Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kde leží hranice informního? Český keramický diskurs, 1948-1989. Publikovaná kritika, teorie, estetika a soudobé dějepisectví.
Hejný, Kryštof ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Vlček, Tomáš (oponent)
Studie zpracovává dosud pomíjenou klíčovou oblast v rámci české keramiky 2. pol. 20. století. Jejím účelem je poskytnutí rukověti k navigaci totality publikovaného diskurzu, vztahujícímu se k nadepsanému tématu. Většina druhů objektově orientované tvorby či produkce v médiu pálené hlíny, generované po dobu absence politické změny a ekonomické centralizace, spadá do kategorií, definovaných příbuzností základní terminologie se školstvím nikoli volného umění, průmyslovým uplatněním a/nebo modernistickou materiálovou sémantikou. Studie ohledává historicky situované a tedy uzavřené pole, jehož horizont se zjevuje skrze otázky nezatížené z dílu mytologizovanou individuální zkušeností a přílišným spoléháním se na stereotypy v posuzování relativního významu konceptů, událostí a cílů. Překonávaná impedimenta mlžila dosavadní pokusy o celkovou interpretaci dějin keramiky daného období. Problém suplementárního či, řečeno moralistně, podřazeného charakteru keramiky se vinul jako nevyřešená rudá nit napříč dobovým diskursem. "Kurátorská" regulace konzumu a směs pracovní etiky a estetiky nicméně označily skrze společenský pokrok keramiku za suplementární průmyslu. Její hodnota pak byla posuzována měrou dodržování pravidel dialektického materialismu (o funkci řemesla jako uměleckého prostředku autenticky Theodor...
Miloslav Hejný, sochařské a kreslířské dílo 1956 - 1972 - pokus o zasazení do kontextu.
Hejný, Kryštof ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Šetlík, Jiří (oponent)
Život a dílo akademického sochaře Miloslava Hejného (1925 - 2013) dosud nebylo celistvě probádáno nebo jinak literárně zpracováno. Tato práce představuje první pokus o sumarizaci první poloviny tvůrčího života neznámého autora, období mezi lety 1955 až 1973, komentovaný životopis s úvodem a dodatky, vztahujícími se ke školení, prvním profesním zkušenostem s oficiální režimní produkcí, a druhé čtvrti 70. let, během nichž sochařské dílo Hejného zaznamenalo výrazný útlum. Biografické kapitoly jsou prokládány exkurzy do časově paralelního dění v rámci umělecké obce, soudobých formálních a stylových vývojů v práci Hejného přátel a spolupracovníků, a živé nebo jinak relevantní teorie. Z naznačených jevů se práce dotkne novorealismu, poválečné recepce kubismu, minimalismu jako mravního konceptu, osobnosti manželů Janouškových, Stanislava Kolíbala, skupin Máj 57, Trasa, UB 12, okrajově pak epistemologie a teorie kreativity Gastona Bachelarda. Práce se profiluje jako syntetická monografická studie, popularizační ve smyslu první publikace množství dat. Z toho důvodu se nepokouší o výsledné propoziční uměleckohistorické zhodnocení s cílem fixovat Hejného místo v korpusu českých dějin umění druhé poloviny 20. století; nalézání souvislostí je dosaženo strukturou paralelních exkurzů k ústřednímu historickému...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.