Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Fyzikální pokusy začleněné do příběhu - didaktický materiál pro učitele
Doležalová, Jana ; Houfková, Jitka (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Cílem této diplomové práce je tvorba didaktického programu vhodného k zařazení do výuky na prvním stupni základních škol. Vytvořený materiál má vyučujícím sloužit jako nástroj k rozvíjení vědeckého myšlení u žáků a podpořit výuku přírodních věd na základní škole. Materiál se skládá z příběhu, který propojuje pokusy, návodů k pokusům a pracovních listů. Práce obsahuje zpětnou vazbu od vyučujících a vedoucích přírodovědných kroužků k programu O podstatě magie, který vznikl během autorčiny bakalářské práce. Na základě této zpětné vazby vznikl v této práci program O magické bouři. Hlavní částí práce jsou didaktické a pracovní listy ke každému experimentu a pohádkový příběh, jenž pokusy propojuje. Další důležitou částí je získávání zpětné vazby od vyučujících k nově vytvořenému programu, na jehož základě byl materiál nadále upravován. Nedílnou součástí práce je též autorčin popis realizace vytvořeného didaktického programu na základní škole a hodnocení žáků, kteří se realizace zúčastnili.
Fyzikální programy pro mateřské školy - podpůrné materiály pro učitele
Bláhová, Jitka ; Houfková, Jitka (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Hlavním cílem práce je usnadnit vyučujícím z mateřských škol představovat fyziku dětem už v předškolním věku. Byl vytvořen podpůrný metodický materiál s návody na fyzikální pokusy pro učitele v mateřských školách a bylo zkoumáno jeho využití v praxi. Práce navazuje na bakalářskou práci autorky. Metodický materiál vytvořený v bakalářské práci byl výrazně upraven a doplněn novými pokusy a bylo k němu natočeno 31 instruktážních videí. Následně byl pilotován mezi učiteli z mateřských škol. Nejprve byl materiál prezentován vyučujícím prostřednictvím sociálních sítí a poté byl proveden výzkum přímo v mateřských školách v podobě pozorování vyučujících při používání metodického materiálu a následně také prostřednictvím rozhovorů s vyučujícími o materiálu a o tom, jak se jim s ním pracovalo. Materiál byl upraven na základě výsledků těchto výzkumů a poté byl graficky zpracován do konečné podoby. Materiál ve své finální podobě je k práci přiložen.
Přírodovědné úlohy typu PISA na českých školách
Havlíček, Karel ; Mandíková, Dana (vedoucí práce) ; Houfková, Jitka (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá schopnost řešit přírodovědné úlohy typu PISA, obeznámenost s nimi a strategie volené při jejich řešení. Tomuto šetření byli podrobeni jak žáci 9. tříd, tak studenti učitelství přírodních věd a malý soubor učitelů z praxe. V úvodu je stručně popsána charakteristika výzkumu PISA, jeho proměny v oblasti přírodovědné gramotnosti pro rok 2015 a vývoj výsledků českých žáků do roku 2012. Dále práce obsahuje popis autorského výzkumu. Tedy proces tvorby testu, popis dostupného vzorku respondentů a jejich výsledky. Hlavní částí práce je pak podrobnější analýza těchto výsledků. Cílem analýzy bylo zjistit, jak si s úlohami poradí v porovnání s žáky jejich současní či budoucí učitelé. Dalšími zkoumanými jevy byly například, zda některé dílčí statistické výsledky výzkumu PISA nejsou důsledkem taktických rozhodnutí při řešení časově omezeného testu a jak velký má na výsledky vliv motivace respondentů. Součástí práce jsou i tři úlohy ilustrující nový koncepční rámec výzkumu PISA 2015. Jedna je trendová, dvě další, které jsou nové, jsem překládal.
