazují, že prostřednictvím této výuky došlo k naplnění vzdělávacích cílů. V závěru jsou pak formulovány konkrétní návrhy pro zlepšení a zefektivnění celé výuky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 272 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.