Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kvalita spánku u dospělých pacientů s poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD)
Laipoldová, Jana ; Šmotek, Michal (vedoucí práce) ; Kolečková, Tereza (oponent)
Cílem bakalářské práce je popsat kvalitu spánku u dospělých pacientů s poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD, z angl. Attention Deficit Hyperactivity Disorder) a současně uvést faktory, které spánek u pacientů s ADHD potenciálně ovlivňují. Literárně přehledová část uvede samotné rysy poruchy, rozlišení do podskupin a problematiku diagnostiky ADHD v dospělosti. Obsahem budou rovněž výsledky studií, které se zaměřují na chronotyp dospělého pacienta s ADHD, specifika jeho cirkadiánního rytmu a možnosti nefarmakologického ovlivnění spánku. Pozornost bude dále zaměřena na potenciální přítomnost komorbidit, které mohou ovlivňovat kvalitu spánku u pacientů s ADHD. Návrh výzkumu bude zaměřen na otázku, zda se liší kvalita spánku u dospělých pacientů s ADHD od zdravé populace. Převážná většina studií kvality spánku je zaměřena na problematiku ADHD u dětí. Ačkoli se v současnosti pozornost obrací na dospělou populaci s ADHD, oblast kvality spánku častokrát podléhá mispercepci subjektivního kritéria hodnocení nebo není obsažena vůbec. Přínos pro psychologickou teorii a praxi tkví ve spojení objektivního i subjektivního kritéria hodnocení spánku, které umožní komplexnější pohled na spánek dospělých pacientů s ADHD, vč. možných intervencí k jeho ovlivnění.
Rodiče o dětech a dospívajících s poruchami autistického spektra ve vztahu k pandemii Covid-19
Doubravová, Nikola ; Kolečková, Tereza (vedoucí práce) ; Maulisová, Alice (oponent)
(česky) Práce je zaměřena na problémové projevy v chování u dětí a dospívajících s poruchami autistického spektra z pohledu svých rodičů, a to v kontextu pandemie covid- 19. Právě tato specifická populace je totiž v kontextu pandemie a opatření, která se s ní pojila, obzvlášť zranitelná. Důvodem je vyšší emoční reaktivita, lpění na rutině a stereotypech a horší schopnost přizpůsobit se změnám, což jsou jedny z typických projevů PAS. V literárně-přehledové části se práce zabývá klasifikací a projevy PAS, jejich prevalencí a etiologií, vývojem, diagnostikou a možnostmi intervence. Dále mapuje současné poznání, týkající se dopadu pandemie na duševní zdraví a zmiňuje současné výzkumy, zaměřené na problémové chování dětí s PAS z pohledu pečujících osob v kontextu pandemie covid-19. Cílem výzkumné části je porovnat problémové chování v době před pandemií a v době jejího začátku na jaře roku 2020. K tomu využívá nově vytvořený dotazník problémového chování, který byl zaslán klientům a pracovníkům Národního ústavu pro autismus (Nautis). Respondenti, převážně rodiče dětí s PAS, hodnotili 21 výroků, týkajících se problematických projevů chování svých dětí, a to retrospektivně v době před pandemií a v době její první vlny. Pro porovnání chování před a během pandemie byl použit párový t-test v programu jamovi...
Dívky s Aspergerovým syndromem a jejich partnerské vztahy
Krásná, Kateřina ; Kolečková, Tereza (vedoucí práce) ; Maulisová, Alice (oponent)
Cílem práce je zaměřit pozornost na dívky s Aspergerovým syndromem ve spojitosti s jejich partnerskými vztahy a zjistit, jak si vedou v jejich navazování a udržování, případně s jakými problémy ve vztahu bojují. Obsahem literárně přehledové části je seznámení s Aspergerovým syndromem, jeho zařazením dle MKN-10 a poté kapitoly věnující se diagnostice, projevům Aspergerova syndromu a rozdílům mezi dívkami a chlapci. Další kapitoly jsou zaměřeny konkrétně na dívky s Aspergerovým syndromem, ve kterých jsou předloženy výzkumy z posledních let, které nějakým způsobem zkoumaly různé aspekty jejich partnerského života. Poslední kapitoly se věnují detailnějšímu popisu Aspergerova syndromu u dívek a podob jejich partnerských vztahů. V bakalářské práci bude navržen kvalitativní výzkum, který by proběhl pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Respondentkami budou dívky starší 18 let, s diagnózou Aspergerova syndromu. Aktuální setrvání v partnerském vztahu není podmínkou. Velikost výběrového souboru by měla být nejméně 10 respondentek. Očekávaný přínos výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe spočívá v hlubším prozkoumání prožívání partnerských vztahů dívek s Aspergerovým syndromem a jejich jedinečné osobní zkušenosti.