Podpůrné fyzikální materiály pro science centrum iQpark
Kučera, Jiří ; Drozd, Zdeněk (vedoucí práce) ; Houfková, Jitka (oponent)
Interaktivní science centrum iQpark v Liberci se v posledních letech stalo nejvýznamnějším zařízením tohoto druhu v ČR. Toto science centrum obsahuje stovky fyzikálně i jinak zaměřených exponátů, pomocí nichž se návštěvníci seznamují se základními fyzikálními jevy, principy technických zařízení apod. Exponáty jsou vybaveny základním popisem, mnohdy zde ale chybí podrobnější fyzikální rozbor. Jsou zde také exponáty, jejichž vysvětlení je zatíženo všeobecně zažitými omyly. Tato práce obsahuje podrobnější fyzikální rozbory pro některé vybrané exponáty z mechaniky. Jedná se o exponáty: Pirueta, Newtonův vozík, Rázostroj, Hopsakoule, Váha (páka dvojzvratná). Práce rovněž obsahuje vysvětlení fyzikálních pojmů a zákonů, které s těmito exponáty souvisí.
Fyzikální pokusy a gamebook
Tarakjiová, Jasmína ; Houfková, Jitka (vedoucí práce) ; Koupilová, Zdeňka (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vytvořením metodického materiálu, gamebooku, který poutavou a nenásilnou formou přiměje dítě přemýšlet nad zajímavými fyzikálními problémy. Řešení těchto problémů se dají snadno předvést na domácích experimentech, jejichž návody jsou taktéž součástí práce. Náměty pro experimenty jsou voleny nevšední a překvapivé, proto mohou zaujmout nejenom děti, ale zároveň i rodiče. Na provedení experimentů jsou potřeba pouze jednoduché pomůcky, které se nachází v téměř každé domácnosti. Učitelé je tak mohou zadávat i jako samostatnou domácí práci. Struktura příběhu Fyzikálního gamebooku je zachycena v mapě, která naznačuje jednotlivé křižovatky a možnosti vývoje příběhu. Cílovou skupinou, pro kterou byl Fyzikální gamebook sepsán, je 2. stupeň základních škol a odpovídající stupně gymnázií. Nedílnou součástí práce je i shrnutí vyplněných záznamníků s názory a postřehy dětí.
Vliv fyzikálních pokusů na rozvoj předškolních dětí
Bláhová, Jitka ; Houfková, Jitka (vedoucí práce) ; Dvořáková, Irena (oponent)
Název práce: Vliv fyzikálních pokusů na rozvoj předškolních dětí Autor: Jitka Bláhová Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Houfková Jitka, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: V této bakalářské práci se zabývám prezentací fyzikálních pokusů dětem v předškolním věku. Práce se věnuje zkoumání vlivu fyzikálních pokusů na rozvoj předškolních dětí. Nejprve jsou popsány jednotlivé metody zkoumání, poté představuji intervenční program, který jsem sestavila z fyzikálních pokusů, a následují samotné výsledky výzkumu na konkrétní skupině předškolních dětí. Přiloženy k práci jsou popisy pokusů s metodickými poznámkami a návody. Přílohy práce obsahují popis celkem pěti tematických celků - Vzduch, Voda, Teplota, Magnety a Světlo. Tyto samostatné metodické materiály jsou použitelné přímo pro vyučující v mateřských školách. Klíčová slova: fyzikální pokusy, mateřská škola, předškolní děti
Využití příběhu propojeného s fyzikálními pokusy ve výuce na základní škole
Doležalová, Jana ; Houfková, Jitka (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Tato bakalářská práce má za cíl vytvořit metodický materiál pro pedagogy a pedagožky vyučující na prvním stupni základních škol přírodní vědy. Práce obsahuje rešerši materiálů týkajících se fyzikálních experimentů pro žáky základních škol. Hlavní částí práce je pohádkový příběh, jehož součástí je pět experimentů, na jejichž provedení se děti podílí. Ke každému pokusu je vytvořen metodický list pro učitele, obsahující návod k experimentu doplněný o praktické poznámky a pracovní list skládající se z různorodých úloh, který může sloužit k prohloubení a rozšíření znalostí získaných při pokusu ve škole. Nedílnou součástí práce je popis průběhu realizace vytvořeného metodického programu a dětská zpětná vazba.
