Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Škola jako integrační partner. Závěrečná výzkumná zpráva projektu
Leontiyeva, Yana ; Mikešová, Renáta ; Tollarová, Blanka ; Šimon, Martin ; Čermáková, Dita
Závěrečná výzkumná zpráva prezentuje výsledky projektu Škola jako integrační partner, jehož cílem bylo podrobně analyzovat situaci žáků s nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka na základních školách v Praze v letech 2019-2021. Výzkumná zpráva je členěna do několika kapitol, z nichž první se kromě všeobecného úvodu a představení projektu věnuje definici cílové skupiny. Druhá kapitola se zaměřuje na dosavadní stav poznání zejména s přihlédnutím k existujícím zdrojům dat i datům samotným, ale i předchozím výzkumům zaměřeným na žáky s OMJ a dalším zdrojům informací. Klíčovou částí výzkumné zprávy je třetí kapitola prezentující výsledky tří vln dotazníkových šetření na základních školách v Praze. Výzkum na základních školách se zaměřil na počet žáků s OMJ podle jejich úrovně znalosti českého jazyka na jednotlivých školách, na formy jejich podpory, ale i na financování této podpory, její dostatečnost, ale i existence učitelů specializovaných na výuku češtiny jako druhého jazyka a koordinátorů. Jednotlivé vlny monitoringy se zabývaly též specifickými otázkami jako např. distanční výuka nebo nový systém jazykové přípravy. Čtvrtá kapitola zprávy představuje výsledky kvalitativního výzkumu na školách – případovou studii a analýzu hloubkových rozhovorů s různými aktéry od ředitelů škol, po učitele, koordinátory a nakonec i rodiči žáků s OMJ. Závěrečná kapitola shrnuje získané poznatky. Přílohou výzkumné zprávy jsou dotazníky ze tří vlny dotazníkového šetření a automatizované reporty prezentující výsledky šetření za celou Prahu a za jednotlivé správní obvody Prahy 1-22.
Integrace dětí imigrantů z pohledu jejich rodičů (na příkladě imigrantů z post-sovětských zemí)
Chernykh, Aleksandra ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Leontiyeva, Yana (oponent)
Práce se zabývá fenoménem integrace 1,5. generace imigrantů pocházejících ze zemí bývalého Sovětského svazu. Česká odborná veřejnost věnuje tomuto tématu relativně málo pozornosti, proto zatím zůstává spíše v ústraní. V současné době tak máme k dispozici jen dílčí a náhodné poznatky o integraci dětí, které pocházejí z postsovětského regionu. Na základě úrovně současného poznání usiluje o uchopení jevu integrace zmíněných dětí v celé jeho komplexnosti, a proto se zaměřuje na různé dimenze integrace - strukturní, sociální a kulturní včetně jazykové. V rámci zkoumání vyjmenovaných dimenzí jednak sleduje, jak děti zacházejí s kulturním dědictvím své země původu, zároveň i způsob, jakým přijímají českou kulturu v jejím širším slova smyslu. Pro získání co nejhlubšího porozumění mechanismům jejich začleňování - jak v rámci jednotlivých dimenzí, tak i v rámci celkového integračního procesu - a také za účelem zjistit, s jakými problémy se na své cestě k úspěšné integraci potýkají, zkoumá tento fenomén z perspektivy matek těchto dětí. Skrze hloubkové rozhovory s imigrantkami, které pocházejí z postsovětského regionu, práce odhaluje významy, které přisuzují jednotlivým aspektům integrace svých dětí do české hostitelské společnosti. V neposlední řadě práce usiluje o porozumění tomu, jak skrze výpovědi o integraci svých...
Komparace mediálního obrazu Romů a Ukrajinců v bulvárním tisku
Mitrenga, David ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Leontiyeva, Yana (oponent)
Tento text se zabývá mediálním obrazem dvou početných minorit v České republice. Je přispěním k široké historii výzkumu, které se zabývají otázkou, jak média konstruují a prezentují minority či cizince. Autor zkoumá mediální obraz Romů a Ukrajinců v českém bulvárním tisku, protože je specifickým segmentem mediálního světa. Text diskutuje, že prezentace minorit může být rozdílná navzdory tomu, že výzkumy mluví o tom, že je často negativní a stereotypní. Tato analýza ukazuje rozdíly v prezentování obou minorit a věnuje pozornost kontextům a stereotypům. Autor se zabývá stigmatizací a stylistickou formou bulvárního tisku. U diskutovaných minorit je podstatné, že jsou obě stigmatizovány a přehlíženy zatímco mají odlišný občanský status a barvu pleti.
Škola jako integrační partner. Průběžná výzkumná zpráva projektu
Leontiyeva, Yana ; Mikešová, Renáta ; Tollarová, Blanka ; Šimon, Martin ; Čermáková, Dita
Průběžná výzkumná zpráva je shrnutím dosavadních poznatků projektu Škola jako integrační partner, který se zabývá integrací žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) na pražských základních školách. První část zprávy se věnuje analýze dostupných statistických dat, analýze předchozích výzkumů a dalších zdrojů informací o žácích s OMJ jako např. výročních zpráv škol. Druhá část shrnuje poznatky z rozsáhlého výzkumu na základních školách v Praze ve školním roce 2019-2020 zjišťujícího situaci žáků s nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka. Výzkum se zaměřil na zjištění počtu těchto žáků na jednotlivých základních školách v Praze s rozlišením podle jejich jazykové úrovně, na využití jednotlivých podpůrných opatření ze strany škol, na financování podpory žáků s OMJ a na existenci učitelů specializovaných na výuku češtiny jako druhého jazyka na základních školách.