Syndrom vyhoření a kreativita u učitelů
Krystlová, Sylvie ; Kolečková, Tereza (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Bakalářská práce sleduje koncept syndromu vyhoření a kreativity a mapuje jejich vzájemnou souvislost v rámci výkonu učitelské profese. Literárně přehledová část se zabývá definicí syndromu vyhoření, jeho projevy, souvislostmi a jeho zasazením do kontextu učitelské praxe. Dále přibližuje koncept kreativity a proměnné s ním související, jeho vývoj, možnou operacionalizaci a především opět jeho aspekty týkající se vyučování. Následně práce shrnuje závěry výzkumů zaměřujících se na sledování vztahu obou hlavních konceptů. Navrhovaný výzkum má za cíl mapovat souvislost syndromu vyhoření a kreativity u učitelů prvního stupně základních škol při zařazení proměnné věku a let praxe učitele. Klíčová slova Syndrom vyhoření; kreativita; tvořivé myšlení; učitelé; vyučování
Syndrom vyhoření u učitelů mateřských škol ve srovnání s učiteli speciálních mateřských škol
Syvulja, Jevhenija ; Kolečková, Tereza (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na srovnání syndromu vyhoření u učitelů běžných a speciálních mateřských škol. Práce definuje syndrom vyhoření, srovnává náplň práce učitelů běžných a speciálních mateřských škol a porovnává hlavní stresory vedoucí k vyhoření. Cílem práce bylo zjistit, zda se syndrom vyhoření vyskytuje častěji u učitelů běžných mateřských škol či speciálních mateřských škol. K návrhu výzkumného projektu bylo navrženo využití Maslach Burnout Inventory (MBI) dotazníku, který zjistí míru vyhoření u 100 učitelů běžných MŠ a 100 učitelů speciálních MŠ. Na závěr práce nabízí několik doporučení vedoucích k prevenci syndromu vyhoření.
Užití trestů ve výchově předškolních dětí v souvislosti s jejich agresivním chováním
Pícková, Anna ; Čáp, David (vedoucí práce) ; Kolečková, Tereza (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem agresivního chování dětí předškolního věku a uvádí možné souvislosti takového chování s využíváním trestů ve výchově. V práci je blíže popsáno agresivního chování typické pro děti předškolního věku. Práce objasňuje některé faktory, které s agresí předškolních dětí úzce souvisí. Dále práce vymezuje pojem trest ve smyslu výchovného prostředku a rozděluje tresty do dvou kategorií - psychické a fyzické. Následně se práce věnuje hledání spojitosti mezi fyzickými či psychickými tresty ve výchově a různými druhy agresivního chování předškolních dětí. Empirická část obsahuje návrh kvantitativního výzkumu potenciálního vztahu mezi užíváním fyzických a psychických trestů rodiči při výchově a mírou fyzické či vztahové agrese dětí předškolního věku. Výsledky výzkumu by mohly významně přispět k poznatkům v oblasti využívání trestů v České republice a objasnit dopady trestů na agresivní chování dětí předškolního věku. Klíčová slova Fyzická agrese; vztahová agrese; tresty; psychická kontrola
Pedagogická praxe a stres u začínajících učitelů základních škol
Kameník, Martin ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Kolečková, Tereza (oponent)
I Abstrakt Bakalářská práce prozkoumává přínos pedagogické praxe pro začínající učitele základních škol v kontextu jimi prožívané míry stresu. Mapuje techniky vypořádání se s rozdíly oproti očekáváním, důsledky prvních plnohodnotných kontaktů s výkonem profese pedagoga a zaměřuje se také na klíčové faktory pomáhající snižovat, nebo naopak zvyšovat míru prožívaného stresu. Práce obsahuje návrh kvalitativního výzkumu, který by pomocí dotazníků zjišťoval, jak významnou roli hraje pedagogická praxe v procesu vyrovnávání se stresem u začínajícího učitele na základním stupni vzdělávání. Klíčová slova začínající učitel, pedagogická praxe, stres