Vnímání významu fyziky žáky na základní škole
Rusínová, Anita ; Houfková, Jitka (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Cílem této diplomové práce je seznámit se s problematikou a najít možnosti, jak lze ovlivnit vnímání fyziky žáky základní školy. A to metodami použitými ve výuce fyziky. Práce zjišťuje, jak žáci fyziku vnímají, a zkoumá, zda lze vnímání pozitivně ovlivnit využíváním fyzikálních pokusů ve výuce. Práce začíná sestavením vlastního dotazníku Instrinsic Motivation Inventory (IMI). Informace získané z dotazníků byly vzájemně porovnávány a vytvářeny hypotézy. Následovala příprava strukturovaného rozhovoru se žáky základní školy. Výstupy z rozhovorů byly použity k potvrzení či vyvrácení hypotéz. Na základě výsledků vyplývajících z dotazníků a rozhovorů byly formulovány závěry, které lze uplatnit ve výuce, a tak pozitivně ovlivnit vnímání fyziky žáky.
Pokusy z geometrické optiky pro výuku na základní a střední škole
Hložek, Filip ; Houfková, Jitka (vedoucí práce) ; Gottwald, Stanislav (oponent)
Název práce: Pokusy z geometrické optiky pro výuku na základní a střední škole Autor: Ing. Filip Hložek Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato práce je zaměřena na pokusy z geometrické optiky. Je zde prove- dena rešerše učebnic pro základní a střední školy, kde se o tomto tématu fyziky pojednává. Většina práce se pak týká navrhovaných návodů k pokusům pro úlohu geometrická optika v Praktiku školních pokusů I. Návody byly vyzkoušeny s ně- kolika skupinami studentů při Praktikách. Výsledky testování tu jsou stručně shrnuty včetně několika úprav návodů, které z něho vyplynuly. Práce dále pojed- nává o zrcadlových dalekohledech, aberacích a výrobě modelů dvou dalekohledů - Newtonova a Cassegrainova vytištěných na 3D tiskárně. Modely jsou pak využity ve dvou pokusech pro Praktika. Klíčová slova: pokusy, geometrická optika, optické přístroje
Podpora realizace a vysvětlení problematických fyzikálních pokusů ve výuce na prvním stupni základní školy - minipřípadová studie
Čermáková, Aneta ; Houfková, Jitka (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
i Název práce: Podpora realizace a vysvětlení problematických fyzikálních pokusů ve výuce na prvním stupni základní školy - minipřípadová studie Autor: Bc. Aneta Čermáková Katedra/Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato diplomová práce má za cíl seznámit se s problematikou pokusů v přírodovědě a prvouce na prvním stupni základní školy. Zjišťuje, na jaké překážky narážejí učitelé a učitelky prvního stupně ZŠ při zařazování pokusů do výuky, a formuluje zásady, kterými by se měli řídit autoři budoucích materiálů s pokusy pro první stupeň ZŠ, aby učitelům zařazení pokusů do výuky co nejvíce usnadnili. Po úvodu práce zabývajícím se pokusem v kurikulu a učebnicích pro základní vzdělávání následuje záznam z rozhovorů uskutečněných s osmi učitelkami ZŠ. Na základě rozhovorů byl připraven materiál obsahující popis patnácti experimentů pro první stupeň ZŠ, který je další částí práce. Následují výstupy ze zpětné vazby od zapojených učitelek, na základě kterých byl materiál upraven a byly zformulovány závěry a doporučení pro další podobné metodické materiály. K práci je přiloženo CD s textem práce v elektronické podobě, nahrávkami z rozhovorů s učitelkami, fotografiemi a videi ilustrujícími experimenty a dotazníkem, pomocí kterého...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.