Lokální integrační politiky vůči imigrantům: příklad Prahy a Barcelony
Holinková, Barbora ; Seidlová, Markéta (vedoucí práce) ; Leontiyeva, Yana (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je komparace přístupů k integraci cizinců na lokální úrovni v Praze a v Barceloně. Autorka chce dále zjistit, zda jsou politiky aplikované Barcelonou přenositelné do českého prostředí. Práce vychází z vybraných konceptů zaměřených na integraci cizinců do hostitelské společnosti (klasická typologie národních integračních modelů nebo integrační modely založené na psychologických aspektech dle Berryho) a její součástí jsou také definice migrační a integrační politiky (Baršová, Barša 2005; Penninx 2016; Bosswick, Heckman 2006 a další). Vzhledem k charakteru práce byla zvolena kvalitativní metoda výzkumu skládající se z analýzy sekundárních zdrojů (odborné studie, výroční zprávy, koncepční materiály vlád a municipalit, statisticky zaměřené zdroje). Vedle toho byly realizovány polo-strukturované rozhovory se zástupci místních samospráv v Praze a v Barceloně. Lokální integrační politiky vznikají ve specifickém kontextu daného státu, součástí práce je i nástin migrační historie Česka a Španělska, institucionální zabezpečení migračních a integračních politik na jednotlivých administrativních úrovních (národní, regionální, lokální) a jejich vývoj. Bylo zjištěno, že město Barcelona má v decentralizovaném systému vládnutí silnou pozici a významně promlouvá do postavení cizinců na svém...
Russian "second generation" in Europe : comparative analysis of integration patterns, national identity and transnational ties of the children of Russian migrants in Prague and Paris
Gavrilova, Vera ; Leontiyeva, Yana (vedoucí práce) ; Hamplová, Dana (oponent)
Diplomová práce se zabývá komparací druhé generace ruských migrantů ve dvou evropských metropolích: Praze a Paříži. Autorka se v rámci práce pokusila zanalyzovat etnickou identitu dětí ruských přistěhovalců, existenci mezinárodních vazeb s vlastí rodičů a integrační vzorce. Studie je založena na hloubkových rozhovorech s mladými ruskými migranty z druhé generace a jejich rodiči. Analytické části předchází přehled teoretických konceptů používaných v diplomové práci s důrazem na existující teorie integrace migrantů a zejména integrace druhé generace migrantů. Přestože výsledky této studie nemohou aspirovat na generalizaci ani v kontextu Evropy, ani celé České republiky a Francie, autorka se pokusila nastínit hlavní podobnosti a odlišnosti mezi populacemi ruských imigrantů druhé generace ve dvou evropských metropolích, stejně jako mezi první a druhou generacemi ruských migrantů a přinese informace o ruské "nové druhé generace", které mohou být použity pro další výzkumy či tvorbu politik.
Integrace dětí imigrantů z pohledu jejich rodičů (na příkladě imigrantů z post-sovětských zemí)
Chernykh, Aleksandra ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Leontiyeva, Yana (oponent)
Práce se zabývá fenoménem integrace 1,5. generace imigrantů pocházejících ze zemí bývalého Sovětského svazu. Česká odborná veřejnost věnuje tomuto tématu relativně málo pozornosti, proto zatím zůstává spíše v ústraní. V současné době tak máme k dispozici jen dílčí a náhodné poznatky o integraci dětí, které pocházejí z postsovětského regionu. Na základě úrovně současného poznání usiluje o uchopení jevu integrace zmíněných dětí v celé jeho komplexnosti, a proto se zaměřuje na různé dimenze integrace - strukturní, sociální a kulturní včetně jazykové. V rámci zkoumání vyjmenovaných dimenzí jednak sleduje, jak děti zacházejí s kulturním dědictvím své země původu, zároveň i způsob, jakým přijímají českou kulturu v jejím širším slova smyslu. Pro získání co nejhlubšího porozumění mechanismům jejich začleňování - jak v rámci jednotlivých dimenzí, tak i v rámci celkového integračního procesu - a také za účelem zjistit, s jakými problémy se na své cestě k úspěšné integraci potýkají, zkoumá tento fenomén z perspektivy matek těchto dětí. Skrze hloubkové rozhovory s imigrantkami, které pocházejí z postsovětského regionu, práce odhaluje významy, které přisuzují jednotlivým aspektům integrace svých dětí do české hostitelské společnosti. V neposlední řadě práce usiluje o porozumění tomu, jak skrze výpovědi o integraci svých...
Brains versus Brawn: Comparison of the Educational and Occupational Status of non-EU Labour Migrants in the Czech Republic
Leontiyeva, Yana ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Uherek, Zdeněk (oponent) ; Drbohlav, Dušan (oponent)
Hlavním cílem této disertační práce je analýza vzdělanostní a profesní struktury migrantů ze zemí mimo EU, pracujících v České republice. S použitím poznatků z teorie lidského kapitálu a sociologie migrace tato práce zkoumá, do jaké míry existuje nesoulad mezí stupněm dosaženého vzdělání imigrantů a jejích pracovním uplatněním v ČR. Speciální pozornost je věnována fenoménu překvalifikovanosti a socioekonomickým teoriím vysvětlujícím vznik a setrvání tohoto fenoménu u imigrantů a také rozboru metodologických aspektů měření zkoumaného jevu. Kromě sekundární analýzy dostupných pramenů a výstupů s předchozích šetření, tato práce využívá dostupné statistické údaje a také data ze dvou poměrné unikátních rozsáhlých kvantitativních sociologických šetření realizovaných v letech 2006 a 2010 Sociologickým ústavem Akademie věd ČR, v.v.i.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.