Reakce rodičů na narození dítěte s Downovým syndromem
Janovská, Kateřina ; Loneková, Katarína (vedoucí práce) ; Kolečková, Tereza (oponent)
Bakalářská práce se věnuje psychologickým aspektům reakce rodičů na narození dítěte s postnatálně diagnostikovaným Downovým syndromem. Cílem práce je přispět ke kvalitnější interakci mezi těmito rodiči a zdravotníky českého perinatálního prostředí. V důsledku toho může být rodičům dětí s Downovým syndromem usnadněn nečekaný vstup do nových životních rolí. Literárně přehledová část se věnuje zejména prožívání rodičů během prvních okamžiků a dní života potomka. Klade si za cíl popsat proměnné, které mohou ovlivnit intenzitu emoční reakce na nečekaný handicap novorozence. Práce se zaměřuje také na potřeby rodičů, které z nastalé situace mohou plynout a jejichž naplnění může významně ovlivnit další průběh reakce. Část textu se zaměřuje na nástroje komunikace s rodiči takto handicapovaných dětí. V další části práce je popsán návrh výzkumného projektu, jehož kvalitativní metodologie vytváří cestu k zachycení následujících oblastí: prožívání a potřeby rodičů dětí postnatálně diagnostikovaných pro Downův syndrom, vztahování se k lékařskému týmu, způsob vytváření představ o budoucnosti a vztahování se k ranému kontaktu s novorozencem. Navrženo je polostrukturované interview, v rámci kterého budou osloveny matky i otcové dětí. Data budou zpracována dle principů Interpretativní fenomenologické analýzy....
Klima školní třídy a emoční inteligence třídního učitele
Mráčková, Karolína ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Kolečková, Tereza (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá dvěma hlavními tématy: klimatem školní třídy a emoční inteligencí učitele. Práce nejprve představí fenomén klima školní třídy, popíše jeho různé roli třídního učitele v jeho fungování, dále podá přehled několika výzkumů souvislostí limatu třídy. Dále práce představí pojem emoční inteligence s důrazem na emoční intelige učitele, také představí několik metod, jimiž lze emoční inteligenci rozvíjet. Dále propojí tématiku klimatu třídy a emoční inteligence učitele představením několika studií. Na základě této syntézy je navržen výzkum. Základní výzkumnou otázkou je, zda mezi emoční inteligencí třídního učitele a klimatem v jeho třídě existuje souvislost. Je navrženo kvantitativní šetření za využití dotazníků KLIT, CCQ a MSCEIT. Předpokladem je, že učitelé s vyšší emoční inteligencí budou mít ve svých třídách příznivější klima. Jedná se pouze o návrh výzkumu. Klíčová slova klima třídy, emoční inteligence, emoční inteligence učitele
ADHD u dívek
Mikulcová, Julie ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Kolečková, Tereza (oponent)
Tato práce se zabývá rozdíly v projevech ADHD u dívek a chlapců a problémy spojenými s ADHD jako je problematická interakce s vrstevníky, užívání návykových látek nebo problémy se sebehodnocením a exekutivními funkcemi. Práce se také věnuje komorbiditám s ADHD u dívek (např. deprese, úzkostné poruchy nebo poruchy příjmu potravy). Cílem výzkumného projektu je získat vhled do projevů dívek s ADHD ve školní prostředí, tak jak je vnímají učitelé, kteří mají s těmito dívkami zkušenost. Tento vhled může potencionálně sloužit jako přehled projevů ADHD u dívek ve školní třídě. Tento přehled by poté mohl sloužit ostatním pedagogům, aby věděli o projevech ADHD u dívek, které se liší od projevů ADHD u chlapců. Povědomí o těchto rozdílech by mohlo pomoct v dřívější pomoci a podpoře dívek s ADHD. Klíčová slova ADHD, ADHD u dívek, hyperaktivita, rozdíly v pohlaví, komorbidity

